نقشه ایرانخودرو برای گران کردن «پژو»!

تعادل |
رصد بازار خودرو نشان میدهد، بازار خودرو در یک شرایط رکودی و تحت تاثیر مذاکرات احیای برجام قرار دارد. بهطوریکه از هفته گذشته خودروها در بازار به دلیل امضاء نشدن تواقنامه برجام، با افزایش قیمت جزئی همراه بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه این هفته بازار با نوسان نرخ دلار نیز روبرو بود، اما با افزایشی شدن نرخ دلار قیمت خودرو در بازار چندان تغییر نکرد و این امر موجب شد تا بازار خودرو این هفته شکل منفی به خود گیرد. بنابراین به نظر میرسد در طی یک تا دو هفته آینده، روند بازار به همین شکل رکودی ادامه داشته باشد. از سوی دیگر خبر اعلام شده مبنی بر اینکه آییننامه واردات خودرو در گام آخر قرار دارد موجب شده تا خریداران به امید ورود خودروهای جدید باشند. اما به نظر نمیرسد این وعده نیز مانند وعدههای دیگر وزیر تحقق یابد. تا زمانی که این صحبتها و وعدههای خودرویی عملی نشود، تاثیری در بازار و قیمتها ندارد. اما آنچه این روزها خبرساز شده است، این است که صورتهای مالی ایرانخودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد این خودروساز به دنبال گران کردن محصولات خود با نشان پژو است. آن طور که مدیران این خودروساز در صورتهای مالی حسابرسی نشده خود مربوط به سال ۱۴۰۰ برآورد کردهاند در پایان سال جاری حدود ۲۷۴ هزار دستگاه خودرو با برند پژو را برای مشتریان خود فاکتور میکنند. پیش بینی این تعداد فروش از محصولات با نشان پژو در سال ۱۴۰۱ در قیاس با فروش سال گذشته گویای افت بیش از ۸,۵ درصدی است. اما به رغم این افت تیراژ فروش درآمد ایرانخودروییها از محل فروش محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو رشدی حول و حوش ۳۱ درصدی را به خود خواهد دید. براساس اطلاعات منتشر شده، این خودروساز، برآورد کرده که در پایان سال جاری نزدیک به ۵۲ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان از محل فروش محصولات تولیدی خود با برند پژو کسب درآمد خواهند کرد.
پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده
قیمت خودرو در بازار کشور همچنان نوساناتی را تجربه میکند. البته بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. کارشناسان پیشبینیهای متفاوتی از روند قیمتها در آینده دارند. در حال حاضر بازار در شرایط رکود کامل است و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. در طی چند روز گذشته نیز تغییر چندانی در قیمتها دیده نشد. به نظر میرسد در طی یک تا دو هفته آینده، روند بازار به همین شکل رکودی ادامه داشته باشد. اما نکته قابل توجه اینجاست آن دسته از خریداران که به خرید خودرو نیاز دارند دیگر تعلل نکرده و نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام میکنند. اما آن دسته از افرادی که قصد فروش خودرو برای سود بیشتر را دارند فعلاً منتظر ماندهاند تا تکلیف واردات خودرو مشخص شود. همچنین به اعتقاد فروشندگان خودرو، همچنان عرضه محصولات از سوی شرکتهای خودروساز افزایش پیدا نکرده و شکاف قیمتی بازار و کارخانه هنوز بهطور کامل رفع نشده است. این در حالی است که با افزایش میزان عرضه، قیمتها در بازار تا حدودی کاهش پیدا میکرد. اما به گفته کارشناسان، قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز است. این دو عامل تاثیر خود را در بازار نشان میدهند. در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات بازار کمی امیدوار به نظر میرسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمتها باشیم؛ بهطوریکه از هفته گذشته خودروها در بازار به دلیل امضاء نشدن تواقنامه برجام، با افزایش قیمت جزئی همراه بود. از آنسو، با وجود کاهش نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو در شرایطی است که تمایل کاهش ندارد. از این رو، در این هفته نیز به نظر نمیرسد کاهش قیمتی در راه باشد. اگر افزایش قیمتی نیز اتفاق بیفتد، جزئی است. در همین راستا، وزیر صمت اعلام کرد که سال آینده خودروهای اقتصادی وارد بازار میشوند. اما به نظر نمیرسد این وعده نیز مانند وعدههای دیگر وزیر تحقق یابد. تا زمانی که این صحبتها و وعدههای خودرویی عملی نشود، تاثیری در بازار و قیمتها ندارد.
از سوی دیگر، شاهد هستیم که بازار همچنان در رکود است و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. اکثر افراد در بازار فروشنده هستند و خریدار کم است. این رکود در حدی است که کاهش نرخ ارز نیز دیگر تاثیرگذار در قیمتها نیست. از این منظر باید متذکر شد که هیچ یک از سیاستهای فعلی صنعت خودرو تاکنون تغییری نکرده است. در نتیجه بازار به روال گذشته خود ادامه میدهد و متناسب با نرخ دلار قیمتها نیز نوسانی میشود. اما عاملی که در قیمتها تاثیرگذار خواهد بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور و همچنین لغو قیمتگذاری دستوری است. در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمیگیرد. زیرا خریداران منتظر اخبار آزادسازی واردات هستند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل میرسد. همچنین نوسان قیمتی در خودروهای داخلی نیز کاهش مییابد.
ایرانخودرو به دنبال گران کردن
در همین حال، ارزیابیها نشان میدهد، ایران خودرو طی سال گذشته حدود ۴۰ هزار و ۵۲ میلیارد تومان از فروش خودروهای خود با برند پژو نقدینگی به حساب خود واریز کرد. به عبارت دیگر پیش بینی میشود درآمد ایرانخودرو از فروش گروه پژو بیش از ۱۲ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان افزایش یابد. این گروه خودروسازی سال گذشته بهطور میانگین هر دستگاه از محصولات گروه پژو را حدود ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشتریان فاکتور کرد اما این خودروساز پیش بینی کرده در سال جاری بهطور میانگین هر خودروی حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو را با قیمتی حدود ۱۹۱ میلیون تومان عرضه کند. حال آنطور که «اقتصاد نیوز» نوشته مقایسه این دو قیمت نشان میدهد ایرانخودرو به دنبال این است امسال هر خودرو با برند پژو را بهطور میانگین حدود ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گرانتر از سال گذشته به فروش برساند. بنابراین رشد قیمت میانگینی حدود ۴۳ درصد در انتظار محصولات برند پژو در سال جاری است. ایرانخودروییها این رشد قیمت را از دو مسیر دنبال میکنند اول تغییر در سبد محصولاتی خود و حذف خودروهایی زیانده و جایگزین کردن آنها با محصولاتی که فروش آنها سود بیشتری به حساب این خودروساز واریز میکند. (مانند حذف محصولات پژو ۲۰۶ و جایگزین کردن آن با محصولات پژو ۲۰۷) در کنار این مسیر نیم نگاهی نیز به دریافت مجوز افزایش قیمت از وزارت صمت دارد، مجوزی که تاکنون سیاستگذار خودرویی حاضر نشده در سال ۱۴۰۱ زیر آن را امضا کند.
اما از قیمتها چه خبر؟
رصد بازار خورو طی روزهای گذشته نشان میدهد، خانواده ۲۰۷ افت ۲ تا سه میلیونی قیمت در بازار داشتند. براساس ارزیابی بازار «پژو ۲۰۷ دنده ای» ۳۹۸ میلیون تومان از سوی فعالان بازار قیمت داده شد و افتی سه میلیونی را تجربه کرد و «پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای» نیز با افت ۲ میلیونی در بازار ۴۰۵ میلیون قیمت خورد. خانواده تیبا نیز افتی یک تا ۲ میلیون راتجربه کردند.. با این شرایط «تیبا صندوقدار» در بازار با افت ۲ میلیونی در بازار ۱۹۲ میلیونی شد و «تیبا ۲ معمولی» هم با افت یک میلیونی در بازار ۲۰۴ میلیون تومان دست به دست شد. «ساینا» دیگر محصول گروه خودروسازی سایپا هم افت یک میلیونی داشت و در بازار ۲۱۲ میلیون تومان به فروش رفت. خانواده کوییک kdc با افت یک تا ۲ میلیون تومان در بازار عرضه شد. با این شرایط «کوییک R» در بازار با افت ۲ میلیونی در بازار ۲۲۱ میلیون تومان قیمتگذاری شد و «کوییک معمولی» هم با افت یک میلیونی در بازار ۲۱۱ میلیون تومان قیمت خورد. اما «شاهین» افت چهار میلیونی داشت و در بازار ۳۷۵ میلیون تومان دست به دست شد. براساس ارزیابی بازار، خانواده سمند با رشد و ثبات قیمت در بازار عرضه شد. بهطوریکه سمندLX با افت یک میلیونی در بازار ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. از سوی دیگر سمند LX با موتور EF۷ نیز بدون تغییر ۳۴۵ میلیون تومان در بازار دست به دست شد از سوی دیگر «سمند سورن پلاس» این هفته افت ۲ میلیونی داشت و در بازار ۳۵۷ میلیونی در بازار عرضه شد. از آنسو، در میان سایر خودروهای پرطرفدار بازار، «دنا پلاس توربو اتومات» بدون تغییر در بازار ۵۱۰ میلیون تومان دست به دست شد. «دنا معمولی» هم تغییر قیمت نداشت و ۳۹۹ در بازار قیمتگذاری شد و «رانا پلاس» یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار بازار نیز ۳۰۸ میلیون تومان قیمت خورد.
