بازگشایی مدارس روستاها و شهرهای کمجمعیت
گلی ماندگار|
سال تحصیلی جدید هم با اما و اگرهای کرونایی آغاز شد و در شهرهای بزرگ خبری از رفتن دانشآموزان به مدارس نیست و تحصیل همچنان به صورت مجازی ادامه دارد و از سوی دیگر برخی از مسوولان بازگشایی مدارس را به نیمه دوم آبان ماه و واکسیناسیون دانشآموزان موکول کردهاند و برخی دیگر معتقدند بازگشایی مدارس تابع واکسیناسیون نیست و قرار است در هر مدرسهای کمیته سلامت تشکیل شود تا دانشآموزان مشکوک به کرونا را شناسایی کند و به این ترتیب دانشآموزان بعد از دو سال تحصیل مجازی بار دیگر بتوانند پشت میز و نیمکتهای مدرسه بنشینند و در کنار دیگر هم سالان خود به تحصیلشان ادامه دهند. این در حالی است که برخی از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر این باورند که کرونا هنوز در کشور به صورتی که بتوان با اطمینان از آن حرف زد فروکش نکرده و همچنان بیم از راه رسیدن موجهای جدید آن نیز وجود دارد. طی روزهای گذشته بالا و پایین شدن آمار مبتلایان و متوفیان خود نشان از وضعیت بیثبات این بیماری در کشور دارد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان تحصیلی بر این باورند که ادامه روند آموزش مجازی به صلاح دانشآموزان نیست و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند میتواند باعث افت تحصیلی جبرانناپذیری در تمام مقاطع تحصیلی شود. به این ترتیب در حال حاضر و بنا بر اعلام رسمی معاون متوسطه آموزش و پرورش روند بازگشایی مدارس به تدریج آغاز شده و قرار است تا پایان نیمه اول آبان ماه این روند تکمیل شود.
فعالیتهای آموزشی با روشهای ترکیبی
معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل کمیته سلامت در هر مدرسه گفت: با تشکیل کمیته سلامت در مدرسه ما خانوادهها را مطلع میکنیم که اگر در یک خانواده شخصی در معرض بیماری کرونا قرار دارد یا مبتلا شد چه کاری باید انجام دهد. علیرضا کمرهای درباره برنامهها و محورهای مورد نظر جهت بازگشایی حضوری مدارس اظهار داشت: از ابتدای مهرماه فعالیتهای آموزشی در آموزش و پرورش آغاز شده است، فعالیتهای آموزشی هم به صورت حضوری، غیرحضوری یا روشهای ترکیبی خواهد بود. بنابراین هیچ مدرسهای نباید بدون فعالیت آموزشی باشد و هرگز چنین مجوزی برای مدارس وجود ندارد. اگر جایی مدرسهای باشد که هنوز فعالیت آموزشی را شروع نکرده مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
مدارس روستایی در اولویت آموزش حضوری هستند
او در خصوص الگوی بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: رویه ما در الگوی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ این است که به تدریج، با حوصله و با آرامش به سمت بازگشایی حضوری مدارس برویم. از این رو برای این کار اولویتهایی را در نظر گرفتهایم. به عنوان مثال مدارس روستایی در کشور در اولویت بازگشایی قرار دارند. معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس روستایی جمعیت کمی دارند و امکان رعایت مفاد شیوهنامههای بهداشتی در آنها وجود دارد. همچنین رعایت فاصلهگذاری اجتماعی یکی از شاخصههای اصلی برای بازگشایی حضوری مدارس بوده و این قانون در مدارس روستایی به راحتی قابل اجراست. کمرهای گفت: مدارس روستایی و عشایری درصورتیکه کلاسهای زیر ۱۵ نفر دارند، میتوانستند در همان ابتدای مهر آموزش حضوری را شروع کنند. در نهایت اگر همین مدارس روستایی و عشایری کلاسهایشان کمتر از ۳۰ نفر جمعیت داشته باشد میتوانستند از نیمه دوم مهر ماه بازگشایی خود را شروع کنند که خوشبختانه از ۱۵ مهرماه وارد فرایند بازگشایی شدهاند.
سه و نیم میلیون دانشآموز ابتدایی
در شهرستانها به مدرسه رفتند
معاون سرپرست آموزش و پرورش افزود: در واقع از مهرماه همه مدارس عشایری و روستایی مجاز بودند از ۱۵ مهرماه وارد فرایند بازگشایی شده و آموزش حضوری را شروع کنند بنابراین در مهرماه همه مدارس روستایی و عشایری که حدود سه و نیم میلیون نفر دانشآموز دارند آموزش خود را شروع کردند. او در خصوص سایر گروههایی که میتوانند به شکل حضوری در مهرماه در مدارس باشند، گفت: گروه دیگری که میتوانند در مهر ماه به شکل حضوری در مدارس حضور داشته باشند، دانشآموزان شاخه کاردانش و فنی و حرفهای هستند که برای گذراندن دروس مهارتی به مدت دو روز در هفته میتوانند در فضای کارگاهی مدرسه حضور داشته باشند. این موضوع فقط برای دروس مهارتی است و دروس تئوری از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارایه میشود. کمرهای درباره پایههای ابتدایی گفت: گروه دیگری که در مهرماه مجاز به آموزش حضوری هستند دانشآموزان کلاس اول ابتدایی در شهرها و روستاها هستند که میتوانستند به صورت مدیریت شده با هماهنگی اولیا، معلمان و مدیران در مدرسه حضور پیدا کنند تا با مدرسه و معلم خود آشنا شوند، این ارتباط میتوانست یک روز در هفته انجام شود.
بازگشایی مدارس برای جمعیت بالای۳۰۰ نفر در نیمه دوم مهر
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: گروه دانشآموزان روستایی، اول و دوم ابتدایی و هنرستانیها تقریبا چهار و نیم میلیون نفر میشود. البته ما نمیدانیم در مقطع ابتدایی همه دانشآموزان حضور پیدا کردند یا نه ولی در مورد استانها میدانیم که حدود سه و نیم میلیون نفر دانشآموز به صورت حضوری در مهرماه به مدرسه رفتند. همچنین تعداد دانشآموزان کاردانش و فنی و حرفهای ۹۶۵ هزار نفر است که درس مهارتی دارند.او در توضیح نحوه بازگشایی مدارس با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر گفت: سایر مدارس که در شهرهای مختلف هستند و جمعیت کمتر از ۳۰۰ نفر دارند در نیمه اول مهر میتوانستند به سمت بازگشایی حرکت کنند و در نیمه دوم مهرماه مدارسی که بیش از ۳۰۰ نفر هستند نیز وارد فرایند بازگشایی خواهند شد. البته این بدان معنا نیست که مدارس پرجمعیت هرروز حضوری هستند. به همین خاطر آنان ناچارند که گروهبندی انجام داده و آموزش ترکیبی ارایه دهند.
بازگشایی مدارس تابع واکسیناسیون دانشآموزان نبوده است
کمرهای افزود: برای فرآیند بازگشایی مدارس لازم است یک فرم هشت شاخصهای در رابطه با بحث بهداشتی مطابق با منطقهای که مدرسه در آن قرار دارد توسط مدرسه تکمیل شود. بر اساس این مجوز مدیر باید شرایط حضوری مدرسه خود را در اعلام کرده و سپس آموزش را شروع کند. معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر واکسیناسیون ادامه داشته باشد ما قادر خواهیم بود در آبان ماه شاهد بازگشایی قابل توجهی از مدارس کشور و انجام فعالیت حضوری در آن باشیم. او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بارها گفته شده حتی با تزریق واکسن امکان ابتلا به بیماری وجود دارد، نوع مواجهه شما با دانشآموزانی که مشکوک به کرونا بوده یا اعضای خانواده آنها مبتلا به کرونا هستند چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: بازگشایی مدارس تابع واکسیناسیون دانشآموزان نبوده و این در کشورهای دیگر نیز صادق است. کمرهای گفت: واکسیناسیون دانشآموزان به تازگی شروع شده ولی بحث بازگشایی مدارس از قبل مطرح بوده است. اما واکسیناسیون معلمان در این تصمیم تعیینکننده بوده و بخشی از برنامه ما برای بازگشایی واکسیناسیون معلمان بوده است. معاون سرپرست آموزش و پرورش اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۸۵ درصد معلمان واکسینه شده و بخش زیادی از آنها نیز دُز دوم خود را دریافت کردهاند. واکسیناسیون معلمان، کادر مدرسه و حتی خانوادهها میتوانستند در اولویت بازگشایی مدارس قرار بگیرند که خوشبختانه این موضوع نیز به سرعت پیش رفته است.
ضرورت تشکیل کمیته سلامت در هر مدرسه
او اضافه کرد: ما برای جلوگیری از شیوع کرونا در مدارس چند فعالیت را بر اساس پروتکلهای بهداشتی باید انجام بدهیم. اول اینکه هر مدرسه باید یک کمیته سلامت تشکیل بدهد. این کمیته مقدمات کار را بررسی میکند، ملاحظات لازم را انجام میدهد و آگاهیهای لازم را به خانوادهها ابلاغ میکند. معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل کمیته سلامت در هر مدرسه گفت: از این رو ما باید خانوادهها را مطلع کنیم که اگر در یک خانواده شخصی در معرض بیماری کرونا قرار دارد یا مبتلا شد چه کاری باید انجام دهد. همچنین اگر علائمی در دانشآموز مشاهده کردند چگونه باید با او برخورد کنند. همه این امور در کمیتههای سلامت لحاظ خواهد شد و خانوادهها موظفند نسبت به آن عمل کنند. کمرهای خاطرنشان کرد: بهداشت محیطی یکی از عوامل مهمی است که طی ده شاخص مهم به مدارس و کمیته سلامت تاکید شده و اساسیترین شاخصه آن زدن ماسک توسط دانشآموزان و معلمان است. همه این شاخصها برای حفظ ایمنی دانشآموزان لحاظ میشود. البته ارزیابی بهداشتی مدرسه به عنوان یک مقدمه حتماً انجام خواهد شد. او بیان کرد: با همکاری مراکز بهداشتی در ۱۴ استان، هر ۱۵ روز بر اساس یک فرم که دارای ۱۰۰ امتیاز است بخشی از مدارس به صورت رندوم بررسی میشوند و طبق ملاحظات و شاخصهایی که در نظر گرفته شده بود به آنها امتیاز میدهند تا ما نیز مطمئن شویم مدارس نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشت چقدر اهتمام میورزند.
اما و اگرهای ارایه کارت واکسن برای حضور در مدرسه
معاون سرپرست آموزش و پرورش در پاسخ به به این سوال که اگر دانشآموزی نخواهد واکسن بزند یا والدینش اجازه تزریق واکسن را ندهند، تکلیفش چه میشود؟ گفت: واکسیناسیون دانشآموزان برای گروه سنی تابع ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت است. کمرهای در پاسخ به این سوال که گفته میشود دانشآموزان برای ورود به مدرسه کارت واکسیناسیون همراه داشته باشند ولی اگر واکسن تزریق نکرده باشد چطور میتوانند درکلاس حضور داشته باشند؟ گفت: هنوز در این زمینه هیچ چیزی نه در مورد بزرگسالان و نه در مورد دانشآموزان طراحی نشده است. معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ما تلاش کردیم موقعیتهای مختلف آموزش اعم از حضوری و غیرحضوری را ایجاد کنیم اما آموزش حضوری که به علت کیفیت آموزشی به دنبال آن هستیم، تابع واکسیناسیون دانشآموزان نیست. ولی با واکسیناسیون دانشآموزان میتوانیم اطمینان بیشتری نسبت به اینکه سیاستهای آموزش حضوری را دنبال کنیم، داشته باشیم.