استارت ورود خودروهای خارجی

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۰۱:۵۸:۲۶
کد خبر: ۱۸۷۴۸۸
استارت ورود خودروهای خارجی

تعادل  |

نمایندگان خانه ملت به دولت مجوز واردات خودرو را دادند. براساس تصمیم مجلس، دولت می‌تواند در سال آینده، ۷۰ هزار خودروی سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی را برای سال ۱۴۰۱ وارد کند. ممنوعیت واردات خودرو مربوط به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۹۷ است، که مهلت قانونی این مصوبه در اوایل خرداد سال آینده به پایان می‌رسد. در همین حال، رییس‌جمهور نیز اخیرا گفته بود که بعد از گذشت ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱، واردات خودرو باید آزاد شود؛ از این رو، ممنوعیت واردات خودرو که انقضای آن بهار سال آتی است، دیگر تمدید نخواهد شد. البته بنابه گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس، وزیر صمت نیز موافق واردات در سال آینده است و در جلساتی که با خودروسازان داشته به آنها اعلام کردند که مشکلی با آزادسازی واردات ندارند. این نماینده مجلس همچنین عنوان کرده که با توجه به اینکه یک هماهنگی نسبی بین مسوولان وجود دارد و همچنین تاریخ انقضای ممنوعیت واردات بهار سال آینده است، به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان یا هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، منعی در برابر آزادسازی واردات خودرو قرار دهند. 

    مجوز ورود صادر شد

ممنوعیت واردات برخی از کالاها از جمله خودرو بر اساس مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ در شرایطی ابلاغ شد که این شورا با در نظر گرفتن تحریم‌های امریکا، ساماندهی منابع ارزی را در اولویت قرار داد. به این ترتیب با توجه به ارزبری زیاد واردات خودرو، شورای یاد شده مصوبه توقف واردات تا خردادماه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. در همین حال، پس از کش و قوس‌های فراوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز مجلس و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۱ تبصره ۷ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. اقلام وارداتی عبارت است از: تعداد ۵۰۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰۰۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی، ۱۰۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال‌دار و کشنده، تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری، تعداد ۱۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار، تعداد ۵۰۰۰ دستگاه ماشین الات سنگین معادن و راه‌سازی اعم از نوساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت. 

    ممنوعیت واردات بهار سال آتی  منقضی می‌شود

در همین حال، علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد آزادسازی واردات خودرو، به «خبرگزاری مهر» گفته است: طبق مصوبه مجلس مقرر شده برای سال آینده تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی) وارد شود. وی افزود: ممنوعیت واردات خودرو مربوط به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۹۷ است و مهلت قانونی این مصوبه در اوایل خرداد سال آینده به پایان می‌رسد. وی ادامه داد: از سویی دیگر نیز رییس‌جمهور تمایل به آزادسازی واردات دارد و معتقد است که بعد از گذشت ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱، واردات خودرو باید آزاد شود. جدی گفت: همچنین وزیر صمت نیز موافق واردات در سال آینده است و در جلساتی که با خودروسازان داشتیم آنها اعلام کردند که مشکلی با آزادسازی واردات ندارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نظر شورای نگهبان، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک هماهنگی نسبی بین مسوولان وجود دارد و همچنین تاریخ انقضای ممنوعیت واردات بهار سال آینده است، به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان یا هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، منعی در برابر آزادسازی واردات خودرو قرار دهند.وی در مورد تعرفه واردات خودرو گفت: به نظر می‌رسد واردات با همین تعرفه ۷۵ درصدی انجام شود اما حتی با همین تعرفه هم باز بازار تکان می‌خورد زیرا در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۶ تا ۷ برابر قیمت‌های واقعی است؛ خودرویی که در خارج از ایران ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، دست دوم آن در داخل ایران بالای ۳ تا ۴ میلیارد تومان است. جدی تصریح کرد: به هر حال پس از به ثبات رسیدن اوضاع، می‌توان تعرفه واردات خودرو را نیز به تدریج کاهش داد.

    وارداتی‌ها ارزان می‌شوند؟ 

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره اینکه از سرگیری واردات چه تاثیری بر قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد گذاشت؛ گفته است: به‌طور قطع اگر واردات خودرو از سرگرفته شود قیمت خودروهای وارداتی در بازار کاهش پیدا خواهد کرد اما فکر نکنیم که قیمت‌ها نصف خواهد شد. بنابه توضیحات او، خودرو با ارز ۲۳ هزار تومانی وارد خواهد شد و تعرفه واردات نیز ۸۶ درصدی است و مالیات بر عملکرد نیز اضافه شده است و اگر عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر بگیریم در نتیجه کاهش قیمت خودروهای وارداتی به گونه‌ای نخواهد بود که مردم از آن لذت ببرند یا منجر به تنظیم شدید بازار شود اما اثر گذار خواهد بود و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت خودروهای وارداتی در بازار را کاهش خواهد داد. وی در ادامه افزود: از سرگیری واردات خودرو علاوه بر اینکه منجر به تعدیل شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار می‌شود منجربه کاهش قیمت خودروهای چینی و خودروهای تولید شده در داخل نیز خواهد شد. دادفر در خصوص اینکه چه کسانی از واردات خودرو بیشترین سود را بردند؛ نیز گفته است: دلالان بیشترین منفعت را از قفل بودن واردات خودرو بردند چراکه خودروهای خارجی ما با دلار ۶۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود و پس از آنها بازار اینچنینی برای چینی سازها خیلی بازار مناسبی است؛ چراکه بازار انحصاری و بی‌رقیب است و سوم صنایع تولیدی داخلی با کمبود عرضه و تقاضای بسیار بالا بازار مهندسی شده‌ای را در اختیار دارند و اینطور می‌توانند به خواسته خود که افزایش مستمر قیمت‌ها است ادامه دهند در حالی که بارها گفته‌اند که ما مخالف واردات خودرو نیستیم اما عملیات چیز دیگری را نشان می‌دهند. مهدی دادفر در ادامه در پاسخ به این پرسش که خودروهای خارجی موجود در بازار به چه شکل با دلار ۶۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند؛ گفت: با یک بررسی ساده و تقسیم قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار بر قیمت ارزی آنها در خارج از کشور می‌توان به این موضوع پی برد. در حال حاضر خودرو سانتافه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بازار تهران قیمت خورده است و اگر قیمت این خودرو را تقسیم بر قیمت ارزی مدل ۲۰۲۲ آن در خارج از کشور کنید متوجه خواهید شد که با دلار چند هزار تومانی خودروی مدل پایین را به مردم می‌فروشند.