مشکلات مدارس در آغاز سال تحصیلی

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ - ۰۱:۵۸:۰۱
کد خبر: ۱۹۳۰۸۹
مشکلات مدارس در آغاز سال تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات سرویس مدارس گفت: پیمانکاران تمکین نکردند، امروز هم جلسه‌ای داشتیم. شهر تهران اینگونه است. تاکسیرانی ۴۰۰۰ تاکسی را در اختیار قرار داده است تا این مشکل سرویس رفع شود. نرخ‌گذاری سرویس مدارس را شورای شهر انجام می‌دهد و به ما ابلاغ می‌شود. سرویس را هم گردن مدرسه می‌اندازند، مدرسه باید کار تعلیم و تربیت را انجام دهد و سرویس یکی از دغدغه‌های ما شده است. در شهرداری تهران، همکاری‌ها خوب بوده است و انتظار داریم پیمانکاران هم آنچه که منصفانه است از مردم بگیرند. یوسف نوری در حاشیه یک گردهمایی در اردوگاه باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر جزییات و زمان برگزاری آزمونی برای معلمان مهرآفرین اظهار کرد: نماینده سازمان امور اداری و استخدامی امروز بازدیدی از وزارتخانه جهت سنجش آمادگی زیرساخت‌های برگزاری آزمون داشت که اگر زیرساخت‌ها تایید شوند، قرار است آزمون ۲۲ مهرماه برگزار شود. وی افزود: البته ممکن است که با دیرتر پاسخ دادن این سازمان، انجام آزمون به پایان مهرماه موکول شود. البته ما نظرمان این است هر زمان مجوز صادر کنند، انجام شود. وزیر آموزش و پرورش درباره زمان واریز فوق‌العاده رتبه‌بندی برای معلمان مهر آفرین نیز گفت: برای پرداخت فوق‌العاده رتبه‌بندی مهرآفرینان، بخشی از مبلغ به خزانه رفته است و امروز صبح پیگیر این موضوع شدم که ان شاءالله پرداخت شود. نوری درباره پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی نیز عنوان کرد: امروز پیگیر این موضوع نیز شدم. روز گذشته در هیات دولت این موضوع را مطرح کردم که پاداش‌ها یک دفعه برای این افراد واریز شود و در پاسخ عنوان شد که ۲۰ درصد مبلغ به خزانه فرستاده شده و بخشی دیگر را هم می‌خواهند بفرستند. 

    دانش آموزانی که هنوز کتاب ندارند اعلام کنند تا کتاب برایشان ارسال شود 

وی در ادامه پیرامون توزیع کتب درسی دانش‌آموزان گفت: هر دانش‌آموزی که کتاب به دستش نرسیده، باید رسیدگی شود. هر دانش‌آموزی که کتاب ندارد، اعلام کند تا کتاب برایش ارسال شود. البته تعدادی از دانش‌آموزان در سامانه ثبت نام نکرده‌اند و احتمال دارد که بخواهند از کتاب‌های سال گذشته سایر دانش‌آموزان استفاده کنند یا هنوز انتخاب رشته نکرده باشند. با ثبت نام در سامانه، کتاب به مدرسه ارسال می‌شود. وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در آغاز سال تحصیلی نیز اظهار کرد: هر مدرسه‌ای که معلم ندارد، باید سریع معلم تخصیص داده شود و مشکلی در این زمینه نداریم. نوری با اشاره به نیروهای خرید خدمات نیز گفت: باتوجه به اینکه در برخی استان‌ها تبدیل وضعیت مشمولان قانون تعیین تکلیف و ایثارگران انجام شد، تعداد نیروهای خرید خدمات در برخی استان‌ها مانند لرستان، مازاد شد. نیروی خرید خدمات در مواقع نیاز به کارگرفته می‌شود. وی درباره پذیرفته‌شدگان آزمون نهضت سوادآموزی در سال گذشته که دوره هم گذرانده‌اند اما هنوز به کار گرفته نشده‌اند اظهار کرد: هرکدام جزو مشمولان قانون تعیین تکلیف باشند از اول مهر باید سرکلاس حاضر شوند. تعیین تکلیف‌شدگان این قانون از اول مهر باید سرکلاس باشند؛ مگر در جایی که مازاد باشد. افراد مازاد هم اگر در نقاط و استان‌هایی دارای کمبود، حاضر شوند، در خدمت آنها هستیم.

