رانتخواران مخالف عرضه خودرو در بورس هستند
تسنیم| نجفیمنش به مسیرهای تنظیمگری بازار خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از التهاب بازار خودرو در ابتدا شورای رقابت با روندی که در قیمتگذاری خودرو در پیش گرفت 120 هزار میلیارد تومان زیان برای صنعت خودرو به بار آورد. در ادامه تعیین نرخ به دست شورای سیاستگذاری اقتصادی دولت افتاد و در دورهای که کشور تورم 40 درصدی را تجربه میکرد تنها 18 درصد به نرخها اضافه شد اما همان زمان نیز برخی رسانهها با تمام قوا علیه این تصمیم فعالیت کردند تا مبادا سود دلالان خودرو کم شود.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: پس از کش و قوسهای فراوان و قرعه کشی و نارضایتی مردم و ادامه توزیع رانت، بهترین و شفافترین راه باقی مانده برای نجات صنعت خودرو و البته حمایت از مصرفکننده، سازوکار بورس کالا از سوی شورای عالی بورس معرفی شد. وی تنها راهکار قانونی و ضد رانت رهایی صنعت خودرو از قیمتگذاری دستوری را بورس عنوان کرد و افزود: برخی انتقاد میکنند که در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود و من به آنها پاسخ میدهم در کدام کشور بازار اینچنینی با این مختصات و قیمت اجباری به تولیدکننده وجود دارد؟ از سوی دیگر هیچ راهی برای حمایت همزمان از خودروساز، مصرفکننده و سهامدار که همه اطلاعات آن شفاف باشد وجود ندارد.
نجفیمنش با اشاره به رانت 250 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمتگذاری دستوری خودرو اظهار کرد: افرادی که از این رانت بهره بردهاند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانت زای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند.
وی تاکید کرد: اولین و بهترین راهکار قانونی همانطور که اشاره شد عرضه تمامی خودروها در بورس کالاست و دومین راه نیز آزادسازی واردات خودرو همزمان با عرضههای داخلی است.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با تاکید بر این موضوع که دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، گفت: عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزانتر از بازار به دست مصرفکننده برسد درنتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد. برای مثل تارایی که 550 میلیون تومان در بازار معامله میشود اما مردم دیروز 450 میلیون تومان در بورس خریدند، مشخص است که صدای دلالان را بلند میکند.
وی اظهار کرد: مردم همه با بازار خودرو آشنا هستند و بهترین راهکار برای مقابله با هجمه دلالان خودرو، تبیین و روشنگری مسائلی همچون رانت 250 هزار میلیارد تومانی دلالان و زیان 120 هزار میلیارد تومانی خودروسازان ناشی از قیمتگذاری دستوری است چراکه این مسائل موجب عقب ماندگی صنعت خودرو و همچنین خرید گرانتر مردم از بازار شده است. نجفیمنش گفت: چنانچه شاهد رشد عرضهها در بورس باشیم، خودروسازان از زیان خارج شده و به سود میرسند و نه تنها سهامداران و مصرفکنندگان بلکه دولت نیز از محل مالیات خودرو درآمد خواهد داشت. وی عرضه همزمان خودروهای وارداتی و تولیدات داخلی در بورس کالا را عامل تعادل بازار خواند و اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به کشف واقعی قیمتها و از بین رفتن رانت میانجامد و این راه باید با تمام قوا و ورود کل تولید به بورس ادامه یابد.