پشت پرده ارزانفروشی ملک در اینترنت
گروه راه و شهرسازی|
در پی ثبات قیمتی در بازار مسکن، دو گروه خاص فضای تبلیغات ملک در دنیای مجازی را در دست گرفتهاند؛ گروهی که تلاش دارد با کاهش قیمتهای پیشنهادی املاک لوکس در منطقه یک پایتخت، با هدف رها کردن سرمایههای دپو شده، املاک احتکار شده را در بازار شب عید و قبل از امضای برجام به بازار عرضه کند. گروه دوم اما سازندگانی هستند که در زمینهایی که از نظر قضایی «مورددار» محسوب میشوند و احتمالا پروانه ساخت نیز ندارند، اقدام به ساخت و ساز کردهاند و تلاش دارند تا از طریق تبلیغات در فضای مجازی، این واحدها را به صورت «پیشفروش» به بازار عرضه کنند. این در حالی است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، هیچ یک از فعالیتهای تبلیغاتی مدعی پیش فروش مسکن در تهران مجوزی دریافت نشده است.
از مدتها پیش واسطههای ملکی با ایجاد صفحات اینستاگرامی آگهیهای فروش خانه را به فضای مجازی کشانده و حتی پیجهای فروش خانه، مبالغی بیش از حق کمیسیون مشاوران املاک را برای آگهیهای خود از خریداران دریافت میکنند.
از تابستان امسال که فروش اینستاگرامی املاک وارد بازار ملک شد تا همین هفته گذشته، آگهیهای خانههای کلید نخورده در مناطق تهران بهویژه منطقه یک پایتخت با قیمتی بیشتر از رقمهای موجود در دفاتر مشاوران املاکی به فروش میرفت.
فروش اینستاگرامی املاک موجب ایجاد حلقه جدیدی از واسطه گران میشد و قیمت تمام شده آپارتمانها را گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر افزایش میداد، اما صاحبان این پیجها چند هفتهای میشود که هم بیخیال چشمپوشی از سود تبلیغات اینستاگرامی شده و هم واحدها را با قیمتهای ویژه آگهی میکنند.
به گزارش ایرنا، یک واسطه ملکی در این باره میگوید: چشمانداز بازار مسکن به سمت ثبات قطعی همراه با افزایش قدرت چانهزنی مشتری پیش میرود، برای همین انتظار سودهای کلان از بازار مسکن به پایان رسیده است و بر همین اساس با افزایش آگهیهای فروش خانه به قیمت ویژه به خصوص در منطقه یک پایتخت مواجه هستیم.
حجم بالایی از خریدهای ملک در منطقه یک پایتخت با هدف کسب سودهای چند صد میلیاردی انجام میشود و انتظار بهبود وضعیت اقتصادی کشور تحت تاثیر مذاکرات رفع تحریمها، منجر به تلاش مالکان برای فروش ملک خود با قیمتهای ویژه شده است.چند روز پیش رییس اتحادیه املاک تهران نیز گفت: خانهها با قیمت چهار ماه پیش به فروش میرود و بعد از چندین سال که به صورت ماهانه افزایش قیمت بالای سه درصد را در مناطق مختلف تهران تجریه میکردیم، رشد قیمت خانه در بهمن ماه به صفر رسیده است.وی تصریحکرد: اکنون خانههای گران اجاره نمیرود و فروشندگان ملک نیز حاضر هستند قبل از پایان سال واحدهای فروشی را با همان قیمتهای چند ماه پیش به فروش برسانند.آپارتمانهای گران نوساز بیشترین فراوانی خانههای خالی را در منطقه یک پایتخت دارند و اکنون در هر برج از منطقه یک تهران، در هر طبقه بسته به متراژ یک تا ۲ واحد مسکونی خالی وجود دارد که برای فروشهای گرانتر کلیدنخورده نگه داشته میشود.
