راهکارهای عبور صنعت هوایی از تحریم ها
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان پیشرو در دنیا فعال است، اضافه کرد: برای کمرنگکردن تحریمها، تلاش میکنیم ارتباط صنعت هوایی با کشورهای دنیا در این شرایط حفظ شود.
علی عابدزاده در گفتوگو با فارس، اظهار کرد: صنعت حمل و نقل هوایی نوک پیکان صنعت و تکنولوژی است و همه صنایعی که در دنیا فعال هستند، نسبت به صنعت حمل و نقل هوایی از نظر رتبه، در گام بعد قرار دارند. او ادامه داد: در همین راستا است که کشور امریکا در عملکردی ناجوانمردانه حمل و نقل هوایی ایران را تحریم میکند، زیرا حمل و نقل هوایی، از بازوهای توسعه است. رییس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه با این حال باید تلاش کنیم که خود را با این سرعتِ توسعه صنعت در دنیا، تطبیق دهیم، ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل هوایی پیشران و نوک پیکان توسعه است، بسیاری از مناطق که توسعه یافته هستند، به دلیل حضور و وجود صنعت حمل و نقل هوایی بوده است. عابدزاده تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، توسعه صنعت را در هر شرایطی دنبال میکند و در حال ترمیم برخی اصولی که به آنها خدشه وارد شده بود، هستیم. او افزود: تلاش میکنیم قوانین دست و پاگیر صنعت کاهش یابد که البته این کار سختی است زیرا در صنعت حمل و نقل هوایی باید به مرور زمان تغییرات ایجاد شود و نمیتوان به یک باره این تغییرات را اعمال کرد، اما ما این تغییرات را در حوزههای مختلف آغاز کردهایم.
یکپارچهسازی قوانین
رییس سازمان هواپیمایی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در مدت اخیر انجام دادهایم این است که دارای قوانین و مقرراتی بودیم و این قوانین را هم رعایت میکردیم، اما امروز قوانین را تقریباً یکپارچه کردهایم. عابدزاده بیان کرد: در بسیاری از حوزهها که به لحاظ مقررات ضعیف بودهایم، قوانین جدید اعمال کردهایم، بنابراین در حال حاضر در جنبهها و حوزههای مختلف حمل و نقل هوایی، دارای قوانین و مقررات شفاف هستیم و شرکتهای هواپیمایی در بستر مقررات حرکت میکنند. او اضافه کرد: از دیگر کارهایی که در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال میشود، موضوع مقابله با تحریمها خصوصاً در دوران کنونی است؛ بالاخره تحریم یعنی ایجاد محدودیت و امریکاییها میخواهند برای ایرانیها ایجاد محدودیت کنند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: کشور ایران در حال توسعه است و در اغلب نقاط کشور سرمایهگذاری رخ میدهد و امروز نمیتوانیم بگوییم در چه نقطهای برتر هستیم، زیرا همه مناطق ایران در حال توسعه است و سرمایهگذاری در آن انجام میشود، بنابراین ارتباطات این مناطق هم باید از طریق حمل و نقل هوایی برقرار شود.
برقراری ارتباطات با صنایع دفاعی
عابدزاده اظهار کرد: ارتباطات مناسب و دقیقی با صنایع دفاعی کشور هم برقرار کردهایم، بخشهای خصوصی و شرکتهای دانش بنیان جوان در حوزه دفاعی سرمایهگذاری خوبی کردهاند و باید ارتباط با آنها و همچنین شرکتهای هواپیمایی را برقرار کنیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دنبال آن هستیم با دریافت برخی مجوزها، این ارتباطات و هماهنگی را بین ساختارهای مختلف با قدرت و سرعت بیشتری برقرار کنیم که اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم که انجام میدهیم، تحریم را بسیار کمرنگ خواهیم کرد و موفق خواهیم بود از این گردنهها عبور کنیم. او بیان کرد: هلیکوپتر، هواپیما، پهپاد، دستگاههای کنترل نظارت و تجهیزات دیگر در صنعت هوایی، هواپیمایی و فرودگاهی، توسط متخصصان داخلی در حال ساخت است ضمن آنکه از همه مهمتر، امروز به اتاق طراحی مجهز شدهایم و دیگر کپیکار نیستیم و مهندسی معکوس انجام نمیدهیم و امروز خودمان طراحی میکنیم و این طراحی را به جسم پرنده منتقل میکنیم و این بسیار ارزشمند است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بنیانهای علمی که در بخش هوا و فضا در کشور ایجاد شده با سرعت بسیار بالایی توسعه یافته است، قطعا 40 سال پیش کسی فکرش را هم نمیکرد ایران در ساخت پهپاد جزو کشورهای ردههای اول دنیا شود، هماکنون موشک میسازیم، اتاق طراحی داریم و دیزاین دیتا داریم، حتی محاسبات را هم در کنار طراحی خود انجام میدهیم و این بسیار ارزشمند است.
عابدزاده تأکید کرد: صنعت حمل و نقل هوایی ویژه است پس باید حمایتهای ویژه هم داشته باشد و اگر از این صنعت در کشور حمایت شود، از دیگر کشورهای دنیا در این حوزه عقب نمیمانیم.