کارشکنی پاکستان در صدور ویزا برای رانندگان ایرانی

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۱:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۸۹۳۸۱

آن‌گونه که جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اعلام کرده، مقامات سفارت پاکستان در ایران می‌گویند هولوگرامی که باید روی روادید رانندگان کامیون‌های ایرانی چسبانده شود، به اتمام رسیده است؛ لذا ویزا نمی‌دهیم. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل و بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره علت توقف صدور ویزا از سوی دفاتر نمایندگی پاکستان در ایران برای رانندگان کامیون‌های ایرانی گفت: این موضوع در حوزه معاونت کنسولی وزارت خارجه است. با این حال ما پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم. صفری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه نیز دیدارهایی با مقامات پاکستانی داشته است و مکاتباتی را سازمان راهداری با سفارت پاکستان در ایران انجام داده است. هدایتی افزود: نظر پاکستانی‌ها و سفارت این کشور در تهران این است که هولوگرام یا برچسب ویزایی که باید از سوی دفاتر نمایندگی پاکستان بر روی روادید چسبانده شود به اتمام رسیده و از اسلام‌آباد این هولوگرام‌ها هنوز به ایران نرسیده است. وی تاکید کرد: این همسایه جنوب شرقی در سه شهر مشهد، زاهدان و تهران دفاتر نمایندگی دارد که در تهران سفارتخانه و در مشهد و زاهدان دفاتر کنسولی است. بیشترین تقاضای سفر رانندگان ایرانی به پاکستان از سوی تشکل‌های صنفی حمل و نقلی استان‌های شرقی انجام می‌شود که امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود.

    افغانستان هم عوارض دریافت می‌کند!

هدایتی در گفت‌وگو با مهر درباره عوارض ورود کامیون‌های ایرانی به کشورهای همسایه گفت: در بین همسایگانمان، کشورهای ارمنستان، آذربایجان و افغانستان از رانندگان ایرانی عوارض دریافت می‌کنند. ترکمنستان نیز پیش از کرونا عوارض سنگینی از رانندگان دریافت می‌کرد ولی پس از شروع کرونا، مرزهای ترکمنستان در بیش از دو سال اخیر بسته بود ولی قرار است به زودی باز شود. سایر کشورهای همسایه شامل ترکیه، عراق اعم از اقلیم و مرزهای جنوب عراق و پاکستان نظام عوارضی ندارند و از رانندگان ما عوارض دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: ما قانون اقدام متقابل داریم که به وزارت راه و شهرسازی اجازه می‌دهد از کشورهایی که از ناوگان ایرانی عوارض ورود دریافت می‌کنند متقابلاً از ناوگان ورودی آن کشور عوارض بگیرند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل و بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: اگر چه این قانون را داریم اما شرایط اقتصادی ما با همسایگانی که از ناوگان ما عوارض می‌گیرند بسیار متفاوت است. ما کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و حجم بالای تولید و تجارت کالا هستیم در حالی که این کشورها با جمعیتی کمتر از ۵ تا ۶ میلیون نفر قطعاً حجم کالا و محصولات تولیدی و تجاری آنها بسیار پایین است. لذا تعداد ورود ناوگان ما به قلمرو آنها بسیار بیشتر از جابه‌جایی ناوگان سنگین این کشورها به قلمرو ایران است. بنابراین کامیون‌های ما بسیار بیشتر از آنها عوارض پرداخت می‌کنند.

    عوارض سنگین آذربایجان و ارمنستان

وی درباره مبالغ دریافتی عوارض از سوی این کشورها خاطرنشان کرد: رقمی که جمهوری آذربایجان به عنوان عوارض از کامیون‌های ایرانی می‌گیرد در ۴ مدل مختلف است. مثلاً نوع کالا از نظر اشتعال‌پذیری یا خطرناک بودن، تناژ کالا، میزان ماندگاری کامیون در این کشور، مدت زمان حمل و نقل، مسیرها و جاده‌های محل تردد و ... هر کدام عوارض جداگانه‌ای دارند که سبب شده تا مبلغ عوارض دریافتی از رانندگان ایرانی زیاد باشد. هدایتی درباره آسیب رساندن ریزگردها به فعالیت پایانه‌های مرزی غربی و شرقی ما گفت: پایانه‌های مرزی ما با عراق و همچنین پایانه‌های مرزی شرقی ما در کانون حرکت ریزگردها هستند که مرزهای شرقی به صورت ریزگردهای محلی و مرزهای غربی به صورت هجوم گسترده ریزگردها از عراق و سوریه به پایانه‌های مرزی غربی ما است.

وی تصریح کرد:این ریزگردها تأثیرات گسترده‌ای بر تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ما گذاشته، راندمان فعالیت نیروهای مرزی را کاهش داده، کل پایانه‌های مرزی را آلوده کرده و بر عملکرد همکاران نیز که در آلودگی‌های بسیار شدید مرزهای عراق بدون تعطیلی و در طول کل شبانه روز مجبور به بازدید از کامیون‌ها هستند اثرگذاشته وآن را مختل کرده است.

    اثر ریزگردها  روی فعالیت پایانه‌های مرزی 

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل  بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: روز گذشته در مرز «میلک» با افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان به دلیل بروز ریزگردهای این منطقه، کل فضا و آسمان پایانه‌های مرزی آجری رنگ و تیره شده بود. در چنین شرایطی چه در مرزهای غربی و چه شرقی کارکنان دستگاه‌های مستقر در پایانه‌های مرزی در این فضا مجاهدت می‌کنند و کار جهادی انجام می‌دهند. با این حال هیچ مرزی تعطیل نشده است ولی شرایط کار سخت است. وی خاطرنشان کرد: گزارشی مبنی بر قطعی برق به دلیل ریزگرد در پایانه‌های مرزی وصول نشده است اما مشکل اصلی ما قطعی سامانه‌های ارتباطی است که با بستر مخابرات فعالیت می‌کنند؛ هر دستگاهی مانند گمرک، سازمان راهداری، مرزبانی فراجا، اداره گذرنامه و … سامانه‌های مستقلی دارند که در بستر مخابراتی است ولی به هم مرتبط هستند. اگر یکی از این سامانه‌ها قطع شود سایر سامانه‌های دستگاه‌های دیگر هم قطع می‌شوند.

هدایتی توضیح داد: مثلاً در مرز ریمدان واقع در جنوب سیستان و بلوچستان با مرز پاکستان که یک سایت موقت است و ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا طرح جامع برای آن نوشته و مجوز دریافت کنند و به شرایط پایانه مرزی برسد روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ زائر پاکستانی برای سفر به قم و مشهد وارد ایران می‌شوند اما در دفتر مخابراتی مرز ریمدان برای کنترل گذرنامه زائران پاکستانی مرتباً ارتباط قطع می‌شود که سبب تجمع ۵۰۰ تا ۶۰۰ زائر در یک محیط با ظرفیت ۵۰ تا ۶۰ نفره می‌شود. ساعت‌ها طول می‌کشد تا سامانه مخابراتی مرز ریمدان مجدد متصل شود. وی گفت: ما این مشکل را در سایر مرزها هم داریم و اگر هر مرزی فقط یک ساعت سامانه گمرک، یک ساعت سامانه راهداری، یک ساعت سامانه گذرنامه و یک ساعت هم سامانه شرکت نفت قطع شود می‌بینیم که در طول یک روز ۴ ساعت پایانه مرزی تعطیل است و کل فرآیند مرز مختل می‌شود. ما با مخابرات مکاتباتی داشتیم و از آنها خواسته‌ایم تا شرایط سامانه‌های ارتباطی پایانه‌های مرزی به ثبات برسد.