سرمایهگذاران کوتاه آمدند
تخلیه تدریجی حباب مسکن این روزها بیشتر در مناطقی نمود دارد که در چند سال اخیر بیشترین سود را از جو روانی در صنعت ساخت و ساز میبرد.گزارشهای میدانی نشان میدهد، سرمایهگذارانی که در یک سال گذشته در مناطق پر سود ده تهران اقدام به خرید آپارتمان کردهاند، درحال حاضر یا قید فروش املاک خود را زدهاند یا حاضر به فروش با قیمت ویژه و تخفیف هستند. بازده سرمایه در بازار مسکن تحت تاثیر شرایط اقتصادی در بسیاری از مناطق پایتخت رو به کاهش است و معاملات نیز در بهمن ماه هشت هزار و ۵۳۲ فقره بود که در مقایسه با ماه قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است. همین رکود نسبی و عدم چشمانداز از شوکهای منفی به بازار مسکن باعث شده است که شرایط موجود به مذاق سفته بازان خوش نیاید و سوداگران میزان واحدهای فروش ویژه خود را افزایش دهند.
ارسال پیامک پیشفروش برای شهروندان
آنگونه که «مهر» گزارش کرده است، پیامکهای متعددی برای شهروندان تهرانی در هفتههای اخیر مبنی بر پیش فروش مسکن با ارقامی که تقریباً با قیمت مسکن در تهران فاصله نجومی و وسوسهانگیز دارد، در حال ارسال است. پیامکها و ادعاهایی که مشخص نیست مرجع اعلام صحت و سُقم آنها چه دستگاهی است؛ اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یا شهرداری پایتخت؟
بر اساس قانون پیشفروش ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و ارشاد و همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید مجوز تبلیغات را پس از رویت اسناد مربوطه شامل سند زمین محل ساخت پروژه، پروانه ساختمانی و دیگر تأییدیههای مربوطه صادر کنند و اگر انبوه ساز یا سازندهای بدون اخذ مجوزهای مربوطه، اقدام به تبلیغ پیش فروش مسکن کند، تخلف کرده است.همچنین باید برای پیش خریدار از سوی پیش فروشنده، «پیش سند» با ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در دفاتر اسناد رسمی صادر شود و قولنامه محضری در پیش فروش، اعتبار ندارد. به نظر میرسد در بیشتر تبلیغات پیش فروش مسکن منطقه ۲۲ تهران، هیچیک از موارد فوق رعایت نشده باشد.
ادعای ارزانسازی در تهران
یک انبوه ساز در گفتوگو با مهر مدعی شد، برای تبلیغات انبوهسازی و پیش فروش مسکن خود مجوز دارد؛ وی این ادعا را در خصوص پروانه ساخت و قانونی بودن سند زمین محل ساخت هم مطرح کرد. این فعال صنعت ساختمان گفت: پروژه مورد نظر با پیش پرداخت ۱۹۵ تا ۴۳۵ میلیون تومانی برای واحدهای با متراژ بزرگتر آغاز شده و در چند مرحله که کلاً ۳۶ ماهه (۳ ساله) است، مابقی تا سقف یک تا ۲.۱ میلیارد تومان از متقاضی دریافت میشود؛ ضمن اینکه این پروژهها مجموعاً ۲۰۰ میلیون تومان وام بانکی به ازای هر واحد شامل سه فقره وام ساخت از دو بانک خصوصی و یک بانک دولتی دارند.وی مساحت زمین محل ساخت را ۸ هزار متری، تراکم مفید را ۶۰ هزار متر مربع و محل کارگاه را غرب پایتخت عنوان کرد.
جنجال بر سر نبود مجوز پیشفروش
از سوی دیگر در چند ماه اخیر برخی تنشها در خصوص ضرورت داشتن مجوز پیش فروش توسط یک اتحادیه تعاونی حوزه انبوهسازی میان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، معاون وقت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه مذکور شکل گرفت که با مذاکرات صورت گرفته در این خصوص، ظاهراً هر سه نهاد به توافقاتی رسیدند. این اتحادیه برای اثبات حسننیت خود تا رسیدگی دقیق نهادهای مرتبط، توقف اجرای طرح ملی مسکن اقساطی را به عنوان اصلیترین محور توافقات سه جانبه اعلام کرد.