    نرخ‌گذاری سرویس مدارس با شورای شهر است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات سرویس مدارس عنوان کرد: پیمانکاران تمکین نکردند، دیروز هم جلسه‌ای داشتیم. شهر تهران اینگونه است. طبق گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تاکسیرانی ۴۰۰۰ تاکسی را در اختیار قرار داده است که این مشکل سرویس رفع شود. نرخ‌گذاری سرویس مدارس را شورای شهر انجام می‌دهد و به ما ابلاغ می‌شود. نوری درباره استخدام سرایداران مدرسه گفت: بحث کمبود سرایدار را در جلسه‌ای با معاون اول رییس‌جمهور مطرح کردیم و قرار شد در اولویت قرار بدهیم و تعدادی سرایدار جذب کنیم. اگر امسال ۱۰ هزار نفر جذب شود، عدد مناسبی است.

    پاسخ یک معلم به «پرسش مهر» رییس‌جمهور

رییس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از دانش‌آموزان پرسید که شاخص‌های مدرسه خوب از دید آنان کدام است؟ وی همچنین از معلمان خواست که بگویند برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه باید کرد؟ یک معلم به سوال رییس‌جمهور درباره راهکارهای افزایش بهره‌وری در آموزش‌و پرورش پاسخ داده است. زهرا علی‌اکبری، معلم و کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ادبیات پژوهش به خوبی ثابت شده است که آموزش برای رفاه فردی از طریق قابلیت اشتغال، بهره‌وری، درآمد و سلامت و رشد اقتصادی کشور نیز از طریق تأثیرات آن بر سرمایه انسانی، تاثیرگذار است گفت: به عنوان مثال، یک سال تحصیل اضافی به‌طور متوسط منجر به هشت تا ۱۰ درصد افزایش درآمد و ۰.۱۸ سال بیشتر در طول عمر می‌شود. وی افزود: علاوه بر این، مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد که صرفا ثبت‌نام مدرسه یا سال‌های تحصیل در مدرسه نیست که بیشترین اهمیت را دارد، بلکه یادگیری و مهارت‌ها هستند که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کنند. این معلم و کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر، پیشرفت قابل توجهی در بهبود دسترسی به آموزش (به عنوان مثال ثبت‌نام در مدارس) به‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه صورت گرفته است گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش در تمام گروه‌های درآمدی افزایش یافته، به‌طوری که مخارج عمومی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای در حال توسعه کم‌درآمد بیشترین افزایش را داشته است، از ۱.۹ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۱۵ و در نتیجه نرخ ثبت‌نام افزایش یافته است. علی‌اکبری ادامه داد: در کشورهای کم‌درآمد، میانگین نرخ ثبت‌نام خالص در سطح ابتدایی از ۴۵ درصد در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. برابری جنسیتی به‌طور قابل توجهی بهبود یافته، به‌طوری که نسبت دختر به پسر در آموزش ابتدایی و متوسطه در کشورهای کم درآمد از ۷۴ به ۹۰ درصد در مدت مشابه افزایش یافته است. 

