اخبار
چه خبر از اصلاح ماده 100 شهرداری؟
در روزهایی که با پول میتوان بسیاری از تخلفات را به صورت قانونی خرید، مجلس در طرحی که در دست تدوین دارد، میخواهد ماده 100 قانون شهرداری را اصلاح کند. مادهای که مسیر قانونی برای دور زدن قانون و انجام تخلفات ساختمانی تحت لوای آن را فراهم میکند.اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اصلاح قانون شهرداریها در ماده ۱۰۰ اعلام کرد: مقاومت سنگینی در زمینه اصلاحات فنی و مهندسی در کشور وجود دارد اما عزم مجلس اصلاح قانون است.به گزارش ایرنا، شاکری سهشنبه در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اصلاح قانون شهرداریها و کمیسیونها در ماده ۱۰۰ و با بیان اینکه مردم منتظر قانون هستند تاکید کرد: این موضوع تا سه هفته آینده در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه مقاومت سنگینی در زمینه اصلاحات فنی و مهندسی وجود دارد، اظهار کرد: تقاضای ما این است که به خاطر مردم کمک کنیم تا فضای کار کارشناسی ایجاد شود چرا که دو پایه اصلی این اتفاقات در مجلس در دستور کار بررسی قرار دارد.عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر مدیریت یکپارچه شهری افزود: تمام خدماتدهندگان باید تحت یک ضلع واحد باشند و شهردار بتواند پاسخگو باشد که این موضوع نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است، برای ساخت، نگهداشت و بازرسی ایمن در دستور کار عملیاتی قرار میگیرد که همکاریها در آن بسیار ضروری است.در این حال، مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از ابهامات متعدد در لایحه جدید ماده ۱۰۰ خبر داد.عباسی در مورد اصلاح قانون ماده ۱۰۰ نیز گفت: لایحه جدید ماده ۱۰۰ هم موافق و هم مخالفین جدی دارد و بهتر است در جلسات کارشناسی با این ابهامات و شبهههایی که وجود دارد بررسی کنیم و از نظر نخبگان در تهران بهرهمند شویم.
هشدار درباره آگهیهای پیشفروش خانه
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی شهر تهران گفت: آگهیهای پیشفروش خانه در منطقه ۲۲ تهران با متری ۱۴ میلیون تومان، کلاهبرداری «تعاونی نماها» است و پروژههای مسکونی تعریف شده غیرواقعی بوده و پروانه و جواز ساخت هم ندارند.به گزارش ایرنا، ۱۲ سال پیش قانون ساماندهی پیشفروش مسکن در مجلس تصویب شد. درست قبل از تصویب این قانون پروژههایی با عنوان «نگین غرب»، «شفق»، «مروارید» و غیره به مردم معرفی و پیشفروش شد، اما بعد چند سال مردم متوجه شدند هر یک واحد به ۱۵ نفر پیشفروش شده است. این آشفتگی باعث شد تا در همان موقع قانون پیشفروش مسکن وضع شود. در همان موقع نیز تمام اموال فرد کلاهبردار مصادره شد و به تصرف سازمان املاک کشور درآمد.با این حال مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی شهر تهران، معتقد است که این اتفاق مجدد در حال وقوع است و در چند سال اخیر«تعاونی نماها» مجددا با تبلیغات گسترده و فریبنده اقدام به کلاهبرداری در ساخت و پیش فروش مسکن در منطقه ۲۲ تهران دارند.خشایار باقرپور در گفتوگو با ایرنا درباره آگهیهای پیشفروش خانه در منطقه ۲۲ تهران آن هم با متری فقط ۱۴ میلیون تومان به ایرنا، گفت: در ۴ سال اخیر، تعدادی «تعاونینما» ظهور و بروز کردند، یکسری معاملات و مبایعهنامههای کاملاً صوری و عجیبوغریب توسط افرادِ غیرِ ذی سمت به عنوان فروشنده و حتی نه به عنوان نماینده و وکیل قانونی تعاونی منعقد میشود.به گفته وی، این قراردادها با یک مبایعهنامه دستی بدون کد رهگیری، بهصورت غیررسمی تهیه و روی آن پروژههایی واهی تعریف میشود و این در حالی است که روی هیچکدام از این اراضی نیز پروانه ساخت وجود ندارد و عموماً در منطقه ۲۲ تهران هستند.وی درباره اینکه چرا این پروژههای واهی و غیرواقعی در این منطقه از پایتخت تعریف شده است، گفت: یکی از مهمترین محلهای جولان تعاونیها در منطقه ۲۲ تهران است. علت هم این است که اقبال عمومی مردم برای پیشخرید در این منطقه بیشتر است و این منطقه از اساس با ادبیاتِ پیشفروش و پذیرهنویسی پروژه پا گرفته است.باقرپور ادامه داد: اکنون حداکثر سوءاستفاده از نبود تخصص اقتصادی بین عموم جامعه میشود و با اعداد و ارقام غیرواقعی مسکن کلاهبرداری صورت میگیرد.وی در این باره گفت: درحالی که اکنون در منطقه ۲۲ تهران بهازای هر یک مترمربع متراژ مفید سهم از جواز ساخت و قیمت زمین زیر ۱۵ میلیون تومان نیست، و هزینه ساخت هم که با عرف منطقه ۲۲ زیر ۱۴ میلیون تمام نمیشود، به این رقم اضافه میشود، چطور آگهی فروش خانه با متری ۱۴ میلیون داده میشود.مدیرعامل اتحادیه تعاونی عمران شهر تهران گفت: مردم با اعداد و ارقام واقعی هزینه ساخت آشنایی ندارند و با خود میگویند درحالی که یک واحد به قیمت متری ۴۰ میلیون تومان تا ۵۹ میلیون در منطقه ۲۲ به فروش میرود اما پیش فروش خانه متری ۱۴ میلیون تومان آگهی میشود. ۲۰۰ میلیون پیشپرداخت از خریدار گرفته میشود ماهی ده میلیون نیز اقساط خرید خانه. جدیداً نیز گزینه میزان انتخاب مبلغ قسط ماهانه را نیز به قراردادها اضافه کردهاند که بههیچوجه با منطق جور در نمیآید. باقرپور درباره نوع مشتریگیری این تعاونی نماها نیز گفت: توسل به تبلیغات گسترده در فضای مجازی حتی تبلیغات بیلبوردی دارند. از ترفند حقوقی در فرآیند پذیرهنویسی استفاده میکنند و قراردادها طوری تنظیم میشود که فرد خریدار بعد از اطلاع از کلاهبرداری به دلیل عبارات در متون دستش به جایی بند نیست.