حضور دوباره سیگنال‌فروشان در بورس

۱۴۰۲/۰۲/۰۶ - ۰۳:۳۶:۴۸
کد خبر: ۲۰۴۲۱۲
حضور دوباره سیگنال‌فروشان در بورس

تقریبا از نیمه زمستان سال گذشته روند صعودی بازار سرمایه آغاز شد و این روند همچنان ادامه دارد و شاخص کل بورس نیز وارد یک کانال جدید شده است و اگر دستکاری یا دخالتی در بازار انجام نشود همچنان شاهد ادامه‌دار بودن روند صعودی شاخص و رسیدن آن به محدوده سه میلیونی خواهیم بود. 

در حدود سه سال گذشته بورس تهران روند نزولی داشت و نسبت به همه بازارهای موازی و تورم عقب مانده بود و کام سهامداران هر روز بیش از گذشته تلخ می‌شد؛ اما این روزها وضعیت بازار سرمایه تغییر کرده و شاهد مثبت شدن بازار سرمایه هستیم. در این مدت شاخص کل و هم‌وزن بازدهی بسیار خوبی را کسب کرد و اکنون در حال سوددهی و جبران زیان‌های گذشته است.با این تغییرات شرایط دوباره سیگنال‌فروشان به سمت بازار سرمایه روانه شده‌اند و به دنبال فروش پکیج و سهام خاص است.

نکته جالب اینجاست که در دو سال و نیم گذشته اغلب این افراد تغییر داشته داده بودند یا به نوعی هیچ خبری ازشان نبود و اکنون با مثبت شدن بورس روی کار آمده و به دنبال فروش پکیج و کانال‌های vip است. اغلب این کانال‌ها اشتراک بسیار بالایی دارند و تنها زمان خرید سهم را می‌گویند و اگر فرد زیان کند به صاحب کانال ربطی ندارد. نکته قابل توجه اینجاست که اکثر دارندگان کانال vip سهام خاص را پروژه می‌کنند؛ مثلا سال 99 بود که حدود هشت کانال vip پرمخاطب تنها یک سهم را تبلیغ می‌کردند در نتیجه آن سهم در بازه زمانی بسیار کوتاه رشد سنگینی دارد و در نهایت پروژه‌کنندگان در بالاترین حد ممکن خالی کردند و در نهایت سود به پروژه‌کنندگان و زیان به سهامداران رسید.

مثلا سال 99 یک کارشناس پیش‌بینی کرد که شاخص تا محدوده 8 میلیونی می‌رسد اما شاخص در محدوده دو میلیونی سقوط کرد. بسیاری از افراد به واسطه این پیش‌بینی سهام خریده بودند اما با سقوط بورس سهام این افراد نیز نزولی شد. حال همان کارشناس پس از دو سال و نیم برای فروش پکیج به بازار سرمایه برگشته و وعده سودهای بیش از 100 درصدی را می‌دهد .تجربه سیگنال‌فروشی در بازار سهام کاملا مشخص است اما اکنون نیز بسیاری از افراد به دنبال سیگنال‌فروشی در بازار هستند و برخی از نیز همانند گذشته در این باتلاق گیر می‌کنند و به نوعی اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد شاهد وضعیتی وخیم‌تر از گذشته خواهیم بود.

سیگنال‌فروشی جرم است؟

سیگنال، خروجی مجموعه تحلیل‌های یک تحلیلگر برای خرید یا فروش سهام یا هر نوع مال دیگری است که از طریق بازارهای مالی ارایه می‌شود. به‌طور مثال هنگامی که گفته می‌شود سهامی مناسب خرید است یا وقت آن رسیده که سهامی را بفروشید، در واقع به این صورت، به ما سیگنال خرید و فروش سهام داده می‌شود. به عبارت دیگر، سیگنال معامله، اطلاعاتی است که برای خرید یا فروش اوراق بهادار یا هر دارایی دیگری استفاده می‌شود و بسته به مهارت و میزان اطلاع تحلیلگر از بازار متفاوت است. تحلیل‌های بازار بورس ممکن است توسط اشخاص حقیقی (انسان) یا با استفاده از شاخص‌های تکنیکی یا با استفاده از الگوریتم‌ها و مبادلات ریاضی مبتنی بر عملکرد بازار و احتمالات در ترکیب با سایر عوامل بازار مانند شاخص‌های اقتصادی به دست‌آید.

براساس ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، هر شخصی که بدون رعایت مقررات و کسب مجوز، تحت هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری، ‌معامله‌گری یا بازارگردانی مبادرت ورزد، یا خود را تحت هر یک از این عناوین معرفی کند، مرتکب جرم شده است و مجازات جزای نقدی و حبس تعزیری برای تخلفات سیگنال‌فروشی در نظر گرفته شده است. به‌طور مثال برخی اشخاص با هدف کسب سود و منفعت و گرفتن مال با تخلف از مقررات، اقداماتی انجام می‌دهند که مصداق بارز تخلف، ناهنجاری و حتی در برخی موارد جرم محسوب می‌شود، مانند سیگنال‌فروشی که نوعی مشاوره بدون مجوز و جرم است که قانون‌گذار برای این نوع تخلف مجازات در نظر گرفته است.

