زلزله؛ از خوی تا مالاتیا از غازی انتپ تا حلب

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۰۱:۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۹۸۴۱۴
زلزله؛ از خوی تا مالاتیا
 از غازی انتپ تا حلب

مصیبت زلزله هنوز ادامه دارد، هنوز هم مردم در خوی با سرما دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر ده‌ها هزار امدادگر مشغول آوار‌برداری زلزله عظیم ترکیه و سوریه هستند و بعد از گذشت چند روز هنوز هم خیلی‌ها چشم انتظار پیدا شدن عزیزانشان هستند. به گفته مسوولان پیدا شدن افراد زنده بعد از گذشت این همه مدت بیشتر به یک معجزه شبیه است، هر چند که حتی بعد از 108 ساعت هم سه نفر زنده از زیر آوار بیرون آمدند. اما مساله اینجاست که دیگر نمی‌توان امیدی به زنده بودن بقیه افراد داشت، هر چند تا به حال طبق اعلام خبرگزاری‌های محلی در ترکیه آمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه از مرز 26 هزار نفر گذشته اما این آمار قطعا افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر رسیدگی و امداد به هزاران نفر که بر اثر زلزله بی‌خانمان، مجروح و آواره شده‌اند هم کار ساده‌ای نیست. خیلی مناطق به دلیل دورافتاده بودن، کمتر امداد رسانی شده‌اند و بسیاری از مناطق هم با وجود امداد رسانی ولی هنوز به‌طور کامل اسکان داده نشده و مردم در سرما و برف سرگردانند. وضعیت زلزله زندگان در سوریه به مراتب بدتر از ترکیه است. امداد رسانی کند صورت می‌گیرد و خیلی از افراد نیاز به امدادهای اولیه دارند. نیازمند دریافت پتو و مواد غذایی هستند. 

  خوی تنها ماند

در حالی که زلزله ترکیه و سوریه چند روز بعد از زلزله در خوی رخ داد و به دلیل شدت و وسعت آن توجه تمام جهان را به سوی خود جلب کرد و در این بین مردم خوی تنها ماندند. بسیاری از مردم با گذشت روزها از زلزله همچنان در چادر زندگی می‌کنند، از امکانات اولیه برخوردار نیستند و البته وعده‌های مسوولان در مورد دادن کانکس و اسکان اضطراری آنها در جایی غیر از چادرها که توان مقابله با سرمای این منطقه را ندارد، محقق نشده است. حالا مردم خوی چشم انتظار مانده‌اند تا امدادرسانی‌ها به مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه به پایان برسد تا شاید جایی برای رسیدگی به مشکلات آنها هم باقی بماند. 

  پیکر سه لژیونر ایرانی از زیر آوار خارج شد

ایرانیان بسیاری در ترکیه به سر می‌برند، همین‌طور ورزشکارانی در رشته‌های مختلف ورزشی اما از همان ساعات اولیه رخ دادن زلزله نام سه نفر بیش از همه شنیده می‌شد. سه فوتبالیست قطع عضو ایران که به عنوان لژیونر در تیم «بلدیه اسپور» مالاتیا ترکیه مشغول به فعالیت بودند. در هنگام وقوع زلزله این سه فوتبالیست در هتل «کرچوال» مالاتیا حضور داشتند، اما همان ساعات اولیه خانواده این سه فوتبالیست پیگیر وضعیت آنها بودند اما هیچ کس پاسخی سریع و روشن به آنها نمی‌داد. هتل محل اقامت مهدی سعیدآوی، محمدرضا میراحمد و حامد مسعودی به‌طور کامل تخریب شده بود، همان ساعات اولیه جسد دروازه بان این تیم از زیر آوار بیرون آمد و بالاخره بعد از ساعات‌ها آوار‌برداری و بیم و امید خانواده‌های سه فوتبالیست ایرانی، پیکر این عزیزان هم از زیر آوار بیرون آورده شد. 

