خبر

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۲:۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۹۴۶۹۷

مشکل شرکت‌های ایرانی برای ضمانتنامه بانکی در عراق 

جهانبخش سنجابی دبیر اتاق کل مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: عراق به‌رغم علاقه قلبی تجارش برای همکاری و تجارت با ما به دلیل تحریم‌ها، عدم عضویت ایران در FATF و مشکلات شبکه پولی و بانکی از ارتباط مستقیم با ما پرهیز می‌کند. ایلنا: دبیر اتاق کل مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: عراق به‌رغم علاقه قلبی تجارش برای همکاری و تجارت با ما به دلیل تحریم‌ها، عدم عضویت ایران در FATF و مشکلات شبکه پولی و بانکی از ارتباط مستقیم با ما پرهیز می‌کند. جهانبخش سنجابی در پاسخ به این پرسش که آیا این خبر را تایید می‌کنید که ایرانیان در مناقصات عمرانی بغداد حذف شده‌اند، گفت: درآمد‌های نفتی عراق باعث شد که حجم پروژه‌های عمرانی در ۲۰۲۲ افزایش قابل قبولی داشته باشد و در قانون بودجه عراق دولت نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های عمرانی، فنی و مهندسی تخصیص داده است. دولت عراق نیز به‌صورت رسمی برای شرکت‌های پیمانی ایران ممنوعیتی ابلاغ نکرده است، اما فضا و محیط کسب‌وکار در حوزه‌های عمرانی در عراق به‌گونه‌ای که همه شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند به دلیل عدم توانایی در تامین ضمانت‌های بانکی در مناقصات شرکت کنند. وی با اشاره به راهکار‌هایی شرکت‌های ایرانی برای دریافت ضمانت‌های بانکی، اذعان کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند تابعیت و ماهیت عراقی پیدا کنند و اینگونه امکان دریافت اکانت بانکی برای آنها فراهم می‌شود. سنجابی با بیان اینکه واگذاری پروژه‌های عمرانی از طریق مناقصه میسر می‌شود، گفت: مطابق با قوانین بانکی شرکت در مناقصه، مناقصه‌کننده برای خرید اسناد مناقصه باید نسبت به اعطای ضمانتنامه بانکی برابر با درصدی از رقم پیشنهادی را پرداخت کند که در صورت برنده شدن در مناقصه اگر نتوانست شروط را اجرا کند آن عدد به مناقصه‌گذار وصول شود؛ این نوع ضمانتنامه مورد قبول بانک‌های عراقی است. دبیر اتاق کل ایران و عراق اضافه کرد: تحریم‌ها باعث شده است که ایرانیان در عراق نتوانند ضمانتنامه بانکی دریافت کنند و طبیعی است که در این شرایط اگر به عنوان شرکت ایرانی به شبکه بانکی عراق مراجعه کنند به دلیل هویت ایرانی نمی‌توانند ضمانتنامه بانکی برای پیمان‌کار ایرانی دریافت کنند پس وقتی ضمانتنامه در مناقصه نداشته باشند نمی‌توان در پروژه‌های عمرانی در عراق را قبول کنند. به گفته سنجابی؛ در هنگام عقد قرارداد پیمانکار باید ضمانتنامه حسن انجام کار به کارفرما بدهد یعنی معادل ۱۰ درصد حجم قرارداد است و اگر بانکی پیدا شود که ضمانتنامه برای ایرانیان صادر کند بیش از مبلغ یعنی حداقل ۳۰ درصد مبلغ را به عنوان ضمانتنامه دریافت می‌کند. وی با اشاره به مذاکرات پنجمین کمیته اقتصادی مشترک ایران و اقلیم کردستان، گفت: هیات ایرانی در این مذاکرات این موضوع را طرح کرد که تجار ایرانی بتوانند ضمانتنامه‌های صادر شده وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی را جایگزین ضمانتنامه‌های بانکی مورد مطالبه طرف‌های عراقی کنند؛ در حوزه اقلیم کردستان موافقت‌های اولیه انجام شد، اما این مهم مستلزم یکسری توافقات بین ایران و انجمن وزیران اقلیم است که پیگیری‌ها لازم در حال انجام است. ما همین پیشنهاد را می‌خواهیم با دولت مرکزی عراق نیز طرح کنیم که اگر این تصویب شود بسیاری از موانع پیشروی این موضوع رفع می‌شود. بنا به اظهارات سنجابی؛ عراقی‌ها پروژه‌های عمرانی ایرانیان را از نزدیک دیده‌اند و عملکرد ایرانیان را در این زمینه تایید می‌کنند.

فیلترینگ، فعالیت استارت‌آپ‌ها را متوقف کرد

محمدرضا فرجی تهرانی، رییس اتحادیه فناوران رایانه عنوان کرد: فعالیت بازاریابی استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری به دلیل محدودیت اینترنت متوقف شد.  رییس اتحادیه فناوران رایانه و عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران عنوان کرد: فعالیت بازاریابی استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری به دلیل محدودیت اینترنت متوقف شد. محمدرضا فرجی تهرانی، عنوان کرد: این خبر برای کشوری که جاذبه گردشگری بی‌شماری دارد، بد است. هر چند در این سال‌ها صنعت گردشگری ایران تحت تاثیر تحریم‌ها و برخی قوانین مورد بی‌مهری قرار گرفته اما اخیرا محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ فضای مجازی نیز باعث شده اقتصاد گردشگری در آستانه جام جهانی تحت تاثیر قرار بگیرد. عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد موردتوجه کشورهای جهان قرار دارد و درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری تا ۱۰ درصد از کل حجم تجارت جهانی را شامل و در سال‌های گذشته رشدی بالاتر از رشد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. فرجی تهرانی با بیان اینکه در ایران اما علاوه بر محدودیت اینترنت، عدم تعادل و توازن در سیاست‌های ارزی و تجاری باعث شده فرصت‌های توسعه گردشگری در ایران محقق نشود، گفت: گزارش‌ها نیز حاکی از این است اخیرا فیلترینگ و محدودیت اینترنت فعالیت بازاریابی استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است. او در ادامه توضیح داد: آنطور که در برخی رسانه‌ها عنوان شد، اکثر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه گردشگری، از توقف فعالیت‌های بازاریابی خود که عمدتا به صورت دیجیتال انجام می‌شد خبر می‌دهند و نسبت به شرایط ماه‌های پیش‌رو هم بسیار نگرانند. تمام اینها در حالی رخ داده است که در سه سال اخیرصنعت گردشگری به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا به‌شدت تحت فشار بوده و از اوایل امسال که موج ابتلا به این بیماری در حال فروکش بود، برای بازگشت به شرایط عادی تلاش می‌کرد.