اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۰۳:۰۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۲۷۰

55 کالای لوازم خانگی  دارای کد رهگیری شد 

معاون وزیر صمت گفت: در یکی از انبارهای بزرگ در تهران دستگاه‌های لوازم خانگی دست دوم را تجهیز و نو می‌کردند که تبدیل به شبکه هم شده بودند؛ در نهایت با این شبکه برخورد شد. محمدمهدی برادران در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی در قطعات یدکی، لوازم خانگی و محصولات دخانی را از ابتدای سال کلید زدیم، اظهار کرد: ۱۰ میلیارد دلار حجم بازار داخلی قطعات یدکی خودرو است که ۹۰ هزار شناسه صادر شده و برای ۳۹ میلیون قطعه کد رهگیری در قطعات یدکی به جمع‌بندی رسیدیم. به گفته او، از حدود 10 میلیارد دلار حجم بازار داخلی 2.5 میلیارد دلار کالای قاچاق وجود دارد که تاکنون از مجموع 298 قلم کالا 55 کالا شامل کد رهگیری شده است. معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: اخذ کد شناسه و رهگیری برای کلیه کالاهای لوازم خانگی صورت گرفت در سطح عرضه نیز اقدامات مناسبی انجام شد، به عنوان نمونه با یکی از انبارهای بزرگ در تهران برخورد شد. در این انبار دستگاه‌های لوازم خانگی دست دوم را تجهیز می‌کردند که تبدیل به شبکه هم شده بودند که در نهایت با این شبکه برخورد شد. برادران ادامه داد: پارسال در حوزه دخانیات ۱۱ میلیارد نخ سیگار قاچاق در بازار بوده که قطعاً در بخش خرده فروش با قاچاق مقابله نمی‌کنیم بلکه با قاچاق سازمان یافته مثلاً قاچاق برند ماربلو مقابله خواهیم کرد و براین اساس ۳۰۴۱ کد شناسه در این حوزه صادر کردیم. وی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان امسال حقوق دولتی از دخانیات دریافت خواهیم کرد. برادران با بیان اینکه امسال ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی امسال تولید خواهیم کرد، افزود: در بهار امسال کاهش ۱۵ درصدی ارزبری، افزایش ۱۰ درصدی عمق داخل و افزایش ۱۰ درصدی صادرات داشتیم.

سهم ۳ درصدی ایران از بازار میوه روسیه

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود 30 درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود 5 درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر 25 درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم. اما همان‌گونه که اشاره کردم زیرساخت‌های لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آنها را دور می‌ریزیم. صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات میوه و صیفی‌جات به روسیه، گفت: تجربه سال‌های پیش نشان می‌دهد با آغاز فصل تابستان اقلام صادراتی به این کشور کاهشی می‌شود چراکه بازار روسیه با محصولات ارمنستان و آذربایجان تامین می‌شود. همچنین محصولات کشاورزی روس‌ها در این بازه زمانی به دست می‌آید. وی با بیان اینکه صادرکنندگان از فرصت تحریم‌ها علیه روسیه بهره و میزان صادرات به این کشور را توسعه داده‌اند، افزود: زیرساخت‌های توسعه صادرات در کشور ما فراهم نشده است از این‌رو نمی‌توان سهم واقعی خود را از بازار روسیه تصاحب کنیم. نیاورانی ادامه داد: ایران قابلیت کنترل بازار گل زینتی روسیه را دارد اما از آنجایی‌که حمل هوایی به روسیه نداریم نمی‌توان در صادرات گل موفق باشیم. به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرات سبزی و صیفی‌جات ما به‌صورت کانتینری انجام می‌شود. ما حدود 4 هزار کامیونت‌هاییخچال‌دار داریم که مطابق با آماری که وزارت راه و شهرسازی ارایه داده است حدود 6 هزار دستگاه کمبود داریم. وی با بیان اینکه اجازه واردات کامیون‌های خارجی باهدف حمایت از تولید داخلی را نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: نرخ کامیون‌های یخچال‌دار داخلی حدود 2 میلیارد تومان است اما می‌توان با 800 میلیون تومان مشابه این کامیون‌ها را وارد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که کاهش صادرات محصولات کشاورزی در فصل تابستان در حالی اتفاق می‌افتد که ما شاهد تنوع تولید میوه هستیم آیا برای توسعه صادرات میوه در این فصل برنامه‌ای داریم؟ گفت: وزارت کشاورزی و صمت باید در این زمینه ورود کند و صادرات میوه و محصولات تازه‌خوری به روسیه را توسعه بدهد. وی با بیان اینکه گمرک مرجع پاسخگویی به حجم صادرات میوه و محصولات تازه‌خوری به روسیه است، تاکید کرد: میزان صادرات میوه به بازار امارات و قطر که کمتر از 10 میلیون جمعیت دارند بیشتر از روسیه‌ای است که 200 میلیون جمعیت دارد. این صادرکننده میوه و صیفی‌جات با بیان اینکه حضور ما در بازار کشورهای پیرامونی 100 درصدی نیست، خاطرنشان کرد: کشورهای رقیب نیز کنار ما هستند اما حضور ما در مجموع در امارات و قطر پررنگ است. نیاورانی بیان کرد: آیا وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت برای توسعه صادرات به روسیه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟ آیا دولت جوایز صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته است؟ آیا یارانه به صادرکنندگان تخصیص داده می‌شود؟ آیا مجوز بارگیری کامیون‌های روس در ایران را داده‌اند؟ پاسخ به این پرسش‌ها منفی است پس وقتی امکانی ایجاد نشود چگونه انتظار داریم سهمی بیش از 3درصد از بازار روسیه را داشته باشیم این در حالی است که ترکیه در شرایط جنگی حدود 20 درصد از بازار روسیه را تصاحب کرده است. نایب‌رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود 30 درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود 5 درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر 25 درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم.