اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۲:۰۱:۴۰
کد خبر: ۱۹۴۲۴۶

چرا داروها ترخیص نشدند؟

مسوولان گمرک و سازمان انبارهای عمومی ضمن ارایه آماری درمورد ترخیص دارو و مواد اولیه، دلایل احتمالی رسوب داروها را تشریح کردند. ابوالفضل اکبرپور،  مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار واردات دارو و مواد اولیه شیمیایی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا  ۳۱ مهرماه، بیش از ۲۲۴۰ تن از محصولات دارویی مندرجات ذیل یادداشت فصل ۳۰ جداول پیوست آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به ارزش بیش از ۸۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده است. وی ادامه داد: همچنین بیش از ۶۶۰ تن مواد اولیه شیمیایی مندرجات ذیل یادداشت فصل ۲۹ جداول پیوست آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به ارزش بیش از ۳۳۰ میلیون دلار در بازه زمانی مذکور وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده و همه اقلام مذکور تاکنون ترخیص شده است. به گفته مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر بیش از ۲۲ تن محصولات دارویی به ارزش بیش از ۸.۵ میلیون دلار نیز درحال ترخیص است. مهدی ذوقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه اجازه تخلیه کالا طبق ماده ۱۹ قانون امور گمرکی و خروج کالا طبق بند (پ) ماده ۳ قانون امور گمرکی به عهده مرجع تحویل‌گیرنده یعنی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی نیست، اظهار کرد: شرکت انبارهای عمومی فقط به عنوان مرجع تحویل‌گیرنده کالا باید تابع دستورات حاکمیت یعنی گمرک جمهوری اسلامی ایران باشد و انبارها خارج از این چارچوب نمی‌تواند کالا را پذیرفته یا تحویل دهند. وی ادامه داد: باید تاکید کنم که اگر گمرک اجازه خروج به کالای خاصی را ندهد به این معنی نیست که تشخیص شخص گمرک است و باید به نقش پررنگ و اساسی سازمان‌های همجوار موصوف در ماده ۱۲ قانون امور گمرکی نیز اشاره کرد. حدود ۴۵ قانون داخلی، ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی و ۲۵ رویه گمرکی همگی در کنار ۲۵ سازمان همجوار دیگر در کشور وجود دارد که گمرک جمهوری اسلامی ایران ملزم به اخذ تایید و اجرای موازین آنها بوده و باید به اقتضای نوع کالا به گمرک این نظرات تخصصی، قانونی و مجوزات موضوعه را بدهند که به اقلام گمرکی اجازه خروج دهد. در واقع تا گمرک مجوز را از سازمان‌های همجوار نگیرد وظیفه دارد به عنوان مرزبان اقتصادی کشور از خروج کالا ممانعت کند. مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی با بیان اینکه در مورد ترخیص داروها و سرم‌ها به مجوزهای وزارت صمت، اعتبارات بانکی، وزارت بهداشت (سازمان غذاودارو) و ... نیاز است، عنوان کرد: بنابراین در ابتدا سازمان‌های همجوار باید تایید تشریفات قانونی موضوع ترخیص را صادر و ارایه کنند. دوم حقوق و عوارض گمرک و دولت پرداخت شود و در نهایت گمرک همواره بدون فوت وقت اجازه ترخیص یا حمل یکسره (در خصوص کالاهای استراتژیک) را می‌دهد. ذوقی در پاسخ به این سوال که چرا کالاهایی دوره رسوب طولانی داشته‌اند و اجازه خروج صادر نشده است؟ پاسخ داد: نظر مسوولان گمرک جمهوری اسلامی ایران نافذ و دقیق‌تر است اما عموما سازمان‌های فوق الذکر مجوزات قانونی مربوط به خروج کالا را به گمرک ارایه و ارسال نکرده‌اند. وی به این سوال که آیا داروهایی که در انبارها مانده‌اند مشکل تامین ارز دارند؟ پاسخ داد: اینکه مشکل چیست را عارضه‌یابی دقیق نکرده‌ایم و اصولا مسوولیت این شرکت حول تعهدات موضوع ماده ۲۵ و بند (ک) ماده یک قانون امور گمرکی است. اما بررسی‌های میدانی حاکی از مشکل اعتبارات بانکی و مجوزهای غذا و دارو است. ذوقی تاکید کرد: انبارهای عمومی فقط تحویل‌گیرنده است و هر چه را تحویل می‌گیریم باید در چارچوب اطلاعات تبصره یک ماده ۵۰ آیین‌نامه قانون امور گمرکی تحویل دهیم. در مورد اینکه ماهیت کالا (از لحاظ کد تعرفه HS تایید شده) در بدو تحویل به انبار چیست و چرا در انبار رسوب کرده است اطلاع رسمی نداشته و موضوع فعالیت این شرکت مدخلیتی در زمان ماندگاری کالا ندارد. به گفته وی، به وزن ۹۸ تن دارو، سرم، مواد اولیه دارویی و امثالهم در انبارهای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) موجود است.

حجم مبادلات درون منطقه‌ای اکو؟

رییس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از عدم اجرایی شدن توافقنامه‌های درون منطقه‌ای، گفت: حجم مبادلات درون منطقه‌ای اکو از ۷۰ میلیارد دلار فراتر نرفته است. غلامحسین شافعی با اشاره به سابقه تاریخی تشکیل اکو به امیدواری‌های ایجاد شده در ابتدای تشکیل این سازمان برای اقتصاد منطقه پرداخت و گفت: از ۳۰ سال پیش که کشورهای حاضر در این سازمان به ۱۰ کشور افزایش یافت، این تصور شکل گرفت که یک بلوک اقتصادی در منطقه ایجاد می‌شود. در طول این زمان هم موافقت‌نامه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف تجارت، حمل‌ونقل، بانکداری و سایر موارد به امضا رسید، اما متأسفانه ارزیابی امروز نشان می‌دهد هیچ نتیجه عملی از این موافقتنامه‌ها به دست نیامده است.  او ادامه داد: میزان مبادلات اقتصادی این ۱۰ کشور در جهان نزدیک به ۹۳۰ میلیارد دلار است اما میزان تجارت درون‌گروهی آنها به ۷۰ میلیارد دلار هم نمی‌رسد. میزان همکاری‌های اقتصادی درون‌گروهی در اکو با وجود برخورداری ۱۰ کشور عضو از بخش عظیمی از سرمایه جهانی، تنها ۸ درصد است. بنابراین باید بررسی کرد چرا این سازمان به چنین وضعی دچار شده است. شافعی با بیان اینکه مشکلات درونی کشورهای عضو اکو در مراودات تجاری با یکدیگر بیشتر از مشکلات خارج از گروه است افزود: به عنوان مثال تسهیلات ویزایی برای تجار در برخی از کشورهای اکو بسیار سخت‌تر از دریافت ویزا در مراوده با کشورهای خارج از این گروه است. در حالی که برای این موضوع مذاکرات و تفاهمات زیادی انجام شده اما از اجرا هیچ خبری نیست. رییس اتاق ایران با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل درون منطقه‌ای اکو گفت: در حال حاضر حمل کالا چه به صورت ترانزیتی که از جنوب ایران می‌آید و چه به صورت کالایی که از ایران صادر می‌شود با سختی‌های زیادی از ترکمنستان و قزاقستان عبور می‌کند. در صورتی که در مورد حمل‌ونقل هم در اکو تفاهمنامه‌های بین گروهی وجود دارد و قرار بود اجرایی شود اما متأسفانه به جای آن روز به روز بر مشکلات این بخش اضافه شده است.