اخبار
خدمات بانکی به اتباع خارجی دارای مجوز
بانک مرکزی با اشاره به برخی مطالب در خصوص محدودیت ارایه خدمات بانکی به اتباع خارجی، اعلام کرد: خدمات مبتنی بر کارت و خرید اینترنتی برای کلیه اتباع خارجی در دسترس است و سایر خدمات بانکی پس از دریافت اطلاعات هویتی از مراجع ذیصلاح ارایه خواهد شد. «مصطفی قمری وفا» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی نوشت: پیرو انتشار برخی مطالب در خصوص محدودیت ارایه خدمات بانکی به اتباع خارجی، به اطلاع میرساند خدمات مبتنی بر کارت، خرید اینترنتی و انتقال وجه از طریق پایا (تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال) برای کلیه اتباع خارجی همچنان در دسترس است. وی افزود: همچنین طی روزهای آتی و پس از دریافت اطلاعات هویتی اتباع مجاز از «مراجع ذیصلاح»، سایر خدمات بانکی به اتباع خارجی مجاز ارایه خواهد شد.
وحیدی: اتباع خارجی مجاز از خدمات بانکی بهرهمند میشوند
وزیر کشور تکمیل فرایند ثبتنام اتباع خارجی در طرح سرشماری را ضروری دانست و گفت: آنهایی که در طرح سرشماری شرکت کردهاند، از خدماتی چون امور بانکی بهرهمند میشوند. احمد وحیدی وزیر کشور روز یکشنبه در نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجران خارجی که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: ساماندهی و شناسایی اتباع خارجی باید بهصورت جدی برای شناخت درست از ظرفیتهای آنها دنبال شود، از این رو، باید محل زندگی و فعالیت اقتصادی اتباع خارجی مشخص باشد تا سیاستگذاری دقیقی در حوزههای مختلف انجام شود. وی تکمیل فرایند ثبتنام اتباع خارجی در طرح سرشماری را ضروری دانست و گفت با هماهنگی دستگاه قضایی با اتباعی که در طرح سرشماری شرکت نکردهاند، برخورد قانونی میشود. جلوی حرکت انبوه اتباع افغانستانی بهسمت مرزهای کشور با هماهنگی مسوولان افغانستانی باید گرفته شود ودر این خصوص مذاکرات و پیگیریهای لازم در حال انجام است. وحیدی همچنین به ضرورت جلب حمایتهای موثر کمیساریای عالی پناهندگان برای تحصیل فرزندان اتباع افغانستانی اشاره کرد و گفت: عدد واقعی اتباع خارجی مقیم در کشور برای جلب حمایتهای موثرتر به کمیساریای عالی پناهندگان ارایه شود. از دید دولت ایران، حضور آنهایی که در طرح سرشماری ثبتنام نکردهاند، غیرقانونی است و آنهایی که در این طرح شرکت کردهاند، از خدماتی چون امور بانکی بهرهمند میشوند.
«تضامین» و «سقف زمان انتظار» وام ازدواج تسهیل شود
بانک مرکزی پیرو دستور رییسجمهوری و ضمن تأکید بر تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار»، بار دیگر خواستار رعایت چارچوب ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی لازم از سوی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مذکور شد. طی روزهای اخیر، رییسجمهور بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف 15 روز آییننامهای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند. وی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نیز مامور نظارت بر روند پرداخت تسهیلات ازدواج کرد و متذکر شد: اگر بانکی در پرداخت تسهیلات مرتکب تخلف شد حتماً با آن برخورد قاطع شود. در همین ارتباط نیز امروز بانک مرکزی در قالب بخشنامهای به شبکه بانکی اعلام کرد که باید تضامین و سقف دوره انتظار پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج طبق قانون تسهیل شود. علی صالحآبادی رییسکل بانک مرکزی تأکید کرده است که حداکثر ظرف 10 روز بعد از تکمیل مدارک، باید تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود. در ابلاغیه جدید بانک مرکزی آمده است: پیرو نامههای پیشین این بانک در خصوص جزو (1) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و حسب دستور رییسجمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار»، لازم است بانکها و موسسات اعتباری کشور در چارچوب ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی، موارد زیر را نیز برای پرداخت این نوع تسهیلات با جدیت مورد توجه قرار دهند:
1- مطابق با نص صریح قانون، بانکها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. همچنین بانکها میتوانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستور العمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره 24792/01 مورخ 04/02/1401) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.
2ـ آن بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرضالحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر 10 روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یادشده اقدام کند.
3 ـ چنانچه متقاضیان مربوطه در هر مرحله از دریافت تسهیلات خود، از روند پرداخت تسهیلات شکایت داشته باشند میتوانند مراتب را از طریق شماره 2706 (سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی) ثبت و اعلام کنند. بانکها نیز موظفند در اسرع وقت به شکایات واصله متقاضیان رسیدگی کنند.
با توجه به مراتب فوق، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و گزارش اقدامات انجامشده به مدیریتکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ارسال شود.
