ایرانشهر
اخطار شورای رقابت به شرکت راهآهن
علیرغم تهیه و تصویب دستورالعمل «تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی» توسط شورای رقابت و ابلاغ آن به شرکت راهآهن در سال ۱۴۰۰، این دستورالعمل هنوز به اجرا نرسیده است. همین امر موجبات تشدید انحصار و آسیب کیفیت خدمات ارایه شده در بازار حمل و نقل خدمات ریلی را فراهم کرده است. بر همین اساس شورای رقابت طی مکاتبهای در ۱۹ مهرماه، به شرکت ملی راهآهن درباره اجرا نکردن دستورالعمل «تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی» اخطار داد. به گزارش ایلنا، با توجه به انحصاری بودن شبکه اصلی راهآهن و نقش مسلط شرکت ملی راهآهن در ارایه خدمات در بازار حمل و نقل ریلی، تهیه دستورالعمل «تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی» در سال ۱۳۹۱ در شورای رقابت کلید خورد و علی رغم بازنگری در سال ۱۳۹۹ و ابلاغ به شرکت راهآهن در سال ۱۴۰۰، هنوز به اجرا نرسیده است. بر اساس شواهد و بررسیهای انجام شده در مرکز ملی رقابت، شرکتهای مالک لکوموتیو با مشکلات متعددی در خصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو مواجه بودهاند. به همین جهت شورای رقابت در جلسه ۴۶۳ خود در ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تصمیماتی را در خصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو اتخاذ کرده و دستورالعمل «تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی» را به تصویب رساند. گفتنی است بر اساس ماده ۵ دستورالعمل مذکور، هیاتی کارشناسی به منظور برآورد اقلام هزینهای تشکیل و ضمن ارسال مصوبه این هیات، از شرکت ملی راهآهن برای شرکت در آن دعوت به عمل آمده است. در همین راستا شورای رقابت در ۱۶ مهر ماه، طی مکاتبهای با مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به دعوت چندباره شورای رقابت از شرکت ملی راهآهن برای حضور در هیات کارشناسی در خصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو و گذشت بیش از یک سال از ابلاغ دستورالعمل تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو و واصل نشدن پاسخ لازم، خاطرنشان کرد: در صورت عدم وصول پاسخ مقتضی مفاده ماده (۶۰) فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی به اجرا گذاشته خواهد شد. این موضوع در حالی است که شورای رقابت در راستای مقابله با رفتارهای ضدرقابتی موجود در این بخش علاوه بر تصویب دستورالعمل قیمتی و اجراییسازی آن، میتواند با استناد به ماده ۵۹ فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، تأسیس یک نهاد تنظیمگر بخشی رقابت مستقل در حوزه حمل و نقل ریلی را به هیات وزیران پیشنهاد دهد. در رابطه با عدم اجرای مصوبه شورای رقابت توسط شرکت راهآهن دلایلی قابل ذکر است که از جمله این دلایل تعارض میان نقش حاکمیتی و سیاستگذاری مدیرعامل راهآهن و نقش بازیگری آن در بازار ارایه خدمات حمل و نقل ریلی است که باید حل شود. این تعارض از آنجا ناشی میشود که مدیرعامل شرکت ملی راهآهن، همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز هست. به این ترتیب تجمیع وظایف رگولاتوری و حاکمیتی و سیاستگذاری مدیرعامل شرکت راهآهن در کنار وظیفه درآمدزایی و تجاری برای شرکت ملی راهآهن باعث نوعی تعارض میشود که در اجرا نتواند وظیفه سیاستگذاری و تجاری را به نحوی به انجام برساند که سایر فعالان بازار نیز آسیب نبینند.
مذاکره با چینیها برای ورود به بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواستهایی داشتند که مذاکرات جدی هم با چینی انجام دادهایم. علیاکبر صفایی درگفتوگو با ایلنا درباره گلایه صاحبان بار و تجار درباره طولانی بودن تردد کشتیها بین بنادر شمالی و بنادر روسیه بهطوریکه طبق گفته دبیر انجمن کشتیرانی یک کشتی ایرانی حداکثر 1.5 سرویس در ماه میتواند در این مسیر انجام دهد، اظهار داشت: معطلی در این مسیر وجود ندارد و خط لاینر در خزر فعال هستند و تمام ترددهای باری در این مسیر در حال انجام هستند بهطوریکه تردد کشتی باری درمسیر رفت در 5 روز به انجام میرسد و البته عملیات بندری به آن اضافه میشود. وی در پاسخ به اینکه مدت زمان عملیات بندری در بندر آستاراخان روسیه چقدر است، ادامه داد: برنامه زمانبندی کشتی لاینر تعریف شده و وجود دارد و مدت زمان تردد بسیار کمتر از آنچه که گفته شده، بوده است و مسیر تردد از بنادر شمالی تا بندر قزاقستان با احتساب اینکه در طول مسیر در دو بندر هم توقف داشته باشند تنها 6 روز زمان میبرد و اگر کشتی از بندرانزلی بهطور مستقیم به آستارا خان روسیه حرکت کند مدت زمان سیر بیشتر از 5 روز بیشتر نیست اما مدت زمان پهلوگیری و عملیات بندری به میزان تخلیه و بارگیری بستگی دارد و در برخی مواقع کشتی در لنگرگاه بنادر به دلایل متعدد متوقف میشود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایهگذاری روسها در بنادر شمالی ایران گفت: روسها وارد سرمایهگذاری در بخش لجستیک ایران شدند و برای سرمایهگذاری در این حوزه به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از جنگ با اوکراین، جدی هستند. بهطوریکه تا به امروز 12 جلسه بررسی موضوعات مرتبط با سرمایهگذاری در بنادر ایران را با روسها پشت سرگذاشتهایم اما هنوز ارزش قرارداد و جزییات آن مشخص نیست. صفایی درباره ضرورت لایروبی ولگا تاکید کرد: در حال حاضر مشکل تردد به روسیه و بنادر روسی لایروبی ولگا است و در اینباره جلسات و مذاکراتی با روسها داشتیم و روسها بر مناقصه لایروبی ولگا کار میکنند و شرکتهای ایرانی هم در مناقصه لایروبی ولگا حضور دارند .