پادکست از چشم فیسبوک افتاد
فیسبوک آوریل گذشته محصولات صوتی جدیدی را معرفی کرد که شامل پشتیبانی جدید برای پادکستها و یک رقیب برای شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس بود. به گزارش ایسنا، اما با گذشت حدود یک سال پس از آغاز ورود به عرصه پادکست و قابلیتهای صوتی، ظاهرا این شرکت علاقه به این فضا را از دست داده است. فیسبوک اعلام کرده که از برنامههای گسترده برای حضور در عرصه پادکست عقبنشینی کرده و به دنبال اولویت دادن ابتکارهای دیگر با همکاری شرکای پادکست خود است. به گفته منابع آگاه، فیسبوک اکنون روی دنبال کردن فرصتهای دیگر مانند رویدادها در متاورس و تجارت الکترونیکی با شرکای پادکست خود متمرکز شده است. مِتا پلتفرمز که شرکت مادر فیسبوک است، هم پروژههای ویدیوی کوتاه را در اولویت بالاتری نسبت به ابتکارهای دیگر قرار داده که احتمالا به دلیل رقابت فزاینده از سوی اپلیکیشن ویدیوهای کوتاه تیک تاک بوده است. سخنگوی مِتا در ایمیلی به وب سایت تِک کرانچ، اعلام کرد این شرکت شاهد تعامل خوب با قابلیتهای صوتی خود بوده و معتقد است «صوت»، مدیوم مهمی برای ابراز بیان است. این شرکت همچنین بازخوردهایی از تولیدکنندگان محتوا درباره قابلیتهایی که به خوبی عمل میکنند و چگونگی بهبود آنها دریافت میکند. طبق گزارش بلومبرگ، فیسبوک ایجاد یک برنامه آموزش برای آوردن تولیدکنندگان محتوا به پلتفرمهای خود را بررسی کرده بود اما هرگز این ایده را دنبال نکرد. بعلاوه فیسبوک پس از اینکه اوت سال گذشته اسپانسری یک کنفرانس پادکست را برعهده گرفت، ماه گذشته برگزاری یک رویداد این کنفرانس را اسپانسری نکرد و هیچ کارمندی را برای حضور در آن نفرستاد. همچنین بعضی از قراردادهای سرویس «لایو آدیو روم» فیسبوک تمدید نشدند. اهمیتی که مِتا برای برنامه متاورس خود در مقایسه با همکاری با شرکای پادکست خود قائل است، جای تعجب ندارد به خصوص که این شرکت برند خود را به «مِتا» تغییر داده است تا منعکسکننده برنامههایش برای توسعه حضور در دنیاهای مجازی باشد. به عنوان مثال مِتا اخیرا اعلام کرد کنفرانس طراحان F۸ را امسال برگزار نمیکند تا به متاورس متمرکز بماند. ورود فیسبوک به حوزه صوت، یک سال پیش که کلاب هاوس چهار میلیارد دلار ارزشگذاری شد و اسپاتیفای و اپل بازار پادکست را تحت سلطه خود درآوردند، یک حرکت رقابتی بود. اما رقابت با اسپاتیفای و اپل برای فیسبوک هزینه زیادی میبرد؛ هر چند که این شرکت پول زیادی برای خرج کردن روی برنامههای پادکست خود دارد. متاورس هم پرهزینه خواهد بود و این سوال وجود دارد که مِتا تا چه مدت میتواند از سرمایهگذاری در این بخش را تامین کند. این شرکت اوایل امسال اعلام کرد حدود ۱۰ میلیارد دلار تا به این تاریخ در این بخش هزینه کرده است و این تازه شروع هزینههایش برای متاورس خواهد بود.