بورس به کجا می‌رسد؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۳:۴۴:۵۸
کد خبر: ۲۰۵۵۳۱
بورس به کجا می‌رسد؟

به طور کل هر موج صعودی با موج اصلاحی همراه خواهد بود و این طبیعت بازار است اما متاسفانه بازار ما به گونه‌ای است که یک شایعه‌ای پخش می‌شود و چند روز بعد مشاهده می‌شود آن شایعه به حقیقت می‌پیوندد و در نتیجه باعث بی‌اعتمادی  عموم مردم به بازار سرمایه و ورود پول به  بازارهای دیگر خواهد شد که قطعا اثر مخربی دارد.اما اگر نگاه کارشناسی به بازار داشته باشیم شاخص حمایت اول در سطح ۲،۴۵۷ را از دست داده است پس در نتیجه تا حمایت بعدی که در ناحیه دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی الی دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی است فشار فروش خواهیم داشت.

در چنین مواقعی توصیه این است اگر سهم ارزنده‌ای دارید اسیر جو بازار نشید و افق بلندمدت همچنان صعودی است اما در مورد روند کوتاه‌مدت باید صبوری بیشتری به خروج داد و وارد هر سهمی نشوید.

از سوی دیگر باید به این مورد توجه داشت که هر سهمی ارزش خرید ندارد و مسیر بازار کاملا جدا از هم شده‌اند پس در ادامه ما در برخی نمادها شاهد رشد و در برخی دیگر شاهد نزول خواهیم بود. 

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز حمایت مهم خود را از دست داده است و اصلاح قیمتی در حدود ۱۴ درصد را می‌توان برای شاخص هم‌وزن متصور بود. 

یکی از فاکتورهای مهم که بر روند بازار تاثیرگذار است قیمت دلار می‌باشد که فعلا دلار در کانال خنثی است اما باید توجه کرد هرگونه مداخله و شک به دستکاری در معاملات باعث می‌شود که پول‌های سرگردان وارد بازار ارز شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود بحث ارزندگی سهام است به طور قطع با توجه به قیمت‌های فعلی خیلی از سهام‌ها در جای مناسبی قراردارند.

پس توصیه می‌شود سهامداران براساس صورت‌های مالی به ارزش واقعی سهام واقف شوند چرا که در ادامه مسیر همه سهام با هم سبز نخواهند  بود و راه بسیاری از سهام از هم جدا می‌شود همانطور که بعد از شکست سقف شاخص بعضی از سهم‌ها نتوانستند به سقف ۹۹ برسند در وضعیت فعلی نیز آنهایی که پتانسیل رشد دارند به مسیر خود ادامه خواهند داد.

 

ارسال نظر