ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در بافت فرسوده

۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - ۰۲:۲۷:۰۲
کد خبر: ۱۹۳۴۷۳
ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در بافت فرسوده

گروه راه و شهرسازی|

مهدی هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از وجود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده در شهر تهران خبر داد و پیش بینی کرد، ساخت یک میلیون آپارتمان در این پلاک‌ها مشروط به ارایه مشوق‌هایی همچون وام یک میلیارد تومانی ساخت به مالکان امکان پذیر باشد.هدایت با بیان اینکه متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده ۵ واحد است، افزود: پیش بینی می‌کنیم در ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده شهر تهران یک میلیون مسکن تولید می‌شود و در واقع برابر آمارهای موجود ما یک میلیون مسکن در شهر تهران کم داریم.به گزارش ایلنا، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر دوره انتظار خرید مسکن در تهران به ۶۶ سال رسیده است، ادامه داد: ما با رویکرد مسکن استطاعت پذیر در شهر تهران تولید مسکن می‌کنیم. در واقع وقتی مسکن زیاد شود و تولید مسکن انجام شود، عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز متعادل می‌شود.وی بیان کرد: یک کاری که ما اکنون در شهر تهران انجام می‌دهیم این است از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن استفاده کنیم که در آن عنوان شده ساخت ۴ میلیون مسکن در بافت‌های فرسوده مدیریت شود.هدایت یادآور شد: با ساخت ۴ میلیون مسکن در بافت فرسوده که در شرایط عادی ایجاد خدمات زیر بنایی و روبنایی در آن سخت است، می‌توان باعث ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده‌ها شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته این امکان را در خارج از شهر تهران با ایجاد شهرک‌های جدید مسکونی محیا می‌کردند که مشکلی از پایتخت حل نمی‌کرد.وی تاکید کرد: در صورتی که اگر این امکانات در داخل بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شود و دولت مشوق‌ها و وام مسکن را حداقل به یک میلیارد تومان با بهره کم برساند و شهرداری نیز پروانه ساختمانی را رایگان در اختیار ساکنان این محدوده قرار دهد، می‌توان شاهد اقدامی جهادی در این حوزه بود.وی تاکید کرد: هزینه کرد دولت در ایجاد زیر ساخت‌های خدماتی که در شهرک‌های جدید اطراف تهران انجام می‌دهد، خیلی بیشتر از وامی است که برای انجام ساخت و ساز در داخل بافت فرسوده به مردم اعطا می‌کند.سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن در شهر تهران می‌تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در دولت هشتم و نهم قرار بود ۴ میلیون مسکن مهر ساخته شود که نیمی از این رقم یعنی ۲ میلیون در روستاها ساخته شد. در روستاها به دلیل اینکه زمین آن متعلق به مردم بود و یک وام خوب کم بهره نیز به متقاضیان پرداخت شد، تمامی ۲ میلیون مسکنی که برنامه‌ریزی شده بود، ساخته شد.وی افزود: از ۲ میلیون مسکنی که قرار بود در شهرها ساخته شود چیزی در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شد که با دریافت وام این خانه‌ها ساخته شدند. این در حالی است که کار ساخت ۹۰۰ واحد از خانه‌ها را دولت خود شروع به ساختن کرد و هنوز نیز تمام نشده است.هدایت ادامه داد: تجربه نشان داده است که دولت و شهرداری سازنده خوبی نیستند و باید فضا را برای ورود بخش خصوصی هموار کرد.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کدام از پروژه‌های ساخت مسکن در شهر تهران توسط شهرداری و با گرفتن پیمانکار انجام نمی‌شود، بیان کرد: برای ساخت این پروژه‌ها رویکرد این دوره مدیریت شهری گرفتن شریک است که فضا را برای ورود بخش خصوصی آماده می‌کند.سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: به جرات می‌توان گفت از بعد از انقلاب تاکنون موفق‌ترین مدل ساخت مسکن مشارکت بخش خصوصی بوده است.

   95 درصد از بافت فرسوده در مناطق ۷ تا ۲۰ قرار دارد

در این حال، به گفته سوده نجفی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، ۹۵ درصد از بافت فرسوده پایتخت در مناطق ۷ تا ۲۰ قرار دارد.نجفی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده در فضای شهری است که علاوه بر کالبد فرسوده، مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارد. برخی از این بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمندی با غنای فرهنگی اجتماعی و معماری است و از سوی دیگر، به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند. وی تصریح کرد: بافت‌های فرسوده ترکیبی از سه شاخص ناپایداری سازه‌ای، در سازه‌های کم‌ دوام، نفوذ‌پذیری در گذرهای با عرض کمتر از 6 متر و ریزدانگی (پلاک‌های کمتر از 200 متر مربع) است. تهران 4230 هکتار بافت فرسوده مصوب دارد که حدود 280 هزار پلاک در این بافت قرار گرفته است و 95 درصد از بافت فرسوده تهران در مناطق 7 تا 20 قرار دارد و در بین مناطق 22 گانه، مناطق 10 و 12 به ترتیب 52.3 درصد (427.7 هکتار) 37 درصد (592.7 هکتار) بیشترین و منطقه 22 با دو دهم درصد (9 دهم هکتار) کمترین بافت فرسوده را دارا هستند.عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: طبق قوانین متعددی که وضع شده است دولت و شهرداری‌ها وظیفه دارند به‌طور مشترک اقداماتی را در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده در بازه زمانی مشخص انجام دهند. همچنین رویکرد برای نوسازی بافت فرسوده باید متعدد و متنوع باشد و با توجه به پیچیدگی‌های بافت فرسوده و تعدد مسائل و چالش‌های این محدوده‌ها، سیاست‌های نوسازی نیز باید متناسب با این مسائل باشد. نجفی با اشاره به تسهیلات و بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: تدوین بسته‌های تشویقی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه باید قیمت پروانه ساختمانی با تخفیف مناسبی ارایه شود و ساختمان‌های ریزدانه در قالب نوسازی تجمیعی، نوسازی خواهند شد. وی همچنین افزایش تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در فرایند نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: این تسهیلات به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ مشوق‌های مالی و مشوق‌های ضابطه‌ای، طبق مشوق‌های مالی تا پایان سال 1400، بیش از 1300 میلیارد تومان بخشودگی عوارض صدور مجوز در بافت‌های فرسوده تهران از طرف شهرداری اعطا شده است. همچنین دولت هم مهم‌ترین تسهیلاتی که اعطا می‌کند، وام ساخت و ساز است که در حال حاضر این وام با افزایش 3 برابری به 450 میلیون تومان به ازای هر واحد رسیده است. 300 میلیون از این تسهیلات با بهره 9 درصد و 150 میلیون تومان دیگر با بهره 18 درصد و با بازپرداخت 3 ساله پرداخت می‌شود و بعد از 3 سال، 150 میلیون تومان آن قابل تبدیل به فروش اقساطی است.عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به در نظر گرفتن پارکینگ اضافی برای بافت‌های فرسوده تأکید کرد: در بافت‌های فرسوده حدود 40 هزار پلاک مشکل سندی دارند و به همین دلیل امکان نوسازی بافت فرسوده را ندارند؛ بنابراین برای اینگونه پلاک‌ها باید هماهنگی‌ها و همکاری‌هایی از سوی ارگان‌های دولتی و قوه قضاییه صورت گیرد تا مشکل این پلاک‌ها برطرف شود.نجفی همچنین به مشوق برای پلاک‌هایی که در حریم برق فشار قوی قراردارند و با چالش بسیاری در این رابطه روبرو هستند، اشاره کرد و افزود: بخشی از این پلاک‌ها واقع در بافت‌های فرسوده در حریم دکل‌های برق فشار قوی هستند. برای این منظور باید دکل‌ها جابه‌جا شده یا شبکه برق زیرزمینی شود تا نوسازی برای این پلاک‌ها امکانپذیر باشد. این کار به هزینه بسیار زیادی نیاز دارد که مستلزم مساعدت و همکاری وزارت نیرو، شهرداری و بخش خصوصی است.