انحصار حمل ریلی کالاهای اساسی شکسته شد

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۸۴۱۸
انحصار حمل ریلی کالاهای اساسی شکسته شد

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، انحصار ۱۵ ساله یک شرکت برای حمل کالاهای اساسی در داخل کشور با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد جهش در ظرفیت حمل ریلی کالاهای اساسی، شکسته شد.به گزارش ایرنا، تفاهمنامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی، در تاریخ ۲۳ فروردین ماه امسال در وزارت راه و شهرسازی به امضاء رسید.

این تفاهمنامه به منظور استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل‌و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصا اوراسیا و آسیای میانه و در نظر گرفتن شرایط و امکانات ریلی بین‌المللی و بنادر شمالی و جنوبی ایران از نظر امکانات و تجهیزات بندری، ریلی و جاده‌ای منعقد شده است.

سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به بندهایی از این تفاهمنامه مبنی بر تعهد وزارت جهاد کشاورزی جهت در اولویت اول قرار دادن حمل و نقل ریلی برای حمل کالاهای اساسی از مبادی ورودی کشور، عنوان کرد: اولویت حمل‌ونقل ریلی برای حمل کالاهای اساسی در سفر استانی به هرمزگان و بازدیدی که در دی‌ماه سال گذشته از بندر شهید رجایی داشتیم و سپس گفت‌وگو با وزیر جهاد کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: در آن سفر بر لزوم شکستن انحصار ۱۵ ساله یک شرکت برای حمل کالاهای اساسی در داخل کشور و افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد جهش در ظرفیت حمل ریلی کالاهای اساسی تاکید کردیم که با حمایت و پیگیری وزیر راه و شهرسازی و همچنین با حمایت وزیر جهاد کشاورزی این تفاهم‌نامه در هفته گذشته به امضاء رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در برخی از شرایط حساس، حمل و توزیع کالاهای اساسی دچار اختلال می‌شد. با توجه به اینکه فقط یک شرکت اجازه حمل کالاهای اساسی را در داخل کشور در دست داشت، این انحصار باعث کندی ترخیص کالاهای اساسی وارد شده به کشور می‌شد و یکی از دلایل رسوب حجم بالایی از کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور، همین انحصار بود. 

صالحی در خصوص حمل جاده‌ای کالاهای اساسی گفت: در رویکرد لجستیک نوین که در جهان مورد اتفاق نظر کارشناسان و مجامع علمی است؛ حمل جاده‌ای از طریق مبادی ورودی و خروجی کشور برای انتقال در شریان‌های اصلی در مسافت‌های طولانی به دلایل متعدد از جمله افزایش ترافیک، سوانح و تلفات جاده‌ای، افزایش هزینه حمل (به ویژه با احتساب هزینه‌های ناشی از میزان مصرف انرژی)، قابلیت اطمینان پایین‌تر در حمل انبوه و توزیع کالاهای اساسی به ویژه در شرایط حاد آب ‌وهوایی مناسب نیست. 

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: استفاده از شیوه حمل و نقل جاده‌ای برای حمل و توزیع مویرگی در مسافت‌های کوتاه و پوشش و تکمیل شبکه حمل و توزیع برای نقاطی که حمل ریلی میسر نیست عملکرد بهینه، هزینه کمتر، قابلیت اطمینان بهتر و ایمنی بالاتری را ایجاد می‌کند.

وی گفت: بر اساس این مبنا، تفاهم‌نامه منعقد شده، نقطه آغازی برای اصلاح و بهینه‌سازی نظام حمل و توزیع کالاهای اساسی و ایفای نقش موثر حمل و نقل ریلی و ترکیبی و پیاده‌سازی شیوه نوین لجستیک در کشور خواهد بود. 

صالحی بیان کرد: به زودی دستورالعمل اجرایی تفاهم‌نامه مذکور تدوین و ابلاغ خواهد شد و شرکت‌های حمل و نقل ریلی متقاضی که امکانات مناسبی برای حمل کالاهای اساسی دارند می‌توانند طی فراخوانی که توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد بدون هیچگونه محدودیتی برای مشارکت در حمل کالاهای اساسی در قالب این تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن، تقاضای خود را ثبت کنند تا پس از بررسی‌های لازم، به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شوند.