تبلیغات انتخاباتی و شعور مخاطب
مریم شاهسمندی
این روزها بازار فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی ریاستجمهوری داغ است، فیلمهایی که نشان میدهد مشاوران تبلیغاتی این نامزدها نه تنها تلاشی برای مردمی نشان دادن این افراد نداشتهاند که انگار تمام تلاش خود را کردهاند تا نشان دهند آنها با عموم مردم و سبک زندگی آنها بسیار فاصله دارند. متاسفانه در اکثر این فیلمهای تبلیغاتی توجهی به شعور مخاطب نشده است، نه آن فیلمی که یکی از کاندیداها را در حال صرف غذا نشان میدهد و ایشان در یک اقدام بسیار مصنوعی سفرهای را که بر روی آن غذا خوردهاند روی زمین میتکانند و بعد هم به طرز ناشیانهای آن را تا میزنند و کنار میگذارند. کسی که مشاوره ساخت این تیزر تبلیغاتی بوده با ساخت آن میخواسته به چه دستاوردی برسد؟ اینکه حتی یک رییسجمهور هم در کارهای خانه به همسرش کمک میکند.
این تصاویر برای چند درصد از مخاطبان قابل باور است وقتی حتی آقای زاکانی نمیداند که سفره را چطور باید تمیز کند و تا بزند؟ چرا باید سعی کنیم با رفتارهای مصنوعی و شعارهایی که دیگر نخ نما شدهاند مردم را به سمت خود جلب کنیم، تا اینجا که فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی بیشتر یک ضد تبلیغ بوده تا تبلیغ. فیلمهایی که نشان میدهد این افراد که داعیه فراهم آوردن رفاه و امکانات لازم برای یک زندگی نرمال را دارند، حتی با سبک زندگی این روزهای مردم هم بیگانهاند. چه کسی باور میکند که فلان کاندیدا با سنی بالای 60 سال و ظاهری که نشان میدهد سالهاست حتی به ورزش کردن هم فکر نکرده، وارد زمین فوتبال میشود و پا به توپ شده و یک تنه حریفان نامرئی را شکست میدهد و توپ را وارد دروازه میکند؟ اصلا منظور مشاور تبلیغاتی این نامزد انتخاباتی از ساخت چنین فیلمی چه بوده است؟ مردم قرار است با دیدن این فیلم با کدام جنبههای ناشناخته این فرد که میتواند در اداره مملکت موثر باشد، آشنا شوند؟ اصلا فوتبال بازی کردن یا نکردن یک رییسجمهور چه دردی را از مردمی که با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و معیشتی دست به گریبانند، دوا خواهد کرد؟ ساخت فیلم تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی است اتفاقی است که درتمام دنیا رخ میدهد، اما حداقل کاری که میتوانست از سوی این نامزدهای انتخاباتی صورت بگیرد انتخاب یک مشاور تبلیغاتی با دانش و البته مشورت گرفتن از کسانی بود که بیشتر از آنها با وضعیت این روزهای جامعه سر و کار دارند و درد مردم را بیشتر میدانند. هزینه کردن برای ساخت این فیلم و تبلیغات کم نیست کسی نمیتواند مدعی شود که هزینهای برای ساخت این تیزرهای تبلیغاتی پرداخت نکرده، بالاخره هر کاندیدا دوستدارانی دارد که حاضرند برای او در این زمینه هزینه کنند، اما چرا برای ساخت این تیزرها، برای انتخاب شعارهای انتخاباتی به شعور مخاطب هیچ اهمیتی داده نمیشود. کسی از شما نخواسته که برروی زمین بنشینید و غذا بخورید در حالی که اصلا با آداب غذا خوردن بر روی زمین آشنایی ندارید و مشخص است که سالها پشت میز غذاخوری شام و نهار خود را میل کردهاید. کسی از شما توقع ندارد که ناگهان از پشت میز کارتان بلند شوید و به زمین فوتبال بروید و مثل یک فوتبالیست حرفهای پا به توپ بشوید. مردم از شما شعارهایی نمیخواهند که خودتان هم میدانید عمل به آن غیر ممکن است. مردم از شما میخواهند مرد میدان عمل باشید. لطفا اگر میخواهید تبلیغ کنید، اگر میخواهید توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید، برای این مخاطب اندکی شعور قائل باشید.