سیاست
بالا رفتن آمار مبتلایان عادی نشود
رییسجمهور بر ضرورت اجرای دقیقتر شیوهنامههای بهداشتی و اعمال کنترلهای هوشمند برای مقابله با روند افزایشی همهگیری کرونا، تاکید کرد. آیتالله سید ابراهیم رییسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از تلاش همه دستگاهها و کادر درمانی سراسر کشور در عرصه مبارزه با این بیماری گفت: هر چند وضعیت کنترل بیماری کرونا در کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، اما همین میزان از ابتلا و فوتیها نیز بسیار زیاد است و باید برای مقابله با آن اقدام عاجل انجام شود. رییسجمهور مردم را به رعایت دقیق شیوهنامههای بهداشتی و پرهیز از تشکیل اجتماعات فراخواند و به مسوولان امر تاکید کرد: به هیچوجه اجازه ندهید بالا رفتن آمار مبتلایان و به خصوص قربانیان کرونا، چه برای دستاندرکاران و چه برای مردم عادی شود. فوت حتی یک نفر هم به خاطر کرونا زیاد است و نباید اتفاق بیفتد. هرگز نباید توجیهاتی نظیر اینکه در گذشته رقم درگذشتگان به ۷۰۰ نفر هم رسیده بود، سبب عادیانگاری شرایط همهگیری شود. رییسی در ادامه صحبتهای خود، موضوع رعایت شیوهنامهها در حوزه اصناف و حملونقل را مورد توجه قرار داد و ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دقیق وسختگیرانه بر اجرای شیوهنامههای بهداشتی در این بخش، تصریح کرد: وزارت راه و سایر دستگاههای مرتبط همچون شهرداریها، اجرای آییننامههای بهداشتی را در پروازها، مترو و دیگر وسایل حملونقل عمومی به دقت و با جدیت دنبال کنند. رییسجمهور همچنین با اشاره به افزایش آمار ابتلای کودکان به سویه جدید بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم جان مردم و به ویژه کودکان با سهلانگاری در رعایت اصول بهداشتی در خطر قرار گیرد. رییسی در بخش دیگری از سخنان خود بر اعتبار مصوبات و تصمیمات پیشین ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید و خاطرنشان کرد: تا به روزرسانی آییننامههای مربوط به رنگبندیهای کرونایی، تصمیمات قبلی ستاد ملی مبارزه کرونا به قوت خود باقی است و ستادهای استانی باید با رصد دقیق وضعیت نسبت به مدیریت شیوع کرونا و اعمال محدودیتهای احتمالی برای مدارس و دانشگاهها اقدام کنند. رییسی در پایان یک بار دیگر به ضرورت رعایت دقیق شیوهنامههای بهداشتی تاکید کرد و افزود: علاوه بر رعایت شیوهنامهها، باید کنترلهای هوشمند هم بهطور کامل اجرا شود تا آمار ابتلا و فوتیهای کرونا بهطور چشمگیر کاهش پیدا کند. در این جلسه مقرر شد مهدهای کودک برای یک هفته دیگر تعطیل بوده و دورکاری مادران شاغلی که دارای فرزند خردسال هستند نیز یک هفته دیگر تمدید شود.
الزامات اجرای قانون هوای پاک
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی الزامات اجرای قانون هوای پاک با تأکید بر اعتبارات پرداخت. به گزارش مرکز پژوهشها در بخشی از این گزارش آمده است: معضل آلودگی هوا سالهاست کلانشهرهای کشور را درگیر کرده است. این معضل به قدری توسعه یافته که میتوان گفت به بزرگترین آسیب شهرنشینی در شهرهای بزرگ کشور بدل شده است. مساله آلودگی هوا خسارات فراوانی را از منظر اقتصادی، سلامتی و روانی بر شهروندان و همچنین بر اکوسیستم شهری برجای میگذارد. براساس برآوردهای بانک جهانی خسارت آلودگی هوا فقط در شهر تهران برابر ۶ / ۲ میلیارد دلار در سال است. مطابق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مرگ ۱۲۰۰۰ نفر در سال مستقیماً به آلودگی هوا مربوط میشود. در بخش دیگری از این گزارش آمده که با توجه به این وضعیت وخیم، مقابله با آلودگی هوا باید یکی از اولویتهای کلان در مدیریت کشور باشد. کلید مقابله با آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است که آخرین و جامعترین قانون مشتمل بر راهکارهای کاهش آلودگی هواست. در بخش دیگری از این گزارش آمده که براساس اکثر گزارشهای منتشره از نهادهای نظارتی این قانون از زمان تصویب در سال ۱۳۹۶ اجرای نامطلوبی داشته است. مهمترین علت عدم اجرای مفاد این قانون از جانب مجریان آن تخصیص نیافتن منابع مالی عنوان شده است. بنابراین برای پیشبرد احکام مندرج در قانون هوای پاک نیاز به تخصیص اعتبارات لازم و متناسب با راهکارهای تعیین شده در این قانون است. طبیعتاً این اعتبارات میبایست در لوایح بودجه پیش بینی و تعیین شوند. با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص شد کل اعتبار تخصیص یافته برای اجرای قانون هوای پاک فقط ۳۲۰ میلیارد تومان است. همچنین مجموع اعتبارات لحاظ شده در این لایحه که به نوعی در کاهش آلودگی هوا موثرند حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود. ارقام تعیین شده برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میزان اعتبار لازم واقعی برای این امور بسیار کمتر است. در این گزارش پیشنهاد شد که با توجه به اولویت و جایگاه معضل آلودگی هوا در کشور، برای کاهش آلودگی هوا یک فصل متمرکزی ذیل امور محیط زیست در لایحه بودجه تعیین و راهکارهای کاهش آلودگی هوا به صورت برنامه ذیل این فصل تعیین شود. ۱۱ عنوان برنامه مبتنی بر راهکارهای کاهش آلودگی هوا در این گزارش پیشنهاد شد و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای هر برنامه براساس اولویت هریک از آنها و سهم دولت از هزینههای اجرا، در یک بازه زمانی ۵ تا ۸ ساله برآورد و پیش بینی شود. در بخش بعدی گزارش تلاش شد برآوردی از هزینه اجرای طرحهای کاهش آلودگی هوا و اعتبار مورد نیاز برای حل مساله آلودگی هوا محاسبه شود. البته برآوردهای مختلفی از ارقام مورد نیاز برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا صورت میگیرد که به روشهای انتخابی برای اجرای این راهکارها وابسته است. این گزارش برای برآورد رقم واقعی مورد نیاز در اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از پیشنهادهای کنسرسیوم پژوهشی دانشگاههای برتر کشور استفاده کرده است که مجری پروژه سیاهه انتشار آلایندههای هوا در این شهرها هستند.