  آوار‌برداری ادامه دارد 

با گذشت 6 روز از زلزله سهمگین ترکیه و سوریه، آوار‌برداری همچنان ادامه دارد و از اینجا به بعد کمتر کسی امیدوار است که فردی زنده از زیر آوار بیرون بیاید. این در حالی است که بنا بر اعلام مسوولان محلی تاکنون بیش از 8 هزار نفر از زیر آوار زنده بیرون آورده شده‌اند و همچنان آوار‌برداری در بسیاری از بخش‌های ترکیه و سوریه ادامه دارد و به دلیل وسعت زیاد تخریب در این دو کشور نمی‌توان گفت که چه زمانی این آوار‌برداری به‌طور کامل به اتمام می‌رسد

   نجات معجزه‌آسای خانواده 5 نفره

پس از 129 ساعت

به گزارش روزنامه «هابرترک»، تیم‌های امداد و نجات در ترکیه یک خانواده پنج نفره را که به مدت پنج روز در زیر آوار خانه فروریخته‌شان زنده مانده بودند، نجات دادند. امدادگران ابتدا مادر و دختری را به نام‌های «حووا» و «فاطماگل» از میان تلِ آوار در شهر «نورداغی» در استان «غازی عینتاب» بیرون آوردند. تیم‌ امدادی سپس به «حسن اصلان» پدر خانواده رسیدند و او نیز اصرار کرد که امدادگران دختر دیگرش، «زینب» و پسرش «سالتیک بوگرا» را که زنده هستند، نجات دهند. نجات این خانواده از زیر آوار و آن هم بعد از 5 روز از گذشت زلزله یکی از بزرگ‌ترین معجزه‌هایی بود که در این روزها رخ داد و شاید به همین دلیل بود که گروه امداد بعد از بیرون آوردن پدر خانواده از زیر آوار با خوشحالی فریاد«خدا بزرگ است» سر دادند.

  آوارگی بیش از 5 میلیون نفر در سوریه

زلزله‌ای که در جنوب ترکیه و شمال سوریه رخ داد به دلیل قدرت بالایی که داشت خانه‌های بسیاری را تخریب کرد، میزان خرابی در سوریه بسیار بیشتر است با اینکه تعداد جان باختگان سوریه کمتر از ترکیه است اما به گفته نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بیش از 5 میلیون نفر بر اثر این زلزله در سوریه بی‌خانمان شده‌اند. این آمار بسیار بالایی است و باید دید که در روزهای آتی چه تدابیری برای اسکان این افراد اندیشیده می‌شود. 

 

  کمک‌های بشردوستانه ادامه دارد

در حالی که تعداد قابل توجهی امداد‌گر از کشورهای مختلف به سوریه و ترکیه رفته و در حال امداد رسانی به زلزله‌زدگان و آوار‌برداری هستند، کمک‌های 

بشر دوستانه به این کشور نیز ادامه دارد، امیر قطر بیش از 14 میلیون دلار به این دو کشور کمک مرده است. بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده لباس و... به تولید اختصاصی اقلام مورد نیاز مردم زلزله‌زده روی آورده‌اند. از سوی دیگر بیش از 60 کشور دنیا کمک‌های بشردوستانه خود را به این دو کشور ارسال کرده‌اند. 

   اعزام 2 کشتی

برای اسکان 3 هزار زلزله‌زده در ترکیه

از سوی دیگر به گزارش شبکه الجزیره، یک شرکت ترکیه‌ای تعدادی کشتی را برای اسکان ۳۰۰۰ نفر در مناطق زلزله‌زده اعزام می‌کند. هلدینگ «کارادنیز» ترکیه اعلام کرده است دو کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ارسال می‌کند که هر کدام می‌توانند حدود 1500 نفر را در استان جنوبی «هاتای» در ترکیه اسکان دهند. این شرکت اعلام کرده است که با مقامات ترکیه برای ارسال دو کشتی‌ نجات به نام‌های «سهیلا سلطان» و «رئوف بی» به منطقه بندری اسکندرون-هاتای همکاری می‌کند. این کشتی‌ها با عنوان کشتی نجات که برای ماموریت‌های بشردوستانه ساخته و آماده شده‌اند، دارای اقامتگاه، یخچال، تلویزیون و گرمایش و همچنین امکاناتی برای آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و غذا هستند.