آگهیهای پیشفروش مسکن مجوز ندارند
خلیل محبتخواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره مساله ممنوعیت تبلیغات پیش فروش مسکن در تهران تصریح کرد: ما در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، هیچیک از تبلیغات پیش فروش مسکن را تأیید نمیکنیم.مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: از مردم میخواهیم که اگر قصد خرید یا پیش خرید از واحدهای آگهی شده برای پیش فروش دارند، قبل از واریز وجه، از اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص قانونی بودن یا نبودن فعالیت انبوهسازی مدعیان پیش فروش مسکن، استعلام کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.
نه زمین ملکی دارند، نه پروانه ساخت
خشایار باقرپور فعال صنعت ساختمان نیز در گفتوگو با مهر گفت: غرب تهران در یک دهه اخیر کانون ساخت و ساز پایتخت به خصوص از سوی تعاونیهای انبوهسازی بوده و هیچ منطقهای در تهران به اندازه این منطقه به واسطه تغییر کاربریهای گسترده پتانسیل مسکنسازی نداشته است؛ همچنین به خاطر جاذبههای گردشگری متعدد منطقه و نقطه ورودی باد به شهر تهران و دریاچه چیتگر، رویکرد و اقبال خوبی از سوی مردم به این منطقه شد. وی ادامه داد: این اقبال مردمی برخی سوءاستفادهها را هم از طرف فرصت طلبها ایجاد کرد و امروز شاهد آن هستیم که منطقه مذکور تا حدودی از چنین پروژههایی اشباع شده است؛ میبینیم که برخی پروژههای پر سروصدا و با تبلیغات هنگفت در این منطقه در حال انجام است. باقرپور گفت: این پروژههایی که تبلیغات سنگینی برای آنها میشود، هیچیک پشتوانه محکمی برای اعتماد به آنها ندارند و بهتر است مردم در این پروژهها سرمایهگذاری نکنند؛ حتی ساختار تعاونی داشتن هم نمیتواند مجوزی برای اعتماد کردن به آنها باشد؛ چرا که در حال حاضر پروژههایی تبلیغات آنها در حال انجام است که بر روی اراضی تملیکی، مصادرهای دادگاه انقلاب و امثال آنها مثلاً قرار است احداث شود؛ این اراضی عملاً ممنوعالمعامله هستند. وی تصریح کرد: پروژههای مسکنسازی پر سروصدایی که تبلیغات آنها در سطح شهر پراکنده شده، اکثراً به شرکتهایی اختصاص دارد که ظاهراً ساختار تعاونی دارند اما هیچ نظارتی روی آنها نیست و همگی روی زمینهای غیرقانونی ساخته میشود؛ حتی از نظر صدور پروانه هم هیچ تضمینی نیست که توانسته باشند پروانه ساخت دریافت کرده باشند؛ اسناد این اراضی را هم اگر مشتری طلب کند، بعید است که شرکتهای مدعی انبوهسازی در منطقه یاد شده، بتوانند اسناد قابل قبولی ارایه کنند. این انبوهساز با اشاره به تبلیغات این شرکتها و پروژههای پیشفروش مسکن با پیش پرداختهای زیر ۳۰۰ میلیون تومانی گفت: جدای از قانون پیش فروش مسکن که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اجرای قانون، ملاحظاتی در این خصوص دارد، سایر موارد قانونی هم در این پروژهها رعایت نمیشود. وی ادامه داد: برخی شرکتهای تعاونی مدعی انبوهسازی، بر اختلافات حقوقی اتحادیه تعاونیهای مذکور با وزارت راه و شهرسازی سوار شده و میگویند تبلیغات پروژههای انبوهسازی ما، شامل قانون پیشفروش نمیشود.