باید به کاربران پلتفرم‌ها حق انتخاب داد

۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۰۱:۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۹۴۳۸۱
باید به کاربران پلتفرم‌ها حق انتخاب داد

محمد کشوری

احترام به حق انتخاب کاربران، رعایت حقوق آنها، اطمینان نسبی از کیفیت و پایداری خدمات، نقش بسیار مهم و موثری در ورود و کوچ به پلتفرم‌های داخلی دارد. بخشی از مردم حتما از این پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند اما اگر بخواهیم کاربران به صورت گسترده، جدی و موثر وارد داخلی‌ها شوند، باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شوند. در این زمینه باید به کاربران حق انتخاب داد و این کار با اجبار موفق نخواهد بود. تعدادی مزیت‌های عمومی داریم که هر کدام از اپلیکیشن‌ها که در کشور فعالیت کنند، به واسطه حضور فیزیکی که دارند می‌توانند این مزیت‌ها را به کاربران ارایه بدهند؛ تاکنون هم پلتفرم‌هایی که توسعه پیدا کرده‌اند، از این مزیت‌ها استفاده کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی هم برای اینکه رشد کنند، می‌توانند این کار را بکنند. در زمینه قوانین و مقررات هم نیازمند مقرراتی هستیم که مسوولیت پلتفرم‌ها و حدود دخالت بخش‌های دولتی و حاکمیتی در آن مشخص باشد. در غیر این صورت با دخالت‌های احتمالی این پلتفرم‌ها رشد نخواهند کرد. بنابراین باید یک حمایت قضایی و قانونی از پلتفرم‌ها انجام شود. ممکن است نیاز باشد مقررات و قوانینی تغییر کنند؛ به این معنا که دایره تعریف و تطبیق مصادیق ما از محتوای مجرمانه گاهی به‌ گونه‌ای است که این اطمینان را به کاربران نمی‌دهد که در فضای داخلی فعالیت کنند و لازم است برای این مساله تدبیری اندیشیده شود. در عین حال بسته‌های حمایتی مانند معافیت‌های مالیاتی و اعطای تسهیلات به کاربران یا اعمال تعرفه ترجیحی پهنای باند ارزان‌تر برای ورود به شبکه‌های اجتماعی داخلی بیشتر از آنکه مفید باشند، پر سر و صدا و بعضا مخربند چرا که در نهایت یا باید از بیت‌المال برای آنها هزینه شود یا از دیگر بخش‌ها مثل اپراتورها که عمدتا باعث بر هم خوردن توازن اقتصادی می‌شود. در حالی که به نظر می‌رسد با وجود توسعه مجموعه زیادی از خدمات مثل تاکسی اینترنتی، پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال و... مشکلی از لحاظ دانش و امکانات فنی و زیرساخت وجود نداشته باشد، اما در عین حال صیانت از حقوق مجازی کاربران و اطمینان به امن بودن استفاده آنها از بسترهای داخلی نقش بسیار  موثری در ورود به پلتفرم‌های داخلی دارد، این مساله بسیار مهم است، 

 مردم مطمئن باشند از داده و اطلاعات آنها استفاده تجاری و غیرتجاری غیرمجاز نمی‌شود، نقش موثری در ورود کاربران به شبکه‌های اجتماعی داخلی خواهد داشت. همچنین به صورت بلندمدت باید قوانین به گونه‌ای تغییر کند که اطمینان به حضور کاربران در این فضا افزایش پیدا کند و این امر بر عهده نهادهای گوناگونی مانند نهادهای تقنینی، بالادستی و نهادهای اجرایی و فرهنگی و حتی تخصصی مثل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی، نقش مهمی را ایفا کنند. همچنین تجربه کشورهای دیگر در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و بومی حاکی از آن است که رقابت میان پلتفرم‌ها از اهمیت برخوردار است. به ‌طور مثال در کره‌جنوبی اگر مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند، همزمان به نمونه‌های خارجی هم دسترسی دارند و این امر در رقابت اتفاق می‌افتد و نکته دیگر اینکه برای پیام‌رسان داخلی با حضور نمونه‌های خارجی رقابت خوبی شکل می‌گیرد.