بازار سرمایه
مزایای تالار حراج باز بورس کالا برای صنایع
با گسترش روز افزون بازارهای کالایی و استقبال مصرفکنندگان نسبت به تامین مواد اولیه از بستر معاملاتی بورس کالا، شیوههای معاملاتی این بورس نیز در حال بهبود و توسعه است تا شرایط مناسبتری را برای خریداران فراهم کند. در این بین یکی از تالارهای نوظهور بورس کالا، تالار حراج باز است که به عقیده کارشناسان از جمله مهمترین مزایای آن، کشف نرخ بهتر و منصفانهتر، کاهش ریسکهای معاملاتی، افزایش قدرت تصمیمگیری خریداران و به دنبال این موارد، ایجاد تعادل در بازار کالاها است. در همین زمینه با چند تن از کارشناسان بازار سرمایه گفتوگو کردهایم. زارع کارشناس بازار سرمایه گفت: تالار حراج باز بورس کالا سبب میشود خریداران کوچکتر امکان رقابت با خریداران بزرگتر را پیدا میکنند و یک رقابت برابر در معاملات شکل بگیرد. وی افزود: امکان رقابت برابر از جمله مزیتهای بزرگ این تالار است چراکه در سایر تالارها در دقایق پایانی خریداران بزرگ قیمتهایی را ثبت میکردند که امکان ثبت آن برای بنگاههای کوچکتر نبود و لذا در این تالار قدرت شرکتهای کوچک و بزرگ برابر میشود. زارع در این زمینه پیشنهادی داد و گفت: تیک سایز یا حداقل تغییر قیمتها در این تالار مانند سایر تالارها است اما به نظر میرسد به دلیل ماهیت این تالار بهتر است با توجه به قیمت پایه محصولات مختلف تیک سایز قیمتی کالاها متفاوت باشد. امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره گفت: در برخی مواقع به دلیل فشار رقابت در لحظات پایانی معامله در خصوص کالاهای پرتقاضا، اتفاقات و اشتباهاتی از جانب معامله گران رخ میداد که از جنس تحلیلی و معاملاتی بود لذا نیاز به زمان بیشتر برای خرید در این دست کالاها احساس میشد که تالار حراج باز توانسته تا حدودی زیادی به کشف نرخ بهتر و کاهش ریسک معاملات و اشتباهات معاملاتی و تحلیلی کمک کند. وی افزود: کشف قیمت شفافتر و عادلانهتر و پرهیز از اشتباهات معاملاتی و تحلیلی از نتایج تالار حراج باز است که طبیعتا مورد استقبال خریداران و فروشندگان قرار گرفته و توانسته آن فضای تنگنای زمانی را بهبود دهد تا رقابت به قیمتی برسد که خریداران و فروشندگان توافق حداکثری در قیمت داشته باشند و کشف نرخ شفافتر و بهتری با توجه به شرایط بازار صورت بگیرد. پیام آرمات کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره میگوید: در تالار حراج باز بورس کالا، خریداران با آرامش خاطر و ایجاد یک فرصت مناسب برای خرید کالاها براساس قیمت درج شده بر تابلو، تصمیم میگیرند و به دلیل امکان تمدید زمان رقابت، این شیوه مرهمی در معاملات به خصوص برای کالاهای حساس به شمار میرود. وی افزود: بزرگترین مزیت حراج باز این است که خریدار به روند معاملات اشراف دارد و براساس روند قیمت و رقابت بازار تصمیم به خرید یا عدم خرید کالا میگیرد، به نوعی میتوان گفت اگر خریداری موفق به خرید یک کالا نشود در واقع دانسته و براساس تصمیم خود خرید نمیکند. کما اینکه این موضوع به ریسکهای معاملاتی کارگزاران نیز پایان میدهد و این موضوع بزرگترین منفعت تالار حراج باز بورس کالا است. آرمات تصریح کرد: در این حالت علاوه بر رقابت خریداران و جذابیت این رقابت برای فروشندگان، بازههای سقف و کف قیمت بهشدت به هم نزدیک میشود. لذا حراج باز برای معاملاتی که به گره و مشکل میخورد و حساسیت در آن بالاست یا یک عرضهکننده کالا وجود دارد یک مرهم به حساب میآید و یکی ابزارهای مناسبی است که بورس کالا تعریف و ارایه کرده است تا خریداران با آرامش خاطر برای قیمت مدنظر تصمیم بگیرند.
عرضه اولیه ۱۰ میلیارد دلاری الجی
طبق تفاهمنامه سرمایهگذاری کمپانی باتریسازی ال جی کره، این کمپانی برای کسب ۱۰/۸ میلیارد دلار درآمد، عرضه اولیه عمومی را برای سرمایهگذاران آغاز کرد. این سهمها از قیمت ۲۵۷ هزار ون تا ۳۰ هزار ون (۲۱۶ دلار تا ۲۵۲ دلار) برای هر شخص برای کسب ۹/۲ میلیارد دلار تا ۱۰/۸ میلیارد دلار به فروش میرسد. این عرضه اولیه، رکورد قبلی عرضه اولیه ۴/۹ میلیارد دلاری بیمه عمر سامسونگ در سال ۲۰۱۰ را خواهد شکست. سهام باتریسازی ال جی بین ۵۱ تا ۵۹ میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. این کمپانی روز دوشنبه اعلام کرد که در حال اجرا کردن فرآیندهای نهایی برای آغاز یک عرضه اولیه موفق است. طبق تفاهمنامه سرمایهگذاری کمپانی، درآمد کسب شده از این فروش صرف تجهیزات تولیدی و پرداخت بدهیهایش خواهد شد. این کمپانی باتریسازی منابع کمپانیهای بزرگی همچون تسلا، جنرال موتورز و هیوندای را تامین میکند. در این عرضه اولیه ابتدا ۳۴ میلیون سهم به فروش خواهد رسید و کمپانی مادر این شرکت نیز ۸/۵ میلیون سهم ثانویه را به صورت عرضه اولیه خواهد فروخت. انتظار میرود تقاضای سرمایهگذاران بالا باشد و قیمتگذاری این عرضه اولیه نیز تا روز ۱۴ ژانویه نهایی خواهد شد. در حال حاضر نیز به نقل از رویترز به نظر میرسد این تقاضا در حد بالایی قرار داشته باشد. ۵۵ درصد تا ۷۵ درصد این عرضه به سرمایهگذاران سازمانی اختصاص داده میشود. البته این موضوع به مشارکت خرده فروشی و طرحهای مالکیت اشتراکی کارکنان بستگی خواهد داشت. این فروش از ۲۷ ژانویه آغاز خواهد شد. درآمدهای عرضه اولیه در کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۷/۷ میلیارد دلار بوده است که به سادگی رکورد ۷/۶ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ را شکست. عرضه اولیه کمپانی ال جی نیز این عدد را بیشتر از سال قبل افزایش خواهد داد. تقاضای سرمایهگذاران برای خرید این سهام به میزان تقاضا برای خودروهای برقی بستگی خواهد داشت. به نظر میرسد فروش جهانی خودروهای برقی که در سال به میزان ۲/۵ میلیون دستگاه تخمین زده شده است، در سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲ برابر شود و به ۳۱ میلیون دستگاه برسد.