همچنین در فرضی که افراد اقدام به ایجاد گمراهی در قیمت‌ها می‌کنند، این هم به نوعی جرم محسوب می‌شود. یا ظاهر گمراه‌کننده‌ای (فریب‌دهنده) از معاملات ایجاد می‌کنند، یا اقدام به ارایه خدمات مالی و فعالیت‌هایی می‌کنند که تنها نهادهای مالی و دولتی دارای مجوز از سازمان بورس، حق انجام اینگونه فعالیت‌ها را دارند نیز جرم به حساب می‌آید. همه موارد گفته شده نمونه‌هایی از انجام تخلف و جرم در خصوص سیگنال‌فروشی می‌باشد که عمدتا در سایت‌های و کانال‌های تلگرامی و همچنین سایت‌های شرط‌بندی اتفاق می‌افتند، و قابل پیگیری و رسیدگی توسط مراجع قانونی و قضایی است.

مشاور بورسی تنها با مجوز

محمدجعفر علیخانی کارشناس حقوقی بازار سرمایه به سنا در خصوص کانال‌های غیرمجاز بورس، گفت: بورس بازاری جذاب در جهت سرمایه‌گذاری است لیکن باید توجه داشت، با توجه به ابعاد تحلیلی و تخصصی فعالیت در آن مستلزم کسب دانش حرفه‌ای و تخصصی است. علیخانی افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته در بازارهای مالی، همچنان هستند سودجویانی که به طرق و با انگیزه‌های مختلف از ناآگاهی افراد مشتاق به فعالیت در این بازارها سوءاستفاده می‌کنند و با اخذ مبالغی به عنوان حق عضویت در فضاهای مجازی اقدام به ارایه اطلاعات خلاف واقع می‌پردازند که در اغلب اوقات موجب زیان سهامدار می‌شود.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه تصریح کرد: براساس قوانین بازارسرمایه، توصیه و ترغیب اشخاص به معامله سهام مصداق فعالیت حرفه‌ای مشاوره سرمایه‌گذاری است که مطابق ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار، اجرای چنین مساله‌ای می‌بایست با اخذ مجوز از سازمان بورس صورت پذیرد. علیخانی گفت: هرگونه فعالیت در حوزه مذکور بدون اخذ مجوز از سازمان بورس، فاقد نظارت‌های معمول سازمان بورس بوده و بدیهی است در چنین شرایطی، اعتمادکنندگان به افراد فاقد مجوز، در صورت زیان پاسخ مناسبی را دریافت نخواهند کرد. وی تصریح کرد: فعالیت حرفه‌ای فاقد مجوز در بازار سرمایه، مطابق بند ۱ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار جرم‌انگاری شده است و مرتکبان این جرم، به مجازات قانونی محکوم می‌شوند.

این کارشناس ارشد حقوقی بازار سرمایه بیان کرد: صرفا نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس که مجوز مشاوره سرمایه‌گذاری را دارند، می‌توانند بصورت قانونی، حرفه‌ای و تحت نظارت سازمان بورس به فعالیت بپردازند، همچنین ارایه مشاوره نیز در قالب قراردادها و فرم‌های مصوب سازمان بورس صورت می‌گیرد. علیخانی در پایان گفت: سهامداران به منظور جلوگیری از زیان و عدم تکرار اتفاقات سال ٩٩، نباید به اشخاص فاقد مجوز اعتماد کنند. در همین راستا صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی که در بازار وجود دارد، بهترین مسیر برای اشخاص تازه وارد است.

بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت با ۴۲ هزار و ۳۳۵ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۲ هزار و ۹۹۴ واحد افزایش به ۷۸۱ هزار و ۴۸۲ واحد و شاخص قیمت با هفت هزار و ۶۶۲ واحد رشد به ۴۶۰ هزار و ۸۱۲ واحد رسید. روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۱ میلیارد و ۳۳۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۶۴ هزار و ۲۵ میلیارد ریال معامله شد. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با سه هزار و ۶۵۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۲۳۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۷۷۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲ هزار و ۳۷۵ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۲ هزار و ۲۳۰ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲ هزار و ۱۳۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. همچنین در مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حشکتی) با ۵۴۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۳۱۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۲۲۵ واحد و بانک کارآفرین (وکار) با ۱۱۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، دیروز شرکت سرمایه‌گذاری شاهد (ثشاهد)، ایران خودرو (خودرو)، تامین سرمایه امین (امین)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (وکغدیر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز سه‌شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۵۷۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز روز اخیر بیش از ۴۶۲ واحد افزایش داشت و به ۲۹ هزار و ۵۱۸ واحد رسید.

در این بازار بیش از ۱۳ میلیارد و ۱۰۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۶۵۸ هزار و ۵۲۷ نوبت بود. پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، ‌شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، ‌مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) و بیمه پاسارگاد (بپاس) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، بهمن دیزل (خدیزل)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و پخش البرز (پخش) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر