مناسبسازی ۱۲۶۷ مدرسه
در ارتباط با مناسبسازی فضا، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، مناسبسازی ۱۲۶۷ مدرسه را جزو ماموریتهای خود در سال گذشته و امسال در نظر گرفت تا شاخصهای مناسبسازی در ساخت مدارس لحاظ شود.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی مدارس کشور گفت: ۱۳ سالن ورزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در کشور به ۴۴ سالن افزایش یافت و ایجاد ۱۴۱ سالن ۲۲۰ مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی از دیگر اقدامات مناسبسازی آموزش و پرورش به شمار میرود.
مجید هداوندی افزود: برای اینکه استانها بدانند چه مناسبسازیهایی را باید در مدارس انجام دهند و دانشآموزان بتوانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند، ایجاد ۳۲ مدرسه پذیرا در برنامه قرار گرفت. اینها مدارسی هستند که دانشآموزان استثنایی یا دارای معلولیت در آنها حضور یابد. ساخت ۱۹ مدرسه به پایان رسیده و ساخت ۱۷ مدرسه نیز امسال با اعتبارات پیشبینی شده به پایان خواهد رسید.
مناسبسازی ۶۴ مدرسه برای دانشآموزان اوتیسم
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: همچنین ۶۴ مدرسه - هراستان دو مدرسه - برای دانشآموزان طیف اوتیسم با توجه به استانداردهای موجود از لحاظ نور، فضا و امکانات استانداردسازی میشود.
هداوندی گفت: در ارتباط با محتواهای درسی، کارگروهی با حضور سازمان پژوهش و برنامهریزی کودکان استثنایی و آموزش و پرورش استثنایی جهت محتوای دانشآموزان عادی شکل گرفته چون از ایزوله کردن دانشآموز پرهیز شده و به سمت تلفیق و از سمت تلفیق به سمت آموزش فراگیر حرکت میکنیم تا دو گروه دانشآموزان بدانند چطور باهم برخورد کنند.
او خاطرنشان کرد: همچنین در ۳۲ استان، پایگاه مجازی با توجه به ابلاغ اعتباری که شده بود در بحث آموزش و توانبخشی، راهاندازی کردیم تا در خود استانها بتوانند محتواهای آموزشی را در این پایگاههای آموزش مجازی تولید کنند و به استان ارایه دهند.
فعالیت ۷۷۶ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانشآموزان
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به فعالسازی مدرسه تلویزیونی گفت: اکنون همه دروس در این تلویزیون، مترجمین زبان اشاره حضور دارند و تا پایان اردیبهشت ماه ما نزدیک ۱۷۹ روز و ۶۲۶ ساعت ترجمه محتواهای مختص دانشآموزان ناشنوا در شبکه آموزش داشتیم. برای معلمان مدارس عادی آگاهیسازی داشتیم تا نحوه توجه به دانشآموزان را داشته باشند.
هداوندی افزود: فضا و محتوا برای حضور دانشآموزان تلفیقی باید در مدارس آماده شود. شناسایی و چگونگی تدریس و پیشنیازها برای دانشآموزان با نیازهای ویژه باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر آن تهیه عناصر برنامه درسی متناسب با نیازها و توانمندیهای دانشآموزان تلفیقی و فراگیر برای معلمان و مخاطبان برای تدریس نیز لحاظ شده است. او خاطرنشان کرد: علاوه براین در ارتباط با توسعه مراکز و مدارس، چون سال ۹۹، ۳۲ مدرسه الگو را داشتیم، سال ۱۴۰۰ نیز توسعه ۱۶۰ مدرسه را از لحاظ شاخصهای مناسبسازی جزو برنامههایمان است. از ۵۰۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانشآموزان با نیاز ویژه که داشتیم به ۷۷۶ مرکز در سال ۹۹ رسیدیم و امید است این شمار به ۸۱۰ مدرسه در سال ۱۴۰۰ برسد.
رفع شدن مشکل پذیرش دانشجویان معلول در دانشگاه فرهنگیان
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یکی از مشکلات عمده در ارتباط با بحث پذیرش دانشجویان معلول در دانشگاه فرهنگیان بوده که سازمان آموزش استثنایی دستوری داده بود که مشکل در این زمینه برطرف شد. کارگروه تخصصی با آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و سازمان بهزیستی تشکیل شد. عمده مشکل این بود که دانشجویانی که با رتبه خوب پذیرفته میشدند هنگامی که برای مصاحبه میرفتند به عناوین مختلف رد میشدند و موجب میشد حق آنها ضایع شود.
هداوندی افزود: ما شیوه نامهای رشتههای قبولی را برای گروههای ناشنوایی، نابینایی، اوتیسم با بهره هوشی عادی و معلول جسمی مشخص کردیم که کار آن رو به اتمام است. چند روز گذشته قبولیهای دانشگاهی فرهنگیان اعلام شد و مقرر شد در مصاحبهها تیمی از سازمان استثنایی حضور داشته باشد و این تیم تشخیص میدهد که آیا دانشجویان میتوانند در آن رشته تحصیل کنند.
چالشهای آموزش مجازی
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بعد از شیوع کرونا یکی از چالشهای آموزش و پرورش، حضور دانشآموزان در مدارس بود که به سمت آموزش از راه دور و مجازی رفتیم که این نوع آموزشها به ویژه برای دانشآموزان معلول چالش بزرگتر است. هداوندی با اشاره به راهاندازی مدرسه تلویزیونی افزود: متوجه شدیم محتوا و نوع ارایه در این مدرسه، جهت دانشآموزان معلول مناسبسازی نشده است. در اسفند ۹۸ اقداماتی در این زمینه انجام شد. در سال ۹۹ شبکه شاد با مشکلاتی راهاندازی شد که دسترسیپذیری برای دانشآموزان استثنایی پیش بینی نشده بود. ستاد راهبری در آموزش و پرورش در این زمینه ایجاد شد و ۱۳ مورد درباره دسترسی به محتوا مشکل داشتیم. از جمله این مشکلات برای دانشآموزان نابینا بود که باید گویا میشد. بحث گویا شدن پوسته و صفحات برای دسترسی دانشآموزان نابینا مناسبسازی شد.