بنزین بورس تمام شد؟
رقیه ندایی
این روزها بورس شبیه یک ماشین بدون بنزین است. تقریبا همهچیز برای صعود بورس آماده است اما هیچ تغییری در بازار احساس نمیشود. همانند یک ماشین لوکس بدون بنزین که کنار خیابان مانده است. وضعیت بنیادی بازار خوب است اما از حجم معاملات کاسته میشود و یکی از مهمترین علتهای این کاهش کمبود نقدینگی است. بازار نهتنها خریداری ندارد بلکه با فروشنده جدیای هم در آن وجود ندارد. زیرا به لحاظ P/E و تحلیلی، دیگر به کف رسیدهایم و جایی برای افت بیشتر وجود ندارد و از سوی دیگر رغبتی از سوی خریداران دیده نمیشود. بررسی وضعیت نشان میدهد که سهامداران در انتظار یک حرکت جدی هستند تا تصمیم خرید و فروش بگیرند؛ در این فضای پر از ناامیدی و ترس ترجیح میدهند که بدون واکنش باشند. خبرهای مثبتی از برجام و آزادی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر میرسد اما تاکنون این دوعامل نتوانسته تاثیر مثبتی روی بازار بگذارد و باید در انتظار هفتههای آینده بود. سینگال خوبی به بورس مخابره میشود اما کمبود اعتماد و نقدینگی باعث شده، سهامداران دست نگه دارند و معاملات خود را به تعویق بیندازند.در حال حاضر «RSI» بازار بر روی سطح ۵۰ قرار گرفته است یعنی یک نقطه تعادلی داریم، برتری خاص میان فروشندگان و خریداران وجود ندارد و باید منتظر ماند و دید کدام گروه میزان معاملات خود را افزایش میدهند. اگر میزان تقاضای خرید در بازار افزایش یابد، شاخص به...
سمت و سوی محدوده یک میلیون و 470 واحدی حرکت میکند. اما اگر تقاضای فروش افزایشی شود شاخص وارد محدوده یک میلیون و 350 هزار واحد میشود و باتوجه به نوسات نرخ ارز، وضعیت نامشخص مذاکرات ممکن است این محدوده هم از دست برود و شاخص کل وارد محدوده یک میلیون 250 الی و یک میلیون و 320 واحد شود. دادههای ایچیموکو نیز میگویند که شاخص در محدوده یک میلیون و 340 واحد قرار دارد و خبرهای خاص میتواند وضعیت را نزولی کند. درنتیجه برای هفته جاری میتوان پیشبینی کرد که در نخستین روزها شاخص کل منفی شود و با رسیدن به محدوده یک میلیون و 340 هزار واحد حمایت از بازار عملی شود. در مورد شاخص هموزن باید گفت که بین قیمت و اراسای و مکدی واگرایی معمولی مثبت دیده میشود که اعتبار این واگرایی در مکدی بیشتر است. تا زمانی که حمایت ۳۴۲هزار واحد شکسته نشده این واگرایی اثر مثبت خود را دارد. میتوانیم انتظار تشکیل یک الگوی کلاسیک سر و شانه معکوس یا دو کف را در شاخص هم وزن داشته باشیم.