انحصار مونتاژکاران چینی
فربد زاوه
یعنی اگر سقف 20هزار دلار برای واردات خودرو برداشته شود و اجازه داده شود ماشینهای 100هزار دلاری هم وارد شود، نرخ تورم (نرخ ارز و...)، کاهش پیدا میکند، نه اینکه بر اساس تحلیل برخی افراد و جریانات نرخ ارز افزایش پیدا کند. وقتی نرخ تورم پایین بیاید، نرخ ارز هم کاهش مییابد و بالعکس. تفاوت نرخ ارز بیشتر متاثر از سیاستهای پولی است. البته در خصوص واردات خودرو معتقدم که این روند در کوتاهمدت رخ نمیدهد، گمان نمیکنم تا انتهای سال تغییر ویژهای رخ دهد و تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور شود. اما پرسش مهم این است واردات خودرو به نفع مصرفکننده است یا به نفع واردکنندگان و شرکتهای خودروساز؟ من معتقدم بیشتر به نفع مونتاژکاران چینی است. مصوبه واردات خودرو به قدری پیچیده است که حتی اهالی فن هم متوجه آن نمیشوند. ابتدا مجلس قانونی با عنوان ساماندهی بازار خودرو را تدارک دید. این قانون بارها به مجمع تشخیص رفت و برگشت و بدل به هیولایی شد که مشخص بود مشکلات زیادی را ایجاد میکند. دولت بر این قانون یک دستورالعمل نوشت که مشکلات را بیشتر کرد. در واقع اجرای یک چنین مصوبهای به نفع مونتاژکاران چینی است. چرا که به آنها قدرت و ابتکار عمل کافی میدهد که اجازه ندهند، فضای خودروی کشور تغییر کند و سودهای آنها تهدید شود. باقی موارد حاشیههای غیرضروری است که عملا تاثیر خاصی در بازار خودروی کشور نمیگذارند. مساله اساسی برای برخی افراد و جریانات این است که سوداگریها و سودهای نجومی آنها تهدید نشود که با مصوبات فعلی تهدیدی برای آنها در کار نخواهد بود. اینکه مصرفکننده ناچار است 206 را 400میلیون بخرد یا نخرد، برای این افراد و جریانات مهم نیست!