اخبار
مجوز راهاندازی بورس بینالملل در مناطق آزاد صادر شد
شورای عالی بورس با تأسیس بورس بینالملل در مناطق آزاد کشور موافقت کرد. در جلسه روز سه شنبه ۱ شهریور ماه شورای عالی بورس، اعضای این شورا، راهاندازی بورس بینالملل در مناطق آزاد کشور را تصویب کردند. این بورس با سرمایه ارزی در مناطق آزاد تأسیس میشود و تمامی معاملات آن ارزی خواهد بود. بورس بینالملل مناطق آزاد پنجمین بورس کشور است که با هدف تأمین مالی ارزی پروژههای صنعتی و عمرانی با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون یورو در مناطق آزاد راهاندازی میشود.
بورس بینالملل مهمترین بستر برای جذب منابع مالی خارجی به کشور است که از طریق انتشار ابزارهای ارزی، زمینه جذب سرمایههای خارجی و همچنین شرکتهای واجد شرایط در حوزههای مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی را فراهم میآورد. راهاندازی بورس بینالملل در مناطق آزاد، بستر لازم را برای اتصال به اقتصاد جهانی و بینالمللی کردن بازار سرمایه در این مناطق ایجاد میکند و از طریق پیوند با بازارهای جهانی، جذب سرمایههای خارجی و فناوری پیشرفته، زمینه افزایش صادرات کالا و خدمات در کشور را فراهم میکند.
اهمیت کریدور شمال- جنوب برای توسعه صادرات
روسای سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه در نشستی مشترک بر اهمیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه صادرات و تجارت میان دو کشور تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا پیمانپاک» رییس سازمان توسعه تجارت ایران در جریان سفر 4 روزه خود به روسیه با حضور در مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه با «ورونیکا نیکیشینا» رییس این مرکز دیدار و گفتوگو کرد.
در ابتدای این دیدار، پیمانپاک با بیان اینکه برگزاری دیدارهای دو جانبه بین دو مرکز به توسعه روابط اقتصادی 2 کشور کمک شایانی خواهد کرد، گفت: در چند ماهه گذشته همکاریها و مذاکرات خوبی با همدیگر داشتیم و امروز میتوانیم با یک جمعبندی منطقی، اقدامات و همکاریها را موثرتر پیش برده و به نتیجه مطلوب دست یابیم.
وی در ادامه به بحث توافقنامه صندوق ضمانت صادرات با اکسیار اشاره و تصریح کرد: قطعا بحث بیمه و امضای توافقنامه در این زمینه، میتواند برای تجار ایرانی و روسی امید آفرین باشد زیرا تجار تا زمان بازشدن السی، از بیمههای صندوق ضمانت و اکسیار استفاده خواهند کرد.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تفاهمنامه ما با اکسیار برخلاف سایر کشورها زمانبر شده، افزود: اگر تلاش کنیم این قرارداد به امضا برسد، بسیاری از تجار ایرانی که از بازار روسیه شناخت کافی ندارند، میتوانند از این بیمه استفاده کنند. در جلسه قبلی هم به این مساله اشاره شد که این قرارداد، فرصتی مناسب برای بهرهمندی هرچهبهتر تجار از ظرفیتهای صادراتی بوده و بهنوعی موتور محرک تجار ایرانی و روسی خواهد شد.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تا 2 هفته آینده این سند نهایی و آماده امضا شده تا سریعتر مشکل تجار دو کشور برطرف شود.
پیمانپاک آمادگی ایران را در خصوص ایجاد ارتباط بانکی با روساکسیم با توجه به حضور نماینده بانک در این نشست اعلام و تاکید کرد که ایران برای تبادلات مالی تجار دو کشور آماده است تا از تمام ظرفیتهای بانکی دو کشور در راستای تسهیل مالی تجار، استفاده کند.
وی ادامه داد: روساکسیم میتواند همچنین در تامین مالی پروژههای سرمایهگذاری مانند خرید کشتی و ایجاد و احداث زیر ساختهای لازم برای کریدور شمال و جنوب، نقش مهمی ایفا کند.
کریدور شمال-جنوب، موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه توسط ریاست سازمان توسعه تجارت ایران بود. پیمانپاک در این خصوص خاطرنشان کرد: کریدور برای ایران اهمیت خاصی دارد و به صورت منظم جلساتی در این خصوص به ریاست معاون اول رییسجمهور برگزار میشود. در همین راستا پیشنهاد میشود برای توسعه زیرساختهای فیزیکی بنادر و گمرگهای مشترک بین ایران-روسیه و حتی گمرگ مشترک بین ایران-روسیه-آذربایجان، کارگروهی مشترک بین سازمانهای توسعه تجارت هر دو کشور تشکیل شود.
در ادامه این نشست «ورونیکا نیکیشینا» رییس مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه گفت: با ایجاد زیر ساختهای بانکی موافق هستیم. با کمال میل به اقدامات و تصمیماتی که در حال انجام است، میپیوندیم زیرا میخواهیم شرایط قابل قبولی را برای تجارت ایجاد کنیم که در این راستا ایجاد یک محیط رقابتی مالی ضروری است. وی در ادامه به اهمیت کریدور شمال-جنوب برای دولت روسیه اشاره و تصریح کرد: با پیگیریهای شما زمینی برای احداث راهآهن در نظر گرفته شده است که باید بهخاطر این اتفاق از شما تشکر کنم. وی اضافه کرد: رییسجمهور روسیه در دیدار با رهبر و رییسجمهور ایران اعلام کرد این کریدور تحت مدیریت خودش خواهد بود. نیکیشینا با بیان اینکه راهاندازی این کریدور با حضور 3 معاون نخست وزیر در حال انجام است، گفت: مرکز توسعه تجارت فدراسیون روسیه به عنوان مرکز صادرات، آماده مشارکت در بحث ساخت و سازماندهی این کریدور است.