نهنگ‌ها به خرید بیت‌کوین ادامه می‌دهند

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۴:۳۱:۳۱
کد خبر: ۲۰۵۸۷۸
نهنگ‌ها به خرید بیت‌کوین ادامه می‌دهند

قیمت بیت‌کوین باوجود واکنش مثبت به کاهش نرخ تورم، در پی انتشار شایعه فروش بخشی از بیت‌کوین‌های توقیف‌شده توسط دولت ایالات متحده سقوط کرد. با این حال، بررسی داده‌های آن‌چین نشان می‌دهد در شرایطی که بازار از احتمال وقوع رکود اقتصادی می‌ترسد، نهنگ‌ها به خرید بیت‌کوین ادامه می‌دهند. البته در نهایت نیز بیت‌کوین بار دیگر توانست به روند نزولی پایان داده و رشد کند.

قیمت بیت کوین در روزهای گذشته به کف ۲۶,۱۶۰ دلار سقوط کرده و به پایین‌ترین حد خود از ۱۷ مارس (۲۶ اسفند ۱۴۰۱) رسید. قیمت این ارز دیجیتال از ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) نیز حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و روند صعودی بازارهای مالی سنتی مثل بورس نزدک در آن تأثیری نگذاشته است.

با وجود این، در این شرایط، تنها یک گروه از سرمایه‌گذاران ترسی از خود نشان ندادند: نهنگ‌ها. سرمایه‌گذاران بزرگی که پول زیادی دارند، یکی از قابل اعتمادترین شاخص‌های زمان مناسب برای خرید بیت‌کوین هستند. اکسل آدلر، تحلیلگر آن‌چین می‌گوید: «روند انباشت و توزیع بیت‌کوین، بدون تغییر ادامه دارد. بازیکنان بزرگ همچنان به خرید بیت‌کوین از بازیکنان کوچک‌تر ادامه می‌دهند.» سرمایه‌گذارانی با موجودی بیش از ۵۰۰۰ بیت‌کوین - در کنار سرمایه‌گذارانی باموجودی کمتر از ۱۰ بیت‌کوین -  در طول ۳۰ و ۹۰ روز گذشته مقادیری سکه خریداری کرده‌اند؛ آن هم گروه‌های دیگر در حال فروش بوده‌اند. تنها می‌توان حدس زد که نهنگ‌های بیت‌کوین چه می‌دانند که دیگران از آن آگاه نیستند. واقعیت این است که قیمت بیت‌کوین، پس از انتشار داده‌های شاخص مصرف‌کننده (تورم) روند صعودی داشت تا اینکه اخبار جعلی فروش بیت‌کوین توسط دولت ایالات متحده منتشر شد. اما، اعلام نرخ تورم می‌تواند پیامد‌های گسترده‌تری نسبت به آن چیزی داشته باشد که در نگاه اول آشکار است. مدتی است که بازار روی چرخش زودهنگام سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده شرط‌بندی کرده است.

بازار اکنون انتظار دارد که نرخ بهره تا پایان سال حداقل ۳ کاهش ۰.۲۵ واحدی داشته باشد و ۴.۲۵ تا ۴.۵درصد برسد. در حالی بحران بانکی ایالات متحده این انتظار را تقویت می‌کند، به نظر می‌رسد که نهنگ‌ها به بلوف فدرال رزرو – تداوم روند افزایش نرخ بهره تا پایان سال – اهمیتی نمی‌دهند. همانطور که تونی اسپیلوترو، سردبیر و تحلیلگر تکنیکال نیوزبی‌تی‌سی اخیراً خاطرنشان کرد که تصمیم‌گیری فدرال رزرو مبتنی بر اندیکاتورهای گذشته‌نگر است. او نوشت: «شاخص قیمت مصرف‌کننده، یک اندیکاتور گذشته‌نگر است. در مقابل، بازار سهام نمونه یک شاخص آینده‌نگر است.» چارلی بیللو، استراتژیست ارشد بازار در کریتیو پلنینگ در توییتر تأکید کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده از ۹.۱درصد در ژوئن (خرداد) سال گذشته به ۴.۹درصد در آوریل (فروردین) کاهش یافته است. به گفته این تحلیلگر مشهور، دلیل این کاهش، نرخ تورم کمتر در بخش نفت کوره، بنزین، خودروهای فرسوده، تأمین گاز، مراقبت‌های پزشکی، پوشاک، خودروهای نو، مواد غذایی بخش خانگی و برق است.

    آیا تورم به سرعت در حال کاهش است؟

توماس لی، مدیر بخش تحقیقات فانداستراتس عