اخبار
مدیرعامل زیرساخت: مشکلی در واردات پهنای باند نداریم
شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها واردکننده پهنای باند به کشور تأکید میکند که مشکل کاهش اینترنت این روزها ربطی به کمبود پهنای باند ندارد. به گزارش زومیت، برخی شرکتهای اینترنتی وقتی مورد سوال در مورد کاهش سرعت و کیفیت اینترنتشان در چند هفته اخیر قرار میگیرند، مشکل را کمبود پهنای باندی میدانند که از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت باید تأمین شوند. آنها این ادعا را مطرح میکنند که زیرساخت میزان پهنای باند لازم را از زمان دولت جدید وارد کشور نکرده و همین امر باعث کاهش کیفیت و سرعت اینترنت در روزها و ماههای اخیر شده است. حالا معاون وزیر ارتباطات و رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در واکنش به این ادعاها اعلام میکند که این ادعاها صحیح نیست. حمید فتاحی میگوید که وضعیت شبکه ارتباطات شرکت زیرساخت ازطریق سامانهای که روی سایت این شرکت قرار دارد قابل مشاهده است و اگر مشکلی روی این شبکه باشد ازطریق این سامانه قابل گزارش است. فتاحی تأکید میکند که سیستم CRM شرکت ارتباطات زیرساخت مشخص است و میزانی هم که شرکتها درخواست کردهاند به صورت شفاف قابل مشاهده است، بنابراین ادعای افت کیفیت به دلیل عدم تأمین پهنای باند توسط زیرساخت مردود است. او وجود برخی مشکلات در شبکه اینترنت ثابت را تأیید میکند و ادامه میدهد: بیشتر مشکل این روزهای اینترنت در لایه دسترسی است. یعنی ما در لایه دسترسی به اشباع رسیدهایم و به خاطر مشکلاتی که در این بخش داریم یعنی عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت، باعث شده تا کاربران از سرعت و کیفیت خود راضی نباشند. ما کیفیت اینترنت را ازطریق سایت شبکه زیرساخت منتشر میکنیم. تمام شاخصهای شبکه زیرساخت کشور دایما در حال منتشر شدن است و اگر مشکلی وجود داشته باشد قابل نمایش است. او در پاسخ به اینکه زیرساختهای شبکه در دولت گذشته هم پیشرفت نکرده بود؛ اما چرا کاربران کمتر با مشکل اختلال در سرویس اینترنت خود مواجه میشدند، گفت: افزایش میزان شکایتها از وضعیت شبکه نسبت به گذشته بیشتر با افزایش میزان مصرف و عدم توان پاسخگویی مناسب اپراتورهای لایه دسترسی مربوط میشود و در حال حاضر عدم توسعه شبکه زیرساخت اینترنت ثابت بیشتر نمایان شده است، وگرنه روال در شبکه زیرساخت کشور تغییری نکرده است. طبق ادعای فتاحی میزان مصرف پهنای باند در کشور و نیاز اپراتورها دایم در حال رصد است و براساس آن شرکت زیرساخت طبق پیشبینیهایی قراردادهایی را با فراهمکنندگان پهنای باند بینالملل دارد که به صورت یک ماه تا ۳ ماه و ۶ ماه آینده بسته شده است. او تأکید میکند که پهنای باند براساس میزان مشخصی خریداری و به شبکه اضافه میشود آن هم طبق روالهایی که همیشه بوده است. فتاحی با تأکید بر مشکلات در بخش اینترنت ثابت اعلام میکند که وزیر ارتباطات به صورت کامل از این مشکلات با خبر است و با تشکیل کارگروهی با حضور تمام بازیگران از جمله زیرساخت، رگولاتوری و شرکتهای اینترنتی در تلاش برای حل مشکل است. طبق ادعای معاون وزیر ارتباطات، یکی از راههای حل معضل کاهش سرعت دسترسی در کشور گسترش فیبرنوری است که همانطورکه وزیر ارتباطات وعده داده قرار است تا پایان کار دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران واگذار شود.
همایش ملی «متاورس؛
دنیایی دیگر» برگزار میشود
اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» توسط کمیسیون ظرفیتسازی و نوآوری اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار میشود. به گزارش اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، اولین همایش ملی « متاورس؛ دنیایی دیگر» توسط کمیسیون ظرفیتسازی و نوآوری اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و با حضور مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی برگزار میشود. متاورس (Metaverse) یا فراجهان، تازهترین واژه و مفهومی است که تخیل صنعت فناوری جهان را به خود جلب و مشغول کرده است. برای شناخت این موضوع و جوانب مختلف آن، کمیسیون ظرفیتسازی و نوآوری اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران تصمیم گرفته است که همایشی را با حضور کارشناسان مربوطه در این حوزه برگزار کند. زیرا ناآشنایی با دنیای پیش رو و فضای کسب و کار و زندگی در آن باعث از دست رفتن فرصتهای بکر و جاماندگی از دنیای جدید خواهد بود. این رویداد روز شنبه ٣٠ بهمن ماه در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار میشود. متاورس (فراجهان) فرضیهای از نسل بعدی اینترنت است که از محیطهای مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل میشود. این دنیای مجازی از طریق هدستهای واقعیت مجازی، عینکهای واقعیت افزوده، گوشیهای هوشمند، رایانههای شخصی و کنسولهای بازی قابل دسترسی خواهد بود. متاورس به عنوان یک شبکه مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل کنند. به عبارتی دیگر در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش آفرینی میپردازند. این دنیای مجازی جنبههای مختلف شبکههای اجتماعی، بازیهای ویدئویی، فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و در نهایت بلاکچین را با یکدیگر ادغام میکند. به همین دلیل متاورس را میتوان به دنیایی که توسط واقعیتهای مجازی و واقعیتهای افزوده ساخته میشود نیز نسبت داد.