چرا ریزش‌های بورس ترسناک نیست؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۴:۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۵۵۰

بورسان| امیر اعتمادی، کارشناس بازار گفت: بعد از ریزش سنگین بورس در دو روز اخیر شرایط بهتری را در فضای کلی بازار سرمایه شاهد بودیم. وی در رابطه با علت این ریزش‌های سنگین و عجیب اعتقاد داشت: گاهی تصمیمات غیر مستقیم و پشت پرده بر بازار سهام تاثیرگذار است و فشارهای غیرمستقیم که حقوقی‌های بازار را مجبور به عرضه سهام در بازار کرده‌اند یکی ازدلایل این موضوع بوده است اما بورس تهران در هر صورت مسیر خود را پیدا خواهد کرد همانطور که امروز نیز شاهد صف خرید در نمادهای ارزنده بودیم و معاملات نمادها مسیر منطقی را در پیش گرفته است هرچند که در این مسیر صعودی دست‌اندازهایی برای بورس وجود دارد.

در سه روز گذشته چیزی حدود ۱۰ همت پول اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شده است و امروز نیز با وجود شرایط متعادل معاملات همچنان خروج پول سنگین کدهای حقیقی را شاهد بودیم. اعتمادی در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط موجود می‌توان گفت بازار سرمایه از التهاب وتنش خارج شده است؟ عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد که تمامی این ارقام ۱۰ همتی از بازار سرمایه خارج شده باشد و بخشی از آن را می‌توان مربوط به هیجانات و ترس از ریزش بیشتر دانست و قسمت دیگر نیز خروج از برخی از نمادها بوده است که به اصطلاح پروژه شده است.

او ادامه داد: بازار برای بازگشت به تعادل زمان نیاز دارد اما نکته مهم این است که به نظر نمی‌رسد پولی از بازار سهام به سمت بازارهای موازی خارج شده باشد. سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که محرک‌های تاثیرگذار بورس تغییر قابل توجهی نداشته است. این روزها شاهد ثبات در نرخ دلار به عنوان یکی از محرک‌های اصلی بازار هستیم و انتظارات تورمی نیز همچنان داغ است؛ پس روند بازار تغییری نخواهد داشت و به دلیل عقب ماندگی بورس نسبت به سایربازارها رشد بورس ادامه خواهد داشت البته در این مسیر بازار سرمایه به استراحت نیز نیاز خواهد داشت. این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد: بورس ۱۴۰۲ قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست و وضعیت متغیرهای موثر بسیار متفاوت است.

 

ارسال نظر