استفاده از راه روستایی برای ترانزیت

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۲:۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۸۶۱۲۴

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا گفت: مسیر ایذه – دهدز یک راه روستایی بود که اکنون با همان شرایط ۴۰ سال قبل به جاده‌ای ترانزیتی تبدیل شده است. سردار حسینی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در خوزستان معمولاً شاهد تصادفات سنگین هستیم؛ خوزستان جزو چهار استان پرتصادف کشور محسوب می‌شود ولی تصادفات ۲۵ روز اخیر با این حجم بی‌سابقه بوده است. وی افزود: با حضور در استان خوزستان به صورت میدانی از نزدیک نقاط و محورهایی که تصادف رخ داده بازدید و با بررسی‌های لازم تحلیل دقیق‌تری از وقوع تصادفات ارایه دهیم. جانشین رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در سفر به خوزستان کمیسیون ایمنی راه هم به صورت ویژه و با حضور استاندار تشکیل شد، ادامه داد: بیش از دو دهه آن اتفاقی که باید در راستای توسعه و بروزرسانی انجام می‌شد، به تعویق افتاده و این تأخیر با زمان‌های نهایتاً ۶ ماهه متفاوت است. سردار حسینی با اشاره به اینکه خوزستان استانی با کارکرد ملی و پررنگ‌تر از دیگر استان‌هاست، لذا دولت باید در زمینه اختصاص بودجه و اعتبارات نگاه ویژه‌ای به خوزستان داشته باشد، بیان کرد: متأسفانه خوزستان در زمینه حمل و نقل و ترافیک نه تنها ویژه دیده نشده بلکه دارای عقب ماندگی‌های خیلی زیاد هم هست؛ مثلاً استان خوزستان رتبه اول محورهای روستایی را دارد و نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در این زمینه است. وی ادامه داد: محور ایذه - دهدز یک راه روستایی بوده که به مسیر ترانزیتی تبدیل شده و اگر ۴۰ سال قبل با کارکرد دسترسی تردد محلی ایجاد شده امروزه جوابگوی تردد ترانزیتی است؛ یک محور بسیار کوهستانی کم عرض که خودروها سپر به سپر همدیگر حرکت می‌کنند و اگر خدایی نکرده در این محور تصادفی رخ دهد، امدادرسانی خودش یک داستان و معمای پیچیده می‌شود. جانشین رییس پلیس راهور ناجا بیان کرد: در تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان به رامهرمز از هر طرف امکان امدادرسانی وجود داشته و هرچقدر هم تصادف سنگین باشد، باز امکان اعزام خودروهای امدادی هست ولی در آن محور کوهستانی کم عرض پرتردد اگر خدایی نکرده اتفاق مشابهی رخ دهد، تا چند ساعت امکان رسیدن خودروهای امدادی به محل سانحه میسر نیست.

سردار حسینی عنوان کرد: نیاز داریم که دولت در راستای بهسازی، توسعه و ارتقای سطح راه‌های خوزستان مثلاً روستایی به فرعی، فرعی به اصلی و اصلی به بزرگراهی اعتبارات مورد نیاز را اختصاص دهد؛ البته در سیاست‌گذاری‌های استانی نیز باید مساله حمل و نقل و ترافیک را به عنوان یک اولویت تلقی کند. وی با اشاره به اینکه زمانی که کشور درگیر کرونا شد، همه کشور برای مقابله با این ویروس و شکست آن بسیج و در نهایت هم موفق شدیم، گفت: در ۹ ماهه امسال حدود ۵۰۲ نفر در تصادفات خوزستان جان خود را از دست دادند و به نظر نمی‌رسد که کرونا هم بیشتر از این آمار را به کام مرگ کشانده باشد؛ بنابراین اهمیت ترافیک اگر از کرونا بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. جانشین رییس پلیس راهور ناجا یادآور شد: کرونا دوره دارد و بالاخره تمام می‌شود ولی ترافیک هیچ دوره‌ای ندارد و هر روز شرایط آن سخت‌تر می‌شود؛ به غیر از سال ۹۹ که به خاطر شرایط کشور در مورد شیوع ویروس کرونا سال استثنایی بود از ۲۰ سال قبل هر سال شرایط تردد، تعداد خودروها، رانندگان دارای گواهینامه و مصرف بنزین افزایش داشته است.

سردار حسینی اضافه کرد: این افزایش‌ها نشان می‌دهد که شرایط ما هر روز سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین موضوع ترافیک و حمل و نقل به عنوان یک اولویت جدی در سطح استان به عنوان سیاست استانی و در مرکز به عنوان سیاست ملی تلقی شود.