اقتصاد کلان
چرا برنامه هفتم توسعه به 1401 نرسید؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه براساس قانون امسال آخرین سال اجرای برنامه ششم بود و دولت مکلف بود تا آخر خرداد ۱۴۰۰ برنامه هفتم را به مجلس ارسال کند، گفت: اما دولت اعلام کرد به دلیل فرایند انتقال قدرت در قوه مجریه نمیتواند برنامه هفتم را به مجلس ارسال کند؛ در حالی که این پاسخ از نظر ما قانعکننده نبود. احسان ارکانی با اشاره به ایرادات برنامه ششم توسعه اظهار کرد: این برنامه در سال ۹۵ بر اساس سیاستهای دولت تدبیر و امید تنظیم شد و موضوعاتی مانند حمایت از روستاییان، کشاورزان، دامداران و همچنین دست کشیدن دولت از اتکا به درآمدهای نفتی که در هر زمانی باید مبنای کار گیرد، در برنامه ششم توسعه یا مغفول واقع شد یا اگر هم بیان شد، هیچ ضمانت اجرایی نداشت؛ یعنی با وجود اینکه کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه جزو تکالیف برنامه ششم توسعه بود اما اساسا در تنظیم لوایح بودجه به آن عمل نشد و هر سال سهم درآمدهای نفتی در بودجه افزایش یافت. وی افزود: همچنین بسیاری از مباحث مرتبط با بیمههای اجتماعی و حمایت از کارگران، زنان سرپرست خانوار، معلولان و اقشار کمدرآمد که جزو تکالیف دولت در برنامه ششم بود نیز تحقق پیدا نکرد. بهطور کلی طبق آخرین برآوردی که حدود ۶ الی هفت ماه پیش دیوان محاسبات از تحقق برنامه ششم توسط دولت داشت، نهایتا حدود ۳۰ درصد این برنامه تا سال آخر آن تحقق پیدا کرده بود. نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: این نشان میدهد یک جای کار ایراد دارد یا واقعا تکالیف برنامه ششم توسعه منطبق بر واقعیات نبود و خارج از توان دولت و کشور نوشته شده بود که قاعدتا نباید چنین تکالیفی در این برنامه قرار داده میشد یا اینکه این تکالیف قابل تحقق بوده ولی به دلیل سستی و ناتوانی دولت احکام برنامه ششم تحقق نیافته است که در این صورت این سوال پیش میآید که ضمانت اجرای این احکام چه بود؟ یعنی در قبال عدم تحقق تکالیف برنامه ششم چه برخوردی باید صورت میگرفت؟ اینها از مهمترین نقاط ضعف برنامه ششم توسعه بود و امیدواریم که در برنامه هفتم این معضلات برطرف شود. ارکانی با تاکید بر اینکه براساس قانون امسال آخرین سال اجرای برنامه ششم بود و دولت مکلف بود تا آخر خرداد ۱۴۰۰ برنامه هفتم را به مجلس ارسال کند، گفت: به هر حال امسال برنامه هفتم به مجلس فرستاده نشد و علیرغم اینکه قانونا باید سال ۱۴۰۱ با برنامه هفتم توسعه آغاز میشد اما در سال جدید نیز همچنان برنامه ششم اجرا خواهد شد.
مراحل ثبتنام کارتخوانهای جدید
در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان که سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی را مکلف به ساماندهی کارتخوانها و درگاههای پرداخت الکترونیک و اتصال آنها به پرونده مالیاتی کرده است، کارتخوانهای بدون پرونده مالیاتی تا پایان فروردین ماه سال آینده غیرفعال میشوند و از این زمان به بعد، متقاضیان جدید نیز نمیتوانند بدون داشتن پرونده مالیاتی، کارتخوان یا درگاه پرداخت دریافت کنند. به منظور اجرای ماده ۱۱ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی یا درگاههای پرداخت الکترونیکی اقدام میکرد. در این زمینه، با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی امکان اینکه کلیه اشخاص دارای ابزار پرداختهای بانکی بتوانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاههای کارتخوان بانکی یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پروندههای مالیاتی قبلی یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند، فراهم شد. براساس آخرین اعلامها، تاکنون حدود ۶ میلیون کارتخوان پرونده مالیاتی فعال دارند و ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی توسط بانک مرکزی غیرفعال شده است. در این راستا، طبقه گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی تا پایان فروردین ماه بدون هیچگونه تمدید مهلت مجدد، پرونده ساماندهی کارتخوانها بسته خواهد شد که در پی این امر نیز، متقاضیان جدید ابزار پذیرش بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمیتوانند کارتخوان یا درگاه پرداخت دریافت کنند، بنابراین این افراد باید نسبت به ثبتنام در سایت سازمان امور مالیاتی اقدام و با کد رهگیری اخذ شده از آن سامانه، نسبت به تقاضای کارتخوان یا درگاه پرداخت اقدام کنند. در این زمینه، متقاضیان ابتدا باید پیش ثبتنام الکترونیک کنند که در این مرحله اطلاعات پایهای از آنها دریافت میشود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید نکنید، پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد. در مرحله بعدی، بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار کنید. علاوه بر این، چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد، برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. پس از دریافت اطلاعات کاربری، شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید که پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرمهای این سامانه تکمیل کنید. همچنین، میتوانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کردهاید ویرایش کنید و در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید. صاحبان مشاغل مکلف به ثبتنام، باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام کنند.