کمک به بنگاه‌ها جهت نفوذ به بازارهای صادراتی

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۰۰:۵۶:۲۷
کد خبر: ۱۸۴۹۱۳

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز بین‌المللی تجارت (ITC) با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز بین‌المللی تجارت و نمایندگان دستگاه‌های داخلی خبر داد. میرهادی سیدی اظهار داشت: در این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در قالب این پروژه صورت گرفته و برنامه اقدامات آتی به تصویب خواهد رسید. وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۹۵ به منظور بهره‌مندی از توان تخصصی کارشناسان بین‌المللی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور، تفاه‍‌م‌نامه‌ای را با مرکز بین‌المللی تجارت (ITC) منعقد کرد، افزود: اجرای این تفاهم‌نامه در اواخر سال ۱۳۹۷ و پس از تخصیص بودجه لازم از سوی اتحادیه اروپا به مرکز بین‌المللی تجارت برای ارایه کمک‌های تخصصی به سازمان توسعه تجارت ایران، امکان‌پذیر شد. وی ادامه داد: فعالیت‌های متنوعی در قالب این پروژه مشترک تدوین شد که طی دو سال اخیر و با حضور ذی‌نفعان و کمک فنی کارشناسان مطرح بین‌المللی در حوزه‌های مختلف در حال اجرا بوده است. یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های پروژه، تدوین استراتژی ملی صادرات با حضور و مشورت جدی بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط بوده است. سیدی اضافه کرد: بر همین اساس در سال ۱۳۹۸ از بین موارد پنجگانه فوق فرآیند «تدوین استراتژی ملی صادرات» آغاز شد و در اواخر سال ۱۳۹۹ تدوین آن به پایان رسید و مجلدات ۷ گانه آن نهایی شد.  وی بیان داشت: استراتژی ملی صادرات با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی و با بهره‌مندی از توان تخصصی مرکز بین‌المللی تجارت تدوین شده و در واقع نتیجه به دست آمده مورد اجماع این سه بخش است. به همین جهت دارای اهمیت و شایسته توجه است. این مقام مسوول در تشریح استراتژی ملی صادرات گفت: در این استراتژی ۳۵۹ اقدام عملی توصیه شده است که این اقدامات با کمک مرکز بین‌المللی تجارت، هدایت سازمان توسعه تجارت ایران و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت گردشگری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول ۵ سال ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۴ به مورد اجرا گذاشته می‌شود. سیدی خاطرنشان ساخت: از دیگر ارکان پروژه می‌توان به حمایت از سازمان توسعه تجارت ایران برای خدمت‌رسانی موثر به بنگاه‌های کوچک و متوسط، ارتقای ظرفیت‌های تجاری بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین کمک به موسسات و سازمان‌های ارایه‌کننده خدمات به کسب و کارها، توسعه زنجیره‌های ارزش و همچنین تسهیل تجارت و حمایت از کارآفرینی جوانان اشاره کرد.  وی افزود: فعالیت‌های دیگری نیز در پروژه برنامه‌ریزی شده که می‌تواند نتایج مثبتی برای توسعه صادرات کسب و کارهای صادراتی ایرانی داشته باشد که می‌توان به نشست تجاری مجازی مشترک ایران و اتحادیه اروپا با حضور بیش از ۳۴۰۰ شرکت‌کننده از ده‌ها کشور جهان که در زمستان سال ۱۳۹۹ برگزار شد، اشاره کرد.  مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دیگر فعالیت‌های عملی می‌توان به ارایه کمک حرفه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی مستعد جهت ورود و نفوذ به بازارهای صادراتی منطقه و اروپا با تمرکز ویژه بر بازارهای کشورهای CIS، ایتالیا و آلمان اشاره کرد. سیدی اضافه کرد: در این برنامه شرکت‌های ایرانی مستعد با هدایت شرکت‌های بین‌المللی حرفه‌‎ای، آموزش داده می‌شوند و با حضور در بازار هدف در نشست‌های B۲B با شرکت‌های مورد علاقه خود در آن بازار شرکت کرده و تلاش می‌کنند از این طریق نسبت به نفوذ و ورود به بازار هدف اقدام کنند.