موانعی که گوگل برای کسبوکارها ایجاد میکند
کارشناسان فضای مجازی با تشریح برخی دلایل احتمالی منع دسترسی به سرویسهای گوگل در ایران، اعتقاد دارند که تنها راه مقابله با اعمال قدرت شرکتهای فناوری مانند گوگل، بومیسازی سرویسها است. به گزارش مهر، گوگل بهتازگی ارایه برخی سرویسهای تجاری و غیرتجاری خود را برای دسترسی کاربران ایرانی متوقف کرده است. بسیاری از این سرویسها پیش از این نیز توسط گوگل برای کاربران ایرانی محدود بود اما هماکنون حتی با استفاده از ابزار فیلترشکن و VPN نیز امکان دسترسی به این خدمات برای کاربران به ویژه کسب و کارها وجود ندارد. نبود استقلال در خدمات کاربردی فضای مجازی و وابستگی کشور به سرویسها و خدمات گوگل، سبب شده که این کمپانی و سایر سرویسدهندههای امریکایی، نسبت به کاربران ایرانی اعمال قدرت و رفتارهای یکجانبه داشته باشند. اقدام گوگل در تحریم کاربران ایرانی در استفاده از خدمات و سرویس، پیش از این نیز سابقه داشته و برای مثال این سرویسدهنده بدون اعلام به کاربر، اپلیکیشنهایی مانند هاتگرام و تلگرام طلایی را از گوشی کاربران ایرانی حذف کرد. مطابق با آمارهایی که پیش از این از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی ارایه شده، گوگل صدها میلیارد تومان سالانه در ایران درآمد دارد اما عملاً ۴۴ درصد از کلیه خدمات این سرویسدهنده برای کشور ما مسدود است. سید مسعود شریفی، دبیر هیات اندیشهورزی فضای مجازی سراج در گفتوگو با مهر، در تشریح دلایل منع دسترسی کاربران ایرانی به برخی سرویسهای گوگل میگوید: در خصوص محدودیت گوگل برای دسترسی کاربران ایرانی به برخی سرویسهای تجاری و غیرتجاری این سرویسدهنده، تاکنون بیانیه رسمی از سمت گوگل منتشر نشده و همچنان در این زمینه ابهام وجود دارد. بهطور کل معلوم نیست که این قطع دسترسی، مربوط به استفاده از VPN توسط کاربران میشود یا اینکه گوگل در حال شناسایی IP کاربران ایرانی است. وی گفت: آنچه که مشخص است این است که استفاده از VPN برای اتصال به سرویسهای گوگل، در تحلیل دادههای گوگل اختلال ایجاد میکند و این سرویسدهنده نمیتواند دیتای کاربران را تفکیک و آن را تحلیل کند. به همین دلیل از آنجایی که این سرویسدهنده بهشدت دیتاخواه است، ممکن است ممنوعیت دسترسی کاربران به دلیل استفاده از VPN باشد. شریفی با اشاره به موانعی که رفتارهای یکجانبه گوگل برای کسبوکارهای ایرانی ایجاد کرده است، گفت: برای مثال گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به عنوان یک ابزار تحلیلگر گوگل، نقش مهمی در ارزیابی و رصد رفتار کاربران برای کسبوکارها دارد. اما این سرویسدهنده، ایران را بهصورت کامل به رسمیت نشناخته و رفتار کاربران ایرانی را خیلی دقیق نشان نمیدهد. این سرویس، زبان فارسی را زبان فارسی مردم منطقه در نظر میگیرد و به همین دلیل کسبوکارهای ایرانی برای استفاده از این سرویس باید با نام کشورهای همسایه وارد شوند. این پژوهشگر فضای مجازی افزود: کسانی که فروشگاه اینترنتی دارند به این ابزار گوگل نیاز دارند اما تحریم کاربران توسط گوگل در این سرویس بسیار احساس میشود و کسبوکارها برای دسترسی به آن مجبور به استفاده از فیلترشکن میشوند.