برای فرار از پاسخگویی، ناوگان جاده‌ای را مقصر اعلام می‌کنند

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۵۲

غلامحسین دغاغله، مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری اظهار کرد: طبق مستندات موجود در آمار، خروجی از گمرک در سال جاری بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است، چراکه به هر دلیلی عده‌ای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند. از سوی دیگر، ممنوعیت خروج برخی از کالا به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاه‌های مرتبط باید توضیح دهند و شفاف‌سازی کنند.

دغاغله در گفت‌وگو با ایلنا، درباره انتقادات برخی از دستگاه‌ها مانند گمرک از تاخیر در ورود ناوگان کامیونی برای حمل کالاهای اساسی که موجب انباشت کالا در بنادر شده اظهار کرد: زنجیره تامین دارای سه حلقه است که اولین حلقه آن واردات یا تولید محسوب می‌شود. حلقه دوم بازاریابی و مدیریت بازرگانی و حلقه آخر حمل و نقل است. دو حلقه اول باید کارشان را درست انجام دهند و اطلاعات درست به حلقه سوم یعنی حمل و نقل ارایه دهند. چراکه اساس این اطلاعات، برنامه‌ریزی برای تامین ناوگان کامیونی حمل بار است.

وی با بیان اینکه در این شرایط ما به دنبال متهم کردن دستگاه‌های دیگر نیستیم، ادامه داد: با همین ناوگان کامیونی سالانه ۵۰۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌شود که از این رقم جابه‌جایی، ۴ درصد آن مرتبط با کالاهای اساسی و ۹۶ درصد آن جابه‌جایی سایر کالاها است. خواسته ما از این دستگاه‌های منتقد این است که آمار درستی از میزان واردات داشته باشند که ما بتوانیم بر اساس و آن نسبت به تامین کامیون مورد نیاز در موعد مقرر اقدام کنیم. او افزود: اینکه فردی به جای توضیح عملکرد و پاسخگو کردن دستگاه خود درباره عملکرد سایر دستگاه‌ها صحبت کند و دیگران را متهم بداند زیبنده نیست.

وی با بیان اینکه درباره استفاده از ظرفیت ناوگان کامیونی در موعد مقرر به دستگاه‌های مرتبط توصیه کرده بودیم، اظهار کرد: در نیمه دوم هر سال معمولا واردات کالا در بنادر کشورمان افزایش پیدا می‌کند و ۶۲ درصد واردات کالاهای اساسی از بندر امام انجام می‌شود. درباره افزایش بار در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز را انجام می‌دهیم و از آنجایی که در این مقطع زمانی تولیدات محصولات کشاورزی و سایر محصولات در این استان‌ها کمتر است به میزان مورد نیاز کامیون تامین می‌کنیم و سال گذشته هم برنامه‌ریزی دقیقی در این باره انجام شده و ورودی کامیون‌های فله‌بر به ۲۵۰۰ دستگاه هم رسید.

دغاغله ادامه داد: اما امسال طبق مستندات موجود در آمار خروجی از گمرک بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است. چراکه به هر دلیلی عده‌ای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی از کالا به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاه‌های مرتبط باید توضیح دهند و شفاف‌سازی کنند.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: مکاتباتی در این زمینه انجام دادیم که دستگاه‌های مرتبط از ظرفیت ناوگان موجود برای خروج کالا استفاده کنند که تمام مستندات این مکاتبات موجود است. مسوولان سایر دستگاه‌ها باید توضیح دهند که چرا از این ظرفیت و از این اطلاع‌رسانی سازمان راهداری استفاده نکردند و دلایل خود را باید به‌طور شفاف اعلام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر سازمان راهداری‌ این پیش‌بینی را داشت که از فروردین ماه برداشت محصولات در استان‌های خوزستان و همجوار آن آغاز و افزایش پیدا می‌کند و از ابتدای فروردین تا چند روز گذشته حدود 5 میلیون و 650 هزار تن کالای تولید استان حمل شده است کالاهایی مانند چغندر قند، ذرت، گندم و تره بار که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش حمل کالا و محصولات استان خوزستان را داشته‌ایم. بنابراین طبق برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده با توجه به اطلاعات سایر دستگاه‌ها بخشی از ناوگان را به جابه‌جایی محصولات کشاورزی این استان که امکان فسادپذیری بالایی هم دارند اختصاص دادیم.

دغاغله با بیان اینکه حدود 7 میلیون تن کالای اساسی هم از تمام بنادر کشور حمل کرده‌ایم که بیش از 4 میلیون تن آن از مبدا بندر امام بوده است، اظهار کرد: در چند روز گذشته هم بالای 2 هزار و 200 دستگاه کامیون خروجی از بندر امام داشته‌ایم.

وی با اشاره به مشکلات متعدد برای حمل کالا در بنادر جنوبی گفت: هر چند تمام دستگاه‌ها برای تخلیه هر چه سریع‌تر کالاها در بنادر در حال همکاری با یکدیگر هستند اما با مشکلاتی از جمله شرایط آب و هوایی در استان‌های جنوبی کشورمان مواجه هستیم حتی با وجود این شرایط سخت هم روند ورود ناوگان کامیونی به این مناطق افزایش داشته به‌طوری که در تیرماه نسبت به ماه‌های دیگر تعداد ورود کامیون‌ها به بنادر افزایشی بوده است.

او ادامه داد: با مشکلات دیگری هم مواجه هستیم که بروز این مشکلات خارج از اختیار دستگاه‌های مرتبط است مانند قطعی برق و قطعی اینترنت و سامانه‌های مورد نظر، که بر کندی روند ترخیص اثرگذار هستند.

همچنین با مشکلات کمبود امکانات بارگیری و تخلیه بار در مبادی و مقاصد مواجه هستیم که رفع این مشکلات زمانبر هستند.

دغاغله گفت: موضوع دیگر تاخیر در پرداخت کرایه حمل است که باعث کاهش انگیزه فعالان ناوگان کامیونی برای حمل بار در این مسیرهای سخت می‌شود. مشکل بعدی مرتبط با سامانه بازارگاه است و درباره وزن بارگیری سختی‌های متعددی انجام می‌شود به‌طوری کامیون چند بار وزن کشی می‌شود تا بار بیشتر از حد مجاز بارگیری نداشته باشد اما نیازی به این سختگیری‌ها نیست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که از عملکرد سازمان راهداری انتقاد می‌کنند، اطلاعات دقیقی ندارند و می‌خواهند به جای پاسخگویی دیگران را مقصر بدانند، اظهار داشت: در حال حاضر فقط در بخش کالاهای اساسی در بندر الان بیش از 2 هزار و 200 کامیون بارگیری و از این بندر خارج می‌شوند همچنین در تمام بنادر بیش از 3 هزار دستگاه کامیون در بنادر بارگیری می‌شوند بنابراین مشکلی در زمینه ورود ناوگان مورد نیاز به بنادر وجود ندارد.