دنیای فناوری

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۰۲:۴۶:۰۳
کد خبر: ۱۸۶۲۴۸

گوگل خواستار عدم رسیدگی به شکایت ضدانحصار ایالات امریکا

شرکت آلفابت، شرکت مادر تخصصی گوگل از یک قاضی فدرال در ایالت تگزاس خواسته تا به چهار شکایت از شش شکایت ضد انحصار تعدادی از ایالات امریکا رسیدگی نکند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، شاکیان گوگل را به سوءاستفاده از تسلط خود بر بازار تبلیغات برخط متهم کرده‌اند، اتهامی که گوگل آن را رد می‌کند. بر طبق محتویات این پرونده، گوگل مدعی شده که ایالت‌ها نتوانستند ثابت کنند، این شرکت به‌طور غیرقانونی با فیس‌بوک، ساخت و پاخت داشته تا از تبلیغات در وب‌سایت‌های زیرمجموعه خود کسب درآمد بیشتری داشته باشد. فیس‌بوک در این دعوی متهم نشده است. ایالت‌های شاکی همچنین ادعا کرده بودند که گوگل حداقل از سه برنامه برای دستکاری مزایده‌های تبلیغاتی برای وادار کردن تبلیغ‌کنندگان و ناشران به استفاده از ابزار متنوع گوگل استفاده کرده است. گوگل هم پاسخ داده که ایالت‌ها «مجموعه‌ای از شکایات» دارند، اما هیچ مدرکی دال بر تخلف این شرکت وجود ندارد. گوگل در مورد برخی از اتهامات، استدلال کرد که ایالت‌ها برای طرح شکایت خود بیش از حد منتظر مانده‌اند. این شرکت در ادامه به کنایه مدعی شده: آنها از گوگل انتقاد می‌کنند که محصولات خود را به گونه‌ای طراحی نمی‌کند که بیشتر با نیازهای رقبای خود مطابقت داشته باشد و محصولاتش را طوری بهبود می‌دهد که رقبا عقب می‌افتند. آنها راه‌حل  موفقیت گوگل را در عقب نگه داشتن آن می‌دانند.  در نهایت گوگل درخواست کرد چهار مورد از شش مورد شکایت به علت پیش داوری رد شود، به این معنی که نمی‌توان آن را به همان دادگاه بازگرداند و مطرح کرد.

هزینه لابی‌گری گوگل در ۲۰۲۱ میلادی ۲۷ درصد افزایش یافت

طبق گزارشی جدید گوگل در ۲۰۲۱ میلادی ۹.۶ میلیون دلار صرف لابی‌گری در امریکا کرده که این رقم ۲۷ درصد بالاتر از سال گذشته است. حال آنکه قانونگذاران سعی در کنترل قدرت شرکت‌های فناوری دارند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بر اساس پایگاه داده افشاگری لابی سنای امریکا، گوگل گزارش داده هزینه‌های لابی‌گری این شرکت در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۷ درصد بیشتر افزایش یافته ۹.۶ میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است. هرچند رقم اعلام‌شده بسیار کمتر از ۲۰ میلیون دلاری است که گوگل در ۲۰۱۸ صرف لابی‌گری کرد. با این وجود هزینه لابی‌گربی ۲۰۲۱ شرکت از ۷.۵۳ میلیون دلاری صرف شده در ۲۰۲۰ میلادی بیشتر است. طبق اطلاعات موجود گوگل در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ میلادی ۲.۲ میلیون دلار صرف لابی‌گری کرده است.