زمان طلایی سفر با مترو در دوران کرونا

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۹۳
زمان طلایی سفر با مترو در دوران کرونا

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه به مدت 10 روز فعالیت گروه‌های شغلی2 و 3 و 4 در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی تعطیل شده است، اما با این حال، آن‌گونه که مسوولان بهداشتی می‌گویند، فاصله تا تعطیلی ملموس شهر احساس می‌شود و میزان ترددها در مراکز عمومی و شهری همچنان نگران‌کننده است. در این حال، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران اگرچه براین باور است که با تعطیلی برخی از اصناف و مشاغل در پایتخت حمل و نقل عمومی خلوت‌تر شده، اما به شهروندان توصیه کرده که بیشتر از 15 تا 20 دقیقه در مترو تردد نداشته باشند، چرا که حضور کمتر از 15 تا 20 دقیقه در مترو خطر کمتری در انتقال کرونا دارد. هاشمی همچنین دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران گفته است، نوسان و تزلزل مسوولان در موضع‌گیری و دادن وعده‌های بدون پشتوانه در واکسیناسیون همه را نگران کرده است و تا به حال تعداد کمی از مردم توانستند از واکسن استفاده کنند. در این حال، دیروز کلیات لایحه جامع پسماند در پارلمان شهری پایتخت تصویب شد. کاهش زباله، تفکیک زباله، به حداقل رساندن شیرابه‌های زباله همچنین تامین انرژی از پسماندها و رفع معضل زباله‌گردی از مزایای اجرای طرح کاهش پسماند به شمار می‌رود.

هاشمی اما دیروز در حاشیه نشست علنی شورای شهر درباره وضعیت کرونا در پایتخت گفت: آمار اعلام شده از سوی بهشت‌زهرا (س) همچنان در حال افزایش است و از عدد 15 مورد در روز به بیش از 70 مورد رسیده‌ایم و این آمار بیشتر هم خواهد شد. ضمن لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان راه‌حل اصلی تامین واکسن است که امیدواریم به صورت جدی‌تر این مساله محقق شود.

رییس شورای شهر تهران درباره تاثیر حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا گفت: ‌بر اساس آخرین داده‌های اعلام شده از سوی کشورهای توسعه‌ یافته اگر زمان حضور در مترو کمتر از 15 دقیقه باشد خطر کمی در مورد انتقال کرونا است ولی حضور بیش از 15 تا 20 دقیقه انتقال کرونا را افزایش می‌دهد.

  نگرانی از وعده‌های بدون پشتوانه 

در واکسیناسیون 

رییس شورای شهر تهران در دویست هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود گفت: متاسفانه در هفته اخیر با ورود به پیک چهارم کرونا شاهد جهش آمار مربوط به مبتلایان، بیماران بستری و قربانیان کرونا هستیم و تعداد فوتی‌ها در تهران از عدد ۷۰ عبور کرده است. 

او ادامه داد: این نوسان و تزلزل مسوولان در موضع‌گیری و دادن وعده‌های بدون پشتوانه در واکسیناسیون همه را نگران کرده است و تا به حال تعداد کمی از مردم توانستند از واکسن استفاده کنند. 

هاشمی تاکید کرد: الان روشن است که راه مبارزه با کرونا از مسیر واکسیناسیون کامل در کشور است و کشورهایی که این مسیر را طی کردند در حال عبور از این مسیر هستند و باید مساله واکسیناسیون خیلی جدی گرفته شود. 

او ادامه داد: افراط وتفریط در اظهارنظرهای رسمی، موجب می‌شود تا افکار عمومی به بازار شایعات و اخبار غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند و نسبت به تنظیم رفتار خود در جامعه دچار مشکل شوند و باید صحبت‌ها قاطع باشد تا مردم به آن عمل کنند و نتیجه حاصل شود. 

هاشمی ادامه داد: طی ۱۵ ماه سپری شده از ورود پاندمی کرونا به کشور، هرزمان که از سوی مسوولان شاهد اقتدار، تصمیم‌گیری صحیح وبه موقع بودیم، مردم با همراهی با تصمیمات، شیب این بیماری را در کشور منفی کرده‌اند و هرزمان که شاهد تزلزل، تردد و سخنان توخالی بودیم با سردرگم شدن جامعه، شیب بیماری افزایش یافته است. 

رییس شورای شهر همچنین با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی گفت: همچنین با توجه به نقش موثر ازدحام در سیستم حمل ونقل عمومی در تشدید بیماری کرونا، از دولت می‌خواهیم در کنار توجه تبلیغاتی به حمل ونقل عمومی تهران، گره کور شده تامین اتوبوس و واگن را بازکند و با تشکیل جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و سیستم بانکی را در تامین اعتبار تولید ناوگان حمل ونقل عمومی تهران برطرف کند.  او اضافه کرد: با توجه به اینکه اعلام شد هشتاد درصد قطاری ملی تولید داخل بوده، طبیعی است که امکان استفاده از اعتبار اسنادی ارزی برای تولید وجود ندارد و بایست دستور شفاهی رییس‌جمهور در مراسم رونمایی به سرعت و به دستور کتبی تبدیل شود تا بودجه تولید این قطار تامین شود.

  تصویب «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران»

در رویدادی دیگر، در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.  زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با قرائت گزارش این کمیسیون گفت: اقدامات شورای پنجم زیرساختی و به دور از جنجال و هیاهو بوده و اقدامات اساسی در شورای شهر تهران صورت گرفته که یکی از آنها طرح جامع مدیریت پسماند است.  نوری افزود: شورای شهر دربرنامه پنجم توسعه شهرداری را مکلف کرده است که نسبت به تهیه طرح جامع پسماند شهر تهران اقدام کند.  وی با بیان اینکه این طرح از آبان ۹۷ آغاز و مقرر شد طی ۱۸ ماه به سرانجام برسد، گفت: این طرح با پشتوانه کارشناسی و مطالعاتی عمیقی ارایه و پیوست آن در ۲۰ مجلد ارایه شده است.  رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در یک افق ۲۰ساله یک برنامه جامع در زمینه مدیریت پسماند ارایه شده است، اضافه کرد: این طرح از ۱۴۰۰ آغاز و تا سال ۱۴۲۰ ادامه خواهد داشت. 

او افزود: در سال ۹۸ روزانه در حدود ۶ هزار تن پسماند خانگی و غیرخانگی در تهران تولید می‌شد و ۳۰ هزار تن در روز پسماند ناشی از ساخت و ساز و تخریب ایجاد شده است.  نوری با بیان اینکه این حجم از زباله چالش‌های جدی را به وجود می‌آورد، گفت: شناسایی پسماند مسکونی و غیرمسکونی، تفکیک از مبدا، ذخیره‌سازی و جمع‌آوری، بهسازی سایت آرادکوه، بهینه‌سازی ایستگاه انتقال، مدیریت پسماند هنگام ساخت، بهسازی سایت آبعلی، مدیریت پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده، مدیریت پسماند حجیم، پسماندهای جز ویژه، مدیریت پسماند فضاهای باز و کاهش از مبدا از جمله اهداف و موضوعات اصلی این طرح هستند. رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عوامل غیر رسمی در مساله پسماند باید ساماندهی شوند و ادامه داد: آموزش، اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اصلاح ساختار سازمانی، هوشمندسازی و وضع و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند از دیگر اقدامات دیده شده در این طرح است. 

  1600 میلیارد تومان طلب انباشته 

تعرفه‌های پسماند

نوری با بیان اینکه بهای مدیریت پسماند واقعی نیست و نظام ناعادلانه‌ای در تعرفه‌های پسماند برقرار است، گفت: شهرداری تهران نیز توان اخذ تعرفه‌ها را ندارد و براساس گزارش‌ها حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طلب انباشته از فیش‌های صادره وجود دارد و هنوز قادر نیست آنها را وصول کند. 

او ادامه داد: ۲۲ منطقه شهرداری در قالب ۱۲۳ ناحیه مورد  توجه قرار گرفتند و حدود ۳ هزار و ۴۳۷ خانوار بررسی و پسماندهای آنها اخذ و آنالیز و ۱۱ رده کاری غیر مسکونی نیز مورد بررسی قرار داده شده است و کل شهر تهران در غالب یک تئوری بررسی شده است. 

نوری افزود: براساس این مطالعات تولید پسماند شهر تهران بالاتر از استانداردهای جهانی نیست. حدود ۷۶۴ گرم در روز پسماند تولید شده برای هر فرد است که از استاندارد جهانی که ۹۰۰ گرم است پایین‌تر است. 

با رای موافق اعضای شورای شهر تهران لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» به تصویب رسید.