اخذ 23 اختیار ویژه برای نوسازی صنعت هوایی

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - ۰۸:۴۸:۱۹
کد خبر: ۱۹۴۸۶۶

ناوگان هوایی ایران به نوسازی نیاز دارد و به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری، اکنون با اخذ ۲۳ اختیار ویژه از مقام معظم رهبری، خرید هواپیما، هلی‌کوپتر، ترخیص قطعات و ارز تسهیل شده است. اگر چه این مقام مسوول هیچ گونه توضیحی درباره ماهیت این اختیارات ویژه ارایه نکرده است، اما احتمالا یکی از این اختیارات مربوط به برداشت از منابع ارزی صندوق توسعه ملی می‌شود. این در حالی است که مساله اصلی در حوزه خرید هواپیما و تامین قطعات هواپیما، صرفا مساله مالی نیست، بلکه تحریم‌های یک جانبه امریکا طی 40 سال گذشته مانع از نوسازی ناوگان مسافری هوایی شده است و صرفا در چند سال اجرای برجام، حدود 16 هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور وارد شد. به گزارش ایسنا، به اذعان مسوولان حوزه هوایی کشور، در حال حاضر حدود ۲۰۰ هواپیمای کشور غیر فعال است؛ اگرچه تلاش‌هایی برای ساخت هواپیما هم انجام شده، اما هنوز دراین زمینه کمبود وجود دارد، زیرا نیاز فعلی ما ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است. در حالی که با شرکت‌های هواپیمایی فعلی که به دلایل مدیریت‌های اشتباه در سنوات گذشته به بهانه‌هایی از جمله تحریم، عدم مدیریت مالی و جریان‌های نقدی صحیح و مصرف آن در خارج از مولفه‌های اقتصادی حمل‌ونقل هوایی، زیان انباشته تولید کرده‌اند، امکان بهسازی ناوگان برای آینده وجود ندارد.  در این رابطه محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این سازمان امروز تسهیل‌گر و شتاب‌دهنده است، گفت: با اخذ ۲۳ اختیار ویژه از مقام معظم رهبری امروز خرید هواپیما، هلی‌کوپتر، ترخیص قطعات، ارز تسهیل شده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مبارزه با تحریم از این اختیارات بهره‌مند شوید از ظرفیت‌های سایر بخش‌های صنعت استفاده شود. وی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی با استفاده از اسناد بالادستی جزو معدود بخش‌هایی است که از ظرفیت‌های سایر بخش‌های نظامی نیز استفاده می‌کند، خواستار هم‌افزایی بخش‌های بالگردی متناسب با اهداف در نظر گرفته شده در برنامه هفتم و برنامه‌های ۱۰ساله شد تا با تجمیع نظرات موافق و مخالف در حوزه برنامه‌ریزی به برنامه‌ای هدفمند و دارای زمان و مکان مشخص دست یابیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نیاز جدی کشور در حوزه غیرنظامی ۷۰۰ فروند بالگرد است، اظهار کرد: در کارگروهی که بدین منظور در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده است، از تمامی ظرفیت‌ها، بازیگران و نقش‌آفرینان این حوزه استفاده خواهد شد و پس از تدوین برنامه اجازه عدول و خروج از برنامه به‌صورت سلیقه‌ای و شخصی به کسی داده نخواهد شد. محمدی‌بخش با تأکید بر اداره کردن این بخش به صورت علمی و اقتصادی اضافه کرد: در اداره صنعت متدهای جدید جایگزین متدهای قدیمی شود چرا که دیگر نمی‌توان به سبک گذشته صنعت را اداره کرد. بنابراین استفاده از شرکت‌های دانش بنیان راهبردی اساسی برای عبور از تحریم‌هاست.