رییس انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: برای افزایش جایگزینی بیشتر بنزین با استفاده از سیانجی طرحی را آماده کردیم که مطابق این طرح پیشنهاد عرضه رایگان سیانجی به مدت سه سال به همه خودروها داده شده است.
به گزارش ایسنا، محسن جوهری با اشاره به شایعه مطرح شده برای افزایش قیمت بنزین که البته از سوی دولت صراحتا رد شد، اظهار کرد: این موضوع قابل پیشبینی بود که دولت در شرایط فعلی اقتصادی کشور چنین تصمیمی نمیگیرد و باوجود افزایش مصرف بنزین و منفی شدن تراز تولید و مصرف به دلیل تبعات تورمی بعید است دولت از ابزارهای قیمتی استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه بارها این موضوع را مطرح کردهایم که بهترین راهکاری که میتوان بهکار گرفت تا کشور از بحران بنزین نجات پیدا کند استفاده و توسعه سیانجی و در واقع جایگزینی بیشتر سیانجی با بنزین است، تصریح کرد: برای اینکه تقاضا ایجاد شود لازم است تا خودروسازان تولید را به سمت خودروهای دوگانهسوز ببرند یا اینکه تصمیم مناسبی برای تبدیل رایگان همه خودروهای بنزینی و نوسازی ناوگان فعلی داشته باشد، که با توجه به ویرایش اخیر مصوبه شورای اقتصاد و عدم رفع مشکلات مصوبه قبلی از جمله در نظر گرفته نشدن منابع برای تبدیل رایگان خودروهای شخصی و تعویض رایگان مخازن فرسوده ناوگان فعلی، بهنظر نمیرسد در کوتاهمدت اقدامات دولت در این زمینه کارساز باشد.
رییس انجمن صنفی سیانجی کشور اظهار کرد: در همین راستا پیشنهادی را به وزارت نفت برای عرضه رایگان سیانجی به مدت سه سال ارایه دادیم که در صورت موافقت با این طرح افزایش قابل توجه تقاضا برای سی ان جی اتفاق خواهد افتاد و پیشبینی ما کاهش مصرف روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در سال اول و جایگزینی سیانجی خواهد بود.
جوهری با بیان اینکه اکنون این موضوع در حد پیشنهاد است که به وزارت نفت ارایه شده است، گفت: زمانی که سیانجی رایگان باشد، مردم تمایل بیشتری برای استفاده از این سوخت دارند، و شخصا اقدام به تبدیل خودروهای خود به دوگانهسوز خواهند کرد. وی افزود: سودآوری این طرح در صورت موافقت دولت، حدودا دو میلیارد دلار در سال برای کشور منافع اقتصادی خواهد داشت. و دولت میتواند علاوه بر بینیاز شدن کشور به واردات بنزین، مازاد بنزین تولیدی خود را در صادر کند و ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به مزیتهای صنعت سیانجی گفت: ایران بیشترین منابع گاز در دنیا را دارد و و مشکلی برای تامین گاز وجود ندارد و کمتر از سه درصد از گاز تولیدی کشور برای تولید سی ان جی مصرف میشود.
در حال حاضر به دلیل کمبود تقاضا جایگاههای سیانجی کشور حدود ۲۰ میلیون مترمکعب روزانه ظرفیت خالی دارند. همچنین سوخت سیانجی با توجه به فشار کاری بالا قابلیت قاچاق ندارد.
جوهری در پایان اظهار کرد: طی سالهای اخیر حقالعمل جایگاه داران سیانجی متناسب با افزایش هزینهها افزایش نداشته و اکثر جایگاههای سیانجی به دلیل کارمزد پایین و کمبود تقاضا فاقد صرفه اقتصادی هستند که امیدواریم امسال دولت با تصمیمگیری درست در بخش تقاضا و عرضه از تشدید بحران برای سوخت ملی سیانجی جلوگیری کند و برخلاف گذشته نظرات بخش خصوصی مورد توجه قرار دهد.