ایرانشهر
درآمد ۱۲ هزار میلیاردی 3 ایرلاین خارجی از جابهجایی ایرانیها
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران با اشاره به تحقق برنامه 1404 برای افزایش ناوگان تا 550 فروند هواپیما گفت: طبق اسناد بالادستی و برنامههای بلندمدت تا سال 1404 تعداد ناوگان هوایی کشورمان باید به 550 فروند برسد اما امروز این برنامهها به آرزو تبدیل شده است. به گزارش ایلنا، حمیدرضا سیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر 16 ارگان در مدیریت و اداره فرودگاهها دخیل هستند و باید به مدیریت یکپارچه در مجموعه فرودگاهی برسیم، اظهار کرد: مدیریت یکپارچه با مدیریت تعاملی قابل تحقق است و بدون تعامل بین دستگاهها امکان مدیریت یکپارچه در فرودگاهها قابل اجرا نیست. سیدی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر امکان پذیرش 550 فروند هواپیما در فرودگاههای کشور و فاصله ناوگان هوایی کشورمان با این اعداد تاکید کرد: طبق اسناد بالادستی و برنامههای بلندمدت تا سال 1404 تعداد ناوگان هوایی کشورمان باید به 550 فروند برسد و فرودگاهها هم براساس همان برنامههای دو دهه گذشته، امروز توان پذیرش این تعداد هواپیما را دارند که امروز این برنامهها به آرزو تبدیل شده است. وی افزود: امروز 12 هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانی تنها نصیب سه ایرلاین خارجی اماراتی، قطری و ترکیش ایرلاین میشود در حالی که اگر تنها 40 فروند هواپیمای دوربرد وارد ناوگان هوایی کشورمان شود، امکان جبران 8 هزار میلیارد تومان از این عدد را داریم واین درآمدها نصیب ایرلاینهای داخلی خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حالی که برنامههای کلان در عملیات با چنین تغییرات و انحرافات 180 درجهای به اجرا میرسد چگونه میتوان برنامههای میان مدت و 5 ساله را مدیریت کرد و این موضوع بسیار مهمی است که در برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه شود.
بلیت اتوبوس بینشهری کمیاب شد
در شرایطی که ناوگان حملونقل برای زائران اربعین بسیج شده، مسافران از مشکلات خود در خرید بلیت اتوبوس برای سایر مسیرهای داخلی خبر دادهاند. به گزارش ایسنا، این روزها همه کشور برای خدمترسانی به زائران اربعین بسیج شدهاند و یکی از مهمترین این خدمات، حملونقل زائران به مقصد کربلای معلی در کشور عراق است. از طرفی تعداد مسافران اربعین امسال 5 میلیون نفر پیشبینی شده که بخش اعظمی از بار این حملونقل بر دوش جادهها و ناوگان حملونقل جادهای است. از طرف دیگر در آخرین روزهای تابستان و مواجهه با سفرهای پایان فصل، کمبود اتوبوس آشکار است. به نظر میرسد بهدلیل افزایش ۷۵ درصدی نرخ بلیت برای اتوبوسهای اربعین، برخی رانندگان ترجیح میدهند مسافران را به این مسیر هدایت کنند یا اینکه برای دیگر مسیرهای داخلی، دریافت هزینههای بیشتری را پیشنهاد میکنند؛ تا جایی که برخی مسافران در پایانهها از نبودن اتوبوس برای مسیرهای داخلی یا هزینههای بالاتر از نرخ مصوب گله میکنند. البته د اریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی در سفرهای داخلی به ایسنا گفت: اولویت ما در لحظه افزایش تقاضا زائران اربعین هستند. به کسانی که قصد سفرهای داخلی دارند پیشنهاد میکنیم انواع دیگر وسایل نقلیه را امتحان کنند. البته ما برای مسافران داخل کشور هم در حدی که لطمهای به جابهجایی زائران اربعین نزند، ظرفیت محدودمان را بهصورت روزفروش انجام خواهیم داد. احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری نیز به ایسنا گفت: با توجه به سفرهای اربعین، مسلما تعداد سفرها افزایش یافته و به همان نسبت، اتوبوسهای فعلی جوابگو نیست. تعداد اتوبوسها نیز نسبت به سالهای گذشته با توجه به اینکه تولید داخلی نداریم، افزایشی نداشته است. وی خاطرنشان کرد: چون در شرایط خاصی در ایام اربعین هستیم و تعدادی از هموطنان هم قصد دارند به کربلا سفر کنند، از آنجایی که دستورالعملهای بخش حاکمیتی مبنیبر اولویتبخشی به سفرهای اربعین است، ما از سایر هموطنان خود که قصد سفر در آخرین روزهای تابستان را دارند و با کمبود اتوبوس مواجه شدهاند، عذرخواهی میکنیم.