  مواد غذایی در مناطق زلزله‌زده سوریه 

رو به اتمام است

«کورین فلچر» رییس برنامه جهانی غذا در منطقه خاورمیانه با اشاره به وضعیت کمک رسانی به مناطق زلزله زده سوریه از پایان یافتن مواد غذایی در این مناطق خبر داد و گفت: نگرانی زیادی نسبت به مناطق شمال غرب سوریه وجود دارد که 90 درصد از جمعیت آن وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند. ما به آن مناطق کمک کرده‌ایم، اما باید منابع مواد غذایی‌مان را تجدید کنیم. فلچر افزود: ایجاد گذرگاه‌های مرزی بیشتری از ترکیه ضروری است. در حال حاضر تنها یک گذرگاه وجود دارد. این گذرگاه بعد از زلزله روز دوشنبه بسته شد اما روز پنجشنبه بار دیگر باز شد. همچنین «میرجانا اسپولجاریک» رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به بحران و صدمات جنگ داخلی در سوریه و ضرورت همکاری طرفین درگیر برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان گفت: آنچه اکنون بیش از هر چیز اهمیت دارد، دسترسی ما به تمام بخش‌های شمال سوریه برای کمک به مردمی است که به حمایت‌های اضطراری ما نیاز دارند. هرگز نباید مانعی بر سر ارایه کمک‌های بشردوستانه منصفانه ایجاد شود یا با آن سیاسی برخورد شود. ما باید (به امکانات ضروری) دسترسی داشته باشیم.

  سازمان جهانی بهداشت: 

سوریه فراموش شده است

به گزارش روزنامه العربی الجدید، یک مقام سازمان جهانی بهداشت از بی‌توجهی جامعه جهانی به زلزله‌زدگان سوری انتقاد کرد و گفت که جهان سوریه را فراموش کرده است. مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت در سخنانی با اشاره به محدودیت‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بر آمادگی این سازمان برای ارسال مقادیر زیادی کمک به این کشور تاکید کرد. او گفت: صادقانه بگویم؛ جهان سوریه را فراموش کرده است و زلزله بار دیگر توجه‌ها را به بحران این کشور متمرکز کرد. میلیون‌ها نفر در سوریه سال‌هاست که از آنچه به یک بحران فراموش شده تبدیل شده، رنج می‌برند. رایان همچنین با هشدار نسبت به اینکه سوریه اکنون با فاجعه دیگری در قالب تلفات جانی به دلیل نبود تجهیزات پزشکی لازم مواجه است، تاکید کرد: باید متوجه باشیم که ابعاد این فاجعه بسیار بزرگ است و حل و فصل آن آسان نیست.

   80  هزار مصدوم، 5/1 میلیون نفر بی‌خانمان

اما آمار مصدومان زلزله در ترکیه بیش از 80 هزار نفر برآورد شده است و این در حالی است که بر اساس آخرین اخبار بیش از یک ونیم میلیون نفر هم در این کشور بر اثر زلزله بی‌خانمان شده‌اند که فعلا در پایگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند. 

  دیگر، زنده پیدا کردن افراد «معجزه» است

به گزارش شبکه خبری الجزیره، با گذشت بیش از پنج روز از حادثه دلخراش زلزله شدید روز دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه، تیم‌های امدادی همچنان بی‌وقفه برای یافتن بازماندگان تلاش می‌کنند اما خبرنگار الجزیره به نقل از امدادگران می‌گوید که از این پس، زنده پیدا کردنِ افراد از زیر آوار «معجزه» است. خبرنگار الجزیره در گزارشی از شهر «قهرمان ماراش» با تاکید بر ادامه تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران برای زنده یافتن بازماندگان گفت: ما می‌توانیم بوی اجساد جانباختگان را در اطراف احساس کنیم. امدادگران می‌دانند که وقتشان تمام شده و زنده یافتن کسی دیگر معجزه است.

 

ارسال نظر