اخبار
تجارت ریلی مشترک از ایران تا چک
رییس اتاق بازرگانی ایران میگوید با باز شدن گره حمل و نقل، امکان توسعه قابل توجه روابط تجاری میان ایران و جمهوری چک وجود خواهد داشت. غلامحسین شافعی در جریان دیدار با سفیر جمهوری چک در تهران، اظهار کرد: جمهوری چک یکی از باثباتترین اقتصادهای اروپای شرقی است که رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده و قوانین مترقی در حوزه سرمایهگذاری در مقایسه با دیگر کشورهای شرق اروپا دارد.بر اساس اظهارات او این کشور روند خصوصیسازی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته و کلیه این موارد جذابیتهای همکاری با جمهوری چک را افزایش میدهد.شافعی، تعریف پروژه مشترک در زمینه تولید موتورهای برقی و تعیین سوخت جایگزین برای خودروها را از جمله زمینههای مناسب برای همکاری بین ایران و جمهوری چک دانست و ادامه داد: دو کشور میتوانند در زمینه نیروگاهی، صنعت قند، سیمان، کریستال و نیشکر که در گذشته تجربیات موفقی در همکاری با هم در این بخشها داشتند، سرمایهگذاری کنند.بر اساس اظهارات رییس پارلمان بخش خصوصی ایران، تنوع رشتهای برای تقویت سطح همکاریها بسیار بالاست و دو کشور میتوانند حتی در حوزه پتروشیمی، صنعت خودرو، ماشینآلات، معدن، لوازم خانگی و انرژی با یکدیگر همکاری کنند.شافعی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کمآبی شدیدی که در ایران با آن مواجه هستیم اشاره و تاکید کرد: در این بخش باید با کشورهایی که تجربیاتی در حوزه مدیریت منابع آبی دارند، همکاری کنیم. او تصریح کرد: دولت ایران چون در موقعیت ویژهای از نظر جغرافیایی قرار دارد و گذرگاه اصلی در ارتباط بین جنوب به شمال و شرق به غرب است، در نظر دارد توسعه حملوتقل ریلی، نوسازی و بهسازی این صنعت را در دستورکار قرار دهد و با توجه به تجربه جمهوری چک در این حوزه، امکان فعالیت مشترک بین دو کشور وجود دارد.رییس اتاق ایران در ادامه با توجه به تاسیس کمیته مشترک ایران و چک از سوی اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: کمیته متناظر آن در جمهوری چک تاسیس و در نهایت زمینه برای ایجاد اتاقهای مشترک مهیا شود.جوزف ریختار، سفیر جمهوری چک در تهران، با اعلام این خبر که طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار است هیاتی از این کشور در ماه ژانویه به ایران سفر کنند، تاکید کرد: شرکتهایی در حوزههای معدن، غذا، امور بهداشتی و ماشینهای سنگین آمادگی خود را برای همکاری با طرفهای ایرانی اعلام کردند. از این منظر به عنوان سفیر جمهوری چک در ایران سعی میکنم در نمایشگاههای مختلفی که در ایران برگزار میشود حضور پیدا کنم و ضمن آشنایی با ظرفیتهای موجود در ایران امکان برقراری ارتباط بین شرکتهای ایرانی و جمهوری چک را فراهم سازم. او ضمن ابراز خرسندی از مهیا شدن امکانات برای برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و جمهوری چک در آینده نزدیک، گفت: با وجود اینکه شرکتهای علاقهمند به حضور در بازار ایران تعداد قابل توجهی هستند؛ اما به دلیل مشکلات انتقال پول زمینه همکاری فراهم نمیشود البته سفارت سعی دارد راههایی را برای امکان احیای مناسبات بین دو کشور در نظر گرفته و برای این شرکتها توضیح دهد.
خودروساز نقدینگی قطعهساز را بلعید
تسنیم|دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور با بیان اینکه امروز قطعهساز باید مواد اولیه را نقدی و چه بسا چند برابر قیمت جهانی خریداری اما محصولات خود را به صورت مدتدار به خودروساز بفروشد، گفت: امروز خودروساز نقدینگی قطعهساز را بلعیده است. آرش محبی نژاد در خصوص تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمتهای خودرو و تشدید مشکلات قطعهسازان گفت: قطعهسازان همیشه بین دو سنگ آسیاب تأمینکنندگان مواد اولیه داخلی و خارجی و خودروساز له میشوند و هیچ حمایتی از آنها صورت نمیگیرد.وی با بیان اینکه امروز قطعهساز باید مواد اولیه را نقدی و چه بسا چند برابر قیمت جهانی خریداری کند اما محصولات خود را به صورت مدتدار به خودروساز بفروشد، افزود: امروز خودروساز نقدینگی قطعهساز را بلعیده است و تغییراتی را در خرید قطعه انجام نمیدهد. به نوعی همهچیز را به تعیین تکلیف قیمت خودرو موکول کرده است.دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور، گفت: در حال حاضرمطالبات تعیین تکلیف نشده قطعهسازان از زنجیره تأمین داخلی بیش از 40 هزار میلیارد تومان است با در نظر گرفتن این موضوع میزان مطالبات معوق به 14 هزا میلیارد تومان رسیده و فقط حدود 25 الی 30 هزار میلیارد تومان از بدهی خودروسازان به قطعهسازان و زنجیره تامین در قالب ال سی، خرید دین و قرادادهای سه جانبه تفاهم نامهها و ...تعیین و تکلیف شده و کل بدهی خودروساز به زنجیره تامین بیش از 70 هزار میلیارد تومان است.محبی نژاد با اعلام اینکه این مطالبات کمرشکن باعث میشود که قطعهسازانی که واقعا اخلاقی کار کرده و تولید باکیفیت دارند با ضرر روبه رو و حتی مجبور به توقف فعالیت شوند، تصریح کرد: امروز اکثر قطعهسازان در این شرایط قرار دارند و با ضرر و زیان سنگین به سختی فعالیت خود را ادامه میدهند. متأسفانه در این شرایط معدود قطعهسازانی هستند که برای جلوگیری از افزایش زیان از کیفیت میزنند. وی با بیان اینکه این مشکلات باعث میشود چرخه تأمین و تولید قطعه با خطر جدی روبرو شود، گفت: در حال حاضریک سوم قطعهسازان کشور تعطیل هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند پیش بینی میکنیم تا پایان سال تعطیلی قطعهسازان به نصف کل قطعهسازان برسد.