    ۸  راهکار برای افزایش بهره‌وری در آموزش‌وپرورش

این معلم و کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش در ادامه راهکارهایی برای ارتقای بهره‌وری آموزشی و پرورشی در مدارس بیان کرد و گفت: برای ارتقای بهره‌وری آموزشی و پرورشی در مدارس چندین جنبه وجود دارد که باید مورد بررسی و بهبود قرار گیرند، اما در اینجا مواردی که فوریت بیشتری دارند بیان می‌شود. نخست «کیفیت آموزش» است. یکی از مسائل مهمی که کیفیت آموزش را به‌شدت کاهش می‌دهد، نبود برنامه درسی به‌روز است. گاهی در مدارس محتوای آموزشی که تدریس می‌شود بی‌ربط به دانش، فناوری و زندگی امروزی است. نظام آموزشی باید آنچه که تدریس می‌شود را بررسی و برنامه درسی خود را مرتباً به روز کند. این مهم، خواسته مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش نیز بوده است. علی‌اکبری افزود: راهکار دوم، «استفاده از فناوری» است. فناوری هم حال و هم آینده کشور است. دانش‌آموزان در مدارس از میزان فناوری که در دنیا وجود دارد بی‌خبر هستند، زیرا آنها مشغول کسب دانش از کتاب‌های درسی‌اند. مدارس باید فناوری جدید را معرفی و از آن به نحو احسن استفاده کنند. وی با اشاره به راهکار «دسترسی به آموزش» برای ارتقای بهره‌وری گفت: در چند سال اخیر آمارها نشان داده است که امید به ادامه تحصیل پس از مدرسه در بین نوجوانان کاهش پیدا کرده و دلیل این امر عدم دسترسی به آموزش و بار مسوولیت اقتصادی بوده است. برخی کودکان هستند که نمی‌توانند درس بخوانند، زیرا مجبورند برای معیشت خانواده کار کرده و درآمد کسب کنند. یک راه برای ارتقای آموزش و امکان تحصیل کودکان از سراسر کشور، معرفی دوره‌های آموزش از راه دور و ترویج آن در بین نوجوانان و جوانان است. این معلم و کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش ادامه داد: «یادگیری تعاملی» نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. همه می‌توانند از روی کتاب‌ها بخوانند، کلمات را حفظ کنند و به سوالات و امتحانات پاسخ دهند. در حالی که، آموزشِ واقعی فراتر از کلاس درس است. از طریق بحث‌ها و پروژه‌ها، باید روش‌های جدید تدریس و یادگیری در مدارس معرفی شود تا دانش‌آموزان فراتر از دانش کتاب‌های درسی حرکت کنند و بتوانند مهارت‌های تحلیلی را توسعه دهند. علی‌اکبری با اشاره به راهکار «افزایش بودجه» گفت: دستیابی به آموزش با کیفیت باید یکی از مهم‌ترین اهداف امروز کشور باشد. بسیاری از مدارس از امکانات اولیه مانند آزمایشگاه‌های شیمی و فیزیک، کامپیوتری و کمبود منابع فنی مناسب برخوردار نیستند. دولت باید بودجه را در این موارد افزایش دهد تا منابع باکیفیت برای دانش‌آموزان فراهم شود. وی افزود: ناگفته نماند که اتفاقات بسیار خوبی در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس در چند سال اخیر رخ داده است که انتظار می‌رود کماکان مسیر خود را تا برقراری عدالت آموزشی در تمامی مناطق کشور ادامه دهد. این معلم و کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش به نقش «معلمان» نیز اشاره و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش به دلیل مواجهه با کمبود نیروی انسانی ضمن تامین نیروی انسانی از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، جذب نیرو از طریق آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی را در دست اجرا دارد. بسیاری از این معلمان با برنامه درسی فعلی آشنا و اطلاعاتشان به‌روز نیست. از آنجایی که دانش‌آموزان به سواد و مهارت معلمان خود نگاه می‌کنند، ضروری است که آنان به خوبی از مهارت معلم، موضوع تدریس و دانش مطلع و به‌روز باشند. علی‌اکبری همچنین بر ضرورت «ترویج پژوهش» تاکید کرد و گفت: عدم علاقه دانش‌آموزان به مطالعات پژوهشی امروزه باید بهبود یابد. پژوهش نه تنها مهارت‌های انتقادی و تحلیلی دانش‌آموزان را ارتقاء می‌بخشد، بلکه باعث افزایش بهره‌وری مدارس و در نتیجه کل کشور می‌شود، چرا که یافته‌های پژوهشی و تحولات جدید در نهایت باعث توسعه بهتر کشور می‌شود. وی ادامه داد: «نسبت دانش‌آموز به معلم» یک معیار دیگر است. در حال حاضر در برخی مناطق آموزشی کلاس‌های درس به‌ویژه در دوره ابتدایی شلوغ است و یک معلم تمام محتوای آموزشی را یاد می‌دهد. در چنین کلاسی به خاطر سپردن چهره‌ها غیرممکن است، چه رسد به توجه فردی. تعداد دانش‌آموزانی که در یک کلاس پذیرش می‌شوند باید کاهش یابد تا آموزش کارآمد باشد.