اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۰

افزایش نرخ 7گروه از مواد خوراکی در فروردین ماه

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی را در هفته منتهی به 21فرودین ماه 94 در تهران اعلام کرد. براساس این گزارش، نرخ 7گروه مواد خوراکی نسبت به هفته مشابه ماه قبل (اسفند93) افزایش و قیمت سه گروه دیگر کاهش یافت البته نرخ یک گروه مواد خوراکی نیز تغییری نکرد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام بانک مرکزی نرخ لبنیات در هفته مذکور نسبت به هفته مشابه ماه قبل از آن 1.5، تخم‌مرغ 0.1، میوه‌های تازه 18.4، سبزی‌های تازه 8.7، گوشت قرمز 0.4، قند و شکر 0.4 و روغن‌نباتی 0.1درصد رشد داشته است.

البته در همین حال برنج 0.2درصد، حبوب 0.4درصد و گوشت مرغ 5.8درصد کاهش یافته و قیمت چای تغییری نداشته است.


نیمی از نیاز معلولان در سال‌جاری محقق می‌شود

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ایجاد هماهنگی‌های بین دستگاهی می‌توان نیمی از مشکلات جامعه معلولان کشور را رفع کرد.

احمد میدری، افزود: از آنجا که بسیاری از موسسات خیریه و داوطلبان خیر از نیازهای واقعی معلولان آگاهی ندارند در معاونت رفاه اجتماعی برنامه‌هایی جدید طراحی شده که با هماهنگی بین دستگاه‌های حمایتی نظیر هلال‌احمر و سازمان بهزیستی کشور نیازهای این افراد در سال94 پیگیری شود.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد معلولان نیازمند از فقیرترین گروه‌های جامعه هستند. دسته‌یی از آنان که در خانواده‌های نیازمند زندگی می‌کنند مجبورند برای تامین وسایل توانبخشی به سازمان بهزیستی مراجعه و از 17گروه وسایلی که این سازمان دراختیار آنان قرار می‌دهد، استفاده کنند.

میدری ادامه داد: این وسایل شامل دستگاه‌های درشت‌نما، برجسته‌نگار و عصای ویژه نابینایان است که هزینه‌های بسیار سنگینی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد. به‌عنوان مثال باتری سمعک هزینه‌یی نزدیک به 50هزار تومان به‌طور ماهانه دارد. گرچه گذاشتن سمعک و کاشت حلزون اقدامی مثبت و ضروری است اما تامین هزینه‌های باتری برای این افراد هزینه‌های زیادی دارد که متاسفانه در سال‌های گذشته و سال‌جاری بودجه لازم برای تامین این نیاز تامین نشده است.


شرکت‌های خارجی از توافق هسته‌ای ایران سود می‌برند

پایگاه خبری بیزینس ویک، بااشاره به آمادگی شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار بورس ایران در پی توافق هسته‌یی به معرفی برخی شرکت‌های خارجی پرداخت که از این توافق سود می‌برند.

براساس گزارش این پایگاه خبری، درحالی که ایران به سمت توافق هسته‌یی در حرکت است، سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب به‌دنبال یافتن جایگاهی در بازار بورس ایران هستند.

به گزارش تسنیم، بسیاری از آنها شرکت‌های ایرانی نیستند، بلکه شرکت‌هایی چند ملیتی‌ هستند که در کشورهای همسایه مستقر‌ند همچنین شرکت‌هایی که در زمان تحریم‌ها روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که کسب‌وکار آنها با گشوده شدن درهای دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به روی جهان، رونق خوبی خواهد گرفت.


پیوستن ایران به اقتصاد جهانی با لغو تحریم‌ها

استاد اقتصاد دانشگاه دولتی میشیگان امریکا با ارایه راهکاری برای بهبود اقتصادی ایران پس از تحریم با تاکید بر بحث آموزش گفت: بزرگ‌ترین سودهای اقتصادی طی چند دهه آینده احتمالا نصیب کشورهایی می‌شود که جمعیت تحصیلکرده‌تری دارند.

چارلی بالارد گفت: تحریم‌ها مشکلاتی برای اقتصاد ایران به‌وجود آورده و لغو تحریم‌ها برای ایران بسیار مفید خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: سود لغو تحریم‌ها در دو شکل متمایز خواهد بود؛ اول منافع مستقیم است که خیلی زود پس از برداشته شدن تحریم‌ها اتفاق خواهد افتاد اما منفعت دیگر عبارت است از مجموعه‌یی از منافع غیرمستقیم که طی سالیان بعد تجربه خواهد شد، اما در درازمدت می‌تواند بسیار مهم‌تر باشد، اینها منافع غیرمستقیم هستند که از پیوستن بیشتر ایران به اقتصاد جهانی ناشی خواهد شد.

وی گفت: ایران می‌تواند با برخورداری از سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم و افزایش تجارت بین‌المللی کالاها و خدماتی جز نفت منتفع شود. همچنین از افزایش فرصت‌های مطالعاتی برای جوانان ایرانی در دیگر کشورها منتفع خواهد شد.


تثبیت نرخ ارز عامل رشد صادرات غیرنفتی

یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ایران پس از اصلاح قیمت ارز با رشد خوبی همراه شد، افزود: باتوجه به تعیین‌کننده بودن نرخ ارز در حوزه صادرات و واردات، تثبیت آن در کنار حفظ ارزش پول ملی می‌تواند به‌عنوان مشوقی برای صادرات به‌ویژه صادرات غیرنفتی عمل کند.

سعید راسخی توسعه صادرات را منوط به چگونگی مدیریت سیاست‌های اقتصادی دانست و گفت: باتوجه به نقش صادرات غیرنفتی در کسب درآمدهای ارزی، باید تدابیر و راهکاری برای فروش محصولات خود به نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشورهای همسایه داشته باشیم. وی در گفت‌وگو با ایرنا، لازمه توسعه صادرات را داشتن برنامه و سیستم مناسب دانست و افزود: دولت می‌تواند با تسهیل زمینه‌های تولید، این بخش را از بحران نجات دهد و تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه به سمت تولید با کیفیت پیش بروند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر