اخبار
ارایه خدمات کافینت در دفاتر پیشخوان دولت ممنوع است
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان دولت رگولاتوری از ممنوعیت ارایه خدمات کافینت در دفاتر پیشخوان خبر داد. به گزارش ایسنا، شهرام حیشاد گفت: مشخص نبودن تعرفههای این خدمات، نبود نظارت بر تسهیم درآمد و تراکنشهای مربوط به خدمات کافینت از جمله دلایل این ممنوعیت است. طبق اعلام سازمان تنظیم مقرات ارتباطات رادیویی، وی با اشاره به اینکه به دلیل ارایه خدمات در فضای اینترنت، در صورت بروز تخلف و شکایت مشتریان، رگولاتوری نمیتواند به تخلفات رسیدگی کند، عنوان کرد: دفاتر پیشخوان دولت موظف هستند تنها خدمات شناسنامهدار دستگاههای اجرایی که از رگولاتوری ابلاغ میشود را ارایه کنند.
مهمترین عامل افت کیفیت ارتباطات تلفن همراه چیست؟
مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری اعلام کرد تداخلات رادیویی یکی از عوامل موثر افت در کیفیت ارتباط مشترکین تلفن همراه و بیشترین عامل تداخل مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز تلفن همراه است. به گزارش ایسنا، آنطور که کارشناسان اعلام میکنند، بیش از یکسوم تداخلات اپراتورهای تلفن همراه مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز است. کاربران در برخی مناطق به دلیل عدم پوششدهی تلفن همراه، اقدام به تهیه و نصب تکرارکنندههای تلفن همراه از مبادی غیرمجاز و غیرمرتبط میکنند. این موضوع نه تنها مشکل را حل نمیکند بلکه بعضاً باعث ایجاد اختلال در سایر فرستندهها و کاهش یا قطع سرویس در مناطق دیگر نیز میشود. از سوی دیگر تشعشعات ناشی از این دستگاهها به دلیل غیر استاندارد بودن میتواند موجبات اثرات مضر برای مردم شود. عظیم فرد در جلسه کمیته پایش کیفیت اینترنت با حضور رییس و معاونین رگولاتوری، مدیران عامل اپراتورهای سیار و شرکت ارتباطات زیرساخت، تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین تداخلات در باندهای فرکانسی ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز و مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز، تقویتکنندههای آنتن تلویزیون، رادیو شناسه و مسدودکنندهها است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد از عوامل تداخل مربوط به تکرارکنندههای غیرمجاز است، افزود: تجهیزات تکرارکننده در بسیاری از نقاط به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات عدم پوشش تلفن همراه استفاده میشود اما اغلب این تجهیزات، غیرمجاز بوده و استفاده از آن تا شعاع چندصد متری باعث ایجاد تداخل و افت کیفیت ارتباط مشترکین میشود. مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری درباره اقدامات رگولاتوری برای رفع تداخلات داخلی گفت: با توجه به پایش و مانیتورینگ آنلاین و میدانی از طریق ماشینهای پایش در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، نقاط دارای تداخل فرکانسی شناسایی شده و پس از آن تجهیزاتی که عامل تداخل فرکانسی هستند جمعآوری و ضبط میشوند. فرد اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۳۱۷۵ مورد تداخلات تلفن همراه در سامانه تداخلات رگولاتوری ثبت شده است که ۱۶۱۳ مورد مربوط به تداخل با شبکه همراه اول و ۹۲۰ مورد مربوط به تداخل با شبکه ایرانسل بوده و در مجموع ۱۰۲۰ مورد آن رفع شده است. وی با بیان اینکه بیشترین عامل تداخلات، تکرارکنندههای غیرمجاز هستند، تصریح کرد: در برخی از نقاط مشترکان حقیقی یا حقوقی برای رفع نیاز ارتباطی خود به دلیل پایین بودن قیمت از تجهیزات تکرارکننده غیرمجاز استفاده میکنند در حالی که مشترکان میتوانند مشکلات مربوط به نداشتن پوشش تلفن همراه در منطقه مورد نظرشان را از طریق سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی یا اپراتوری که از آن سرویس دریافت میکنند اعلام کنند تا پیگیری لازم برای رفع آن انجام شود. مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری تداخلات بینالمللی در باندهای فرکانسی مورد استفاده شبکههای اپراتوری را یکی دیگر از دلایل افت کیفیت ارتباط در نقاط مرزی اعلام کرد و گفت: ما با ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی داریم که تداخلات فرکانسی و سرریز سیگنال رادیوئی با آنها را در قالب تفاهمنامههای دو جانبه یا مقررات رادیویی بینالمللی بررسی کرده و برای رفع آن اقدام میکنیم.
تأمین 30 درصد از ظرفیت اینترنت ایران از مسیر کابلهای دریایی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم ظرفیت مسیرهای کابلهای دریایی از کل ظرفیت اینترنت بینالملل کشور را 30 درصد عنوان کرد و گفت: کشورهایی که وابستگی بیشتری به مسیرهای دریایی داشته باشند، از قطعیها بیشتر دچار آسیب میشوند. حمید فتاحی، رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگو با فارس، اظهار دکرد: 30 درصد از ترافیک ایران از ظرفیت مسیرهای کابلهای دریایی تأمین میشود. وی گفت: برای پایداری شبکه زیرساختی کشور موظف هستیم که پهنای باند اینترنت بینالملل را از مسیرهای مختلف تأمین کنیم که مسیر کابلهای دریایی یکی از آنها است. بخشی از ظرفیت کابلهای دریایی از قبل فراهم شده است و بخشی هم در دورههای جدید به عنوان مسیرهای پشتیبانی توسعه داده شده است. وی تصریح کرد: قطعی کابلهای دریایی هر از چند گاهی رخ میدهد و کشورهایی که وابستگی بیشتری به مسیرهای دریایی داشته باشند، بیشتر دچار آسیب میشوند. همچنان که کشورهای حوزه خلیج فارس که بیشتر ارتباطات شان از طریق مسیرهای دریایی است، از قطعیهای کابلهای دریایی بیشتر دچار آسیب میشوند.