ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - ۰۲:۵۸:۱۵
کد خبر: ۱۹۰۰۲۷

رشد ۱۰ برابری اجاره‌بها مسکن طی ۱۱ سال

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی اردیبهشت امسال ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که نسبت به سال ۹۰ بالغ بر ۸۸۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران طی ماه گذشته (اردیبهشت 1401) معادل 36 میلیون و 247 هزار تومان، سال گذشته معادل 31 میلیون و 296هزار تومان، سال 99 معادل 24 میلیون و 29 هزار تومان، سال 98 معادل 13 میلیون و 330 هزار تومان، سال 97 بالغ بر 8 میلیون و 241 هزار تومان، سال 96 معادل 4 میلیون و 822هزار تومان، سال 95 معادل 4 میلیون و 372 هزار تومان، سال 94 معادل 4 میلیون و 141 هزار تومان، سال 93 بالغ بر 4 میلیون و 176 هزار تومان، سال 92 معادل 3 میلیون و 954هزار تومان، سال 91 معادل 2 میلیون و 964 هزار تومان و سال 90 معادل 2 میلیون و 41 هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در دهه 80 نیز حاکی است که قیمت خرید یک مترمربع واحد مسکونی برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور برای سال 89 معادل یک میلیون و 735 هزار تومان، سال 88 معادل یک میلیون و 607 هزار تومان، سال 78 معادل یک میلیون و 778 هزار تومان، سال 86 معادل یک میلیون و 509 هزار تومان، سال 85 معادل 831 هزار تومان، سال 84 معادل 649 هزار تومان، سال 83 معادل 584 هزارتومان، سال 82 معادل 599 هزار تومان، سال 81 معادل 481 هزار تومان، سال 80 معادل 319 هزار تومان بوده است. متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع واحد مسکونی در تهران برگرفته از آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع واحد مسکونی در تهران برای اردیبهشت امسال معادل 126 هزار و 900 تومان، سال 1400 معادل 84 هزار و 800، سال 99 معادل 62 هزار و 900 تومان، سال 98 معادل 47 هزار و 500 تومان، سال 97 معادل 36 هزار و 450 تومان، سال 96 معادل 28 هزار و 210، سال 95 معادل 23 هزار و 420تومان، سال 94 معادل 22 هزار و 900 تومان، سال 93 معادل 20 هزار و 860 تومان، سال 92 معادل 18 هزار و 590 تومان، سال 91 معادل 15 هزار و 470 تومان، سال 90 معادل 12 هزار و 950 تومان بوده است.

قشر هواپیماسوار دولتی‌ها یا ثروتمندان؟

محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و گفت: با کدملی می‌توانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما می‌شوند دهک بالای جامعه نیستند. به گفته او، بخش اعظم هواپیماسواران کارمندان دولت هستند. در عین حال، محمدی بخش توضیح نداد که آیا کارمندان دولت از پول شخصی خود بلیت هواپیما تهیه می‌کنند یا اینکه نهادهای دولتی و حکومتی هزینه تهیه بلیت آنها را پرداخت می‌کند. بی‌گمان، گزینه دوم به صواب نزدیک‌تر است، چه آنکه در حال حاضر، حقوق و مزایای کارمندان عادی دولت به زحمت کفاف هزینه‌های معیشت آنها را می‌دهد. همچنین تمام هزینه‌های مربوط به ماموریت‌های کارمندان دولت از جمله هزینه رفت و آمد با هواپیما از سوی دستگاه مربوطه تقبل می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که دولت برای خود یارانه تخصیص داده است نه مردم! محمدی بخش در گفت‌وگو با ایرنا، درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزار میلیاردی به شرکت‌های هواپیمایی می‌شود؟ گفت: درصد و عدد و رقمی که اعلام می‌شود، صحیح نیست و این را می‌توان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است. به گفته وی در «سامانه سدف» بر اساس رجیستری و تایپ هواپیما می‌توان دقیق حساب کرد که ادعای یارانه پنهان ۲۰ هزار میلیاردی صحیح نیست. رییس سازمان هواپیمایی توضیح داد: دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از بخش‌های مهم حمل‌ونقل و تاثیرگذارترین بخش، با وجود درصد کم از سهم جابه‌جایی مسافر و بار، بخش هوایی است. اثر بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تاثیر کلیدی دارد. دولت‌ها همواره به این موضوع اثرگذاری آگاه هستند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده است و به دلایل مختلف مجدداً سوخت ۶۰۰ تومانی هواپیماهای مسافری تصویب شده است. به گفته وی، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای کارگو آزاد حساب می‌شود و فقط بخش مسافری است که دولت مجدد پرداخت یارانه به آن را مصوب کرده است. رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه گفته می‌شود فقط دهک‌های بالای جامعه از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند، گفت: با کد ملی می‌توانیم بگوییم که چه قشری سوار هواپیما می‌شوند. چراکه میزان مسافر در بخش دولتی و در بخش شخصی کاملاً با کدملی مشخص است. به گفته محمدی بخش با وجود ادعای استفاده ثروتمندان از بخش هوایی بخش اعظمی از دولت و کارمندان با هواپیما جابه‌جا می‌شوند و این یک ذهنیت غلط است که کارکرد بخش هوایی برای طبقه مرفه جامعه است. وی گفت: کسانی که در حال طراحی مولفه‌های این‌چنینی هستند، ابتدا باید پیامدهای آن را در نظر بگیرند؛ چراکه با یک جامعیتی یارانه سوخت در نظر گرفته شده است و مولفه‌های اقتصادی آن مشخص است.