نشانه آماری از اثرگذاری مثبت «ریل» بر اقتصاد
گروه راه و شهرسازی|
اگر چه نیازی به عدد و رقم برای اثبات کارآمدی حمل و نقل ریلی درونشهری یا برونشهری در کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش آلودگی هوا، ایجاد فرصت صادرات سوخت بیشتر به خارج از کشور و... نیست، اما بررسیهای آماری حاکی از این است که فعالیت متروی تهران طی 7 ماه منجر به صرفه جویی 2400 میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است. البته این آمار تنها یک نمونه کوچک در ایران پهناور و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه است. در صورتی که حمل و نقل ریلی در پایتخت در نهایت ظرفیت خود احداث و عملیاتی شود و همچنین در سایر کلانشهرهای کشور امکانات مشابهی خلق شود و همزمان شبکه حمل و نقل ریلی بین شهری در سراسر کشور تکمیل شود، یک فرصت عظیم برای کاهش آلودگی، کاهش هزینههای حمل و نقل، حمل و نقل ایمن برای همه و از همه مهمتر، فرصتسازی برای صادرات بیشتر سوخت به کشورهای خارجی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت. آنگونه که مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفته، بررسیهای آماری نشان میدهد که استفاده از خطوط متروی تهران و حومه تنها در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۱ توانسته است موجب صرفهجویی بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال در مصرف بنزین، گازوئیل و گاز شود. به گزارش ایسنا، بنا براعلام مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، مسعود درستی با بیان اینکه گسترش متروی تهران اثرات اقتصادی و زیستمحیطی قابلتوجهی برای پایتختنشینان دارد، افزود: در ۷ ماه ابتدایی سال، استفاده از این حملونقل پاک باعث شد تا ۱۴۱ میلیون لیتر در مصرف بنزین، ۲۶ میلیون لیتر در مصرف گازوئیل و ۶۷ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفهجویی شود. وی با اشاره به فواید اقتصادی مترو در مصرف سوخت گفت: در اثر بهرهبرداری از خطوط متروی تهران در این بازه زمانی، میزان ۲۴ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال صرفهجویی صورت پذیرفته است. درستی افزود: این رقم به جز احتساب هزینههای شهری و هزینههای صرفهجویی شده در اتلاف وقت مسافران، صرفهجویی در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا، صرفهجویی در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، صرفهجویی در هزینه خسارات تصادفات و صرفهجویی در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری به دست آمده است. وی با بیان اینکه نظرسنجی از مسافران نشان میدهد که هر بار استفاده از مترو بهطور میانگین حدود ۳۰ دقیقه در زمان آنها صرفهجویی میکند، خاطرنشان کرد: ترافیک این روزها به یکی از معضلات کلانشهر تهران تبدیل شده است که ساعت بسیاری از عمر شهروندان را تلف میکند، این در حالی است که همین خطوط فعال مترو توانستهاند در وقت مسافران صرفهجویی قابلملاحظهای ایجاد کنند و مسلماً با حمایت دولت در خصوص گسترش خطوط، تعمیر و نگهداری تجهیزات ناوگان مترو میتوان این میزان را ارتقاء داد. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه بخش زیادی از شبکه متروی تهران در طول دو دهه بهرهبرداری مستهلک شده و برای ادامه خدماترسانی مناسب نیازمند رسیدگی جدی است، افزود: تأمین نشدن قطعات و بودجه مورد نیاز باعث شده تا تعمیرات اساسی قطارها با تعویق روبرو شود جدا از اورهال قطارها، کمبود واگن، فرسودگی سایر قطعات و ابنیه هم باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند با تلاشهای صورتگرفته در ماههای اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده؛ اما قطعاً پرداخت بخشی از معوقات مترو میتواند کیفیت خدمترسانی به شهروندان را بهبود بخشد.
نیاز شبکه مترو کلانشهرهای کشور به ۹ هزار واگن برای ۱۰ سال آینده
در این حال، آنگونه که مسوولان مربوطه اعلام کردهاند، شبکه مترو کلانشهرهای کشور، برای ۱۰ سال آینده به حدود ۹ هزار دستگاه واگن نیاز دارد تا توسعه مسیرهای ریلی درون شهری در دهه پیشرو به واسطه بهرهمندی از ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز، از بهرهوری لازم برخوردار شود. به گزارش ایلنا، مرتضی مقدمی، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران با اعلام این مطلب افزود: امروز این ظرفیت و توانمندی در شرکت واگنسازی وجود دارد که علاوه بر تعمیر و نگهداری واگنهای فعال شبکه مترو، در زمینه تامین واگنهای جدید هم منشأ خدمات توسعهای باشد. در واقع از ۱۵۲۳ واگن موجود در شبکه مترو پایتخت نیز، حدود ۷۰ درصد واگنها توسط شرکت واگنسازی تهران تهیه یا تامین شده است. مقدمی با بیان اینکه شرکت واگنسازی تهران صرفاً مونتاژکار نیست و متعاقب اخذ تاییدیههای نهایی قطار ملی مترو، آمادگی تولید ۱۰۵ واگن براساس قرارداد منعقده را دارد، افزود: به کارگیری ظرفیت حداکثری شرکت به معنای توانایی تولید یک هزار دستگاه واگن در ۷۴ ماه است که این امر ضمن کاهش قیمت تمام شده واگن، کاهش ارزبری و اشتغال نیروی کار متخصص را به دنبال دارد. مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران در پایان صحبتهای خود گفت: نیاز شبکه مترو کلانشهرهای کشور به حدود ۹ هزار واگن در ۱۰ سال آینده، باتوجه به طرحهای توسعهای متروی شهرهای بزرگ، ایجاب میکند تا از تمام ظرفیتهای ممکن استفاده لازم را برد تا اهداف مربوط به افزایش طول خطوط و ایستگاههای جدید به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقلی، عقیم نماند. در این راه شرکت واگنسازی تهران آمادگی کامل دارد تا با تمام توان در خدمت تامین واگنهای مورد نیاز برای شبکه متروکلانشهرها باشد و به سهم خود به رونق تولید ملی کمک کند.