گزارش
تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با سوییس با اجرای برجام
ایرنا | رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس با بیان اینکه پس از احیای برجام دو کشور ظرفیت بالقوه ۱۰ میلیارد دلاری برای تجارت دارند، گفت: در حال آمادهسازی هیاتهای تجاری برای برقراری روابط بازرگانی مجدد با سوییس بوده و آمادگی پذیرش تجار این کشور در ایران را نیز داریم. «شریف نظام مافی» روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایران و سوییس در دهههای گذشته ارتباط خوبی را با یکدیگر داشتند، اظهار داشت: سابقه تاریخی دو کشور نشان از همکاری دو طرفه دارد و حتی در زمان دفاع مقدس نیز سوییس از جمله کشورهایی بود که به ایران کمکهای بسیاری کرد.وی با بیان اینکه کمک و همکاری ایران و سوییس اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد، تصریح کرد: اجرای برجام با به ثمر نشستن مذاکرات وین، گسترش صادرات به سوییس را به دنبال خواهد داشت.رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس خاطرنشان کرد: این کشور برای تجارت در نقطه مقابل ایران قرار دارد به این معنا که محصولات صادراتی ایران از جمله گاز و مواد اولیه مورد نیاز سوییس است و کالاهای صادراتی این کشور از جمله محصولات سلامت و کشاورزی، نیاز ما را تامین میکند. به گفته وی، ایران و سوییس زمینه همکاری در تجارت کالا و خدمات دارند که در صورت اجرای برجام میتوان به سرعت به آن دست یافت زیرا فراهم شدن شرایط فروش و ارسال مستقیم گاز طبیعی تحول عظیمی در روابط اقتصادی برای دو کشور به همراه دارد. نظام مافی با بیان اینکه لغو تحریمها حجم تجارت با سوییس را چند برابر میکند، تاکید کرد: در این صورت میتوانیم با پولهای بلوکه شده صنایع مورد نیاز کشور را وارد کرده و تکنولوژیهای فعلی را نوآوری کنیم تا نقاط ضعف در تولیدات بر طرف شود. وی با اشاره به اینکه غلات یکی از مهمترین محصولات وارداتی از سوییس است، گفت: بسیاری از شرکتهای صادرکننده غلات با مرکزیت سوییس با ایران تجارت میکنند زیرا دفاتر صادراتی آنها در کشور قرار دارد. به گفته نظام مافی، تجار در صنفهای مختلف به افزایش تجارت دو کشور با عادیسازی عملکرد بانکی و لغو تحریمها امیدوار هستند.
یک پیشنهاد برای توسعه صادرات
دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه۹۸ درصد بنگاههای ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاههای کوچک و متوسط یا SMEها هستند، تاکید کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاهها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمعآوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.به گزارش اتاق اصناف ایران، محمدباقر مجتبایی در نشست هم اندیشی برنامههای توسعه صادرات کشور، ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواد اولیه در جهت تقویت تولید، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا گفت: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم میبایست مشکل تامین مواد اولیه بهطور مستمر و بیثباتی نرخها رفع شود تا بتوانیم قیمتها را مدیریت کنیم. مجتبایی با اشاره به هزینههای بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینهها اظهار کرد: این مساله باعث شده که بنگاههای کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینههای سنگین برای حضور در نمایشگاههای خارجی و تحقیق در بازارهای بینالمللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این زمینه از طریق پشتیبانی و حمایتهای سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزنهای بازرگانی و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانههای ایران در دیگر کشورها، از اتاقهای اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بینالمللی صورت پذیرد.
دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر برخی از سبکهای فعالیت بازرگانی بینالمللی اظهار کرد: یکی از روشهای موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقهای است. به عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و تاثیرگذار است. وی افزود: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات میباشد تا بتوانند به ویژه درخصوص اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگذار باشند. مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازارهای بینالمللی و همچنین نیازهای صادراتی کشور، شرکتهای مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاههای تولیدی داخلی به ویژه بنگاههای کوچک و متوسط از جمله صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند. وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به خصوص در حوزههای کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و …افزود: اتاق اصناف ایران برنامههایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعالتر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینایکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بینالمللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بینالمللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.