دنیای فناوری

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۱:۵۳:۴۸
کد خبر: ۱۸۵۳۰۵

جریمه سنگین گوگل و مِتا در روسیه

دادگاهی در مسکو شرکت گوگل را به دلیل کوتاهی مکرر در حذف محتوای غیرمجاز ۷.۲ میلیارد روبل معادل ۹۸ میلیون دلار جریمه کرد که نخستین جریمه بر مبنای درآمد این شرکت در روسیه است. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مسکو امسال فشار بر غولهای فناوری را با هدف اعمال کنترل بیشتر بر اینترنت افزایش داده است. رگولاتورهای روسیه برای وادار کردن شرکت‌هایی شامل گوگل و توییتر برای حذف پست‌های تشویق برگزاری اعتراضات بدون مجوز و سایر محتوایی که غیرمجاز محسوب می‌شوند، به جریمه و کندی سرعت دسترسی به خدمات این شرکت‌ها متوسل شده‌اند. روسیه پیشتر گوگل را تهدید کرده بود به دلیل کوتاهی مکرر در حذف محتوای ممنوع در موتور جست‌وجوی گوگل و یوتیوب، این شرکت را معادل درصدی از گردش مالی سالانه‌اش در این کشور جریمه خواهد کرد. گوگل در ایمیلی اعلام کرد پیش از تصمیم‌گیری درباره اقدامات بیشتر، حکم این دادگاه را بررسی خواهد کرد. همچنین روز جمعه دادگاه روسی شرکت مِتا پلتفرمز را به دلایل مشابه، دو میلیارد روبل معادل ۲۷.۱۵ میلیون دلار جریمه کرد. دیده‌بان ارتباطات روسیه (روسکومنادزور) اعلام کرد فیس‌بوک و اینستاگرام در حذف ۲۰۰۰ محتوای ناقض قوانین روسیه کوتاهی کرده‌اند در حالی که گوگل هم ۲۶۰۰ مورد محتوای ممنوع را نگه داشته است. مسکو همچنین از ۱۳ شرکت فناوری که عمدتا امریکایی بوده و شامل گوگل و مِتا هستند خواسته است تا اول ژانویه نمایندگانی را به صورت رسمی در خاک روسیه معرفی کنند یا با محدودیت‌های احتمالی یا ممنوعیت‌هایی مواجه خواهند شد.

برخورد سختگیرانه انگلیس با خرید تازه فیس‌بوک

اقدام انگلیس برای جلوگیری از خرید گیفی توسط متا مالک فیس‌بوک نشان‌دهنده عزم جدیدی برای بررسی دقیق خریدهای دنیای فناوری است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، فیس‌بوک روز پنج‌شنبه به حکم رگولاتوری انگلیس اعتراض کرد که بر اساس آن قرارداد سال ۲۰۲۰ فیس‌بوک برای خرید گیفی باید لغو شده یا برای جلوگیری از انحصارطلبی مورد بازنگری جدی قرار بگیرد. در ماه نوامبر برای اولین‌بار رگولاتوری انگلیس خرید یک شرکت بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک را مسدود کرد. آندریا کوسلی، مدیر اجرایی جدید رگولاتوری انگلیس بررسی دقیقی در مورد غول‌های فناوری امریکایی و به ویژه فیس‌بوک و گوگل که بر بازار تبلیغات دیجیتالی تسلط دارند، انجام داده است. وی در اقدامی جالب یک واحد بازارهای دیجیتال راه‌اندازی کرده و می‌خواهد با قوانین جدید از فعالان مختلف این بازار حمایت کند. وی معتقد است نظارت تاریخی کافی بر این بازار وجود نداشته است. از نظر وی کنترل ادغام و خریدهای غول‌های فناوری یک راه برد سریع است که باید مورد توجه رگولاتوری انگلیس قرار بگیرد. فیس‌بوک در واکنش به این رویدادها اظهار داشته که گیفی هیچ حضور، کارمند، دفاتر یا درآمدی در بریتانیا ندارد و تجارت تبلیغاتی نوپای خود را در این کشور راه‌اندازی نکرده است. در عین حال بر اساس بررسی‌های رگولاتوری انگلیس، کاربران انگلیسی در ماه ۱ میلیارد فایل گیف را در گیفی مشاهده می‌کنند و ۷۳ درصد از وقت خود در رسانه‌های اجتماعی را صرف حضور در فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ متا می‌کنند. رگولاتوری انگلیس نگران احتمال ورود گیفی به بخش تبلیغات دیجیتال بوده و معتقد است با توجه به تسلط فیس‌بوک بر دنیای شبکه‌های اجتماعی، این شرکت می‌خواهد هر رقیب یا رقیب بالقوه‌ای را از میدان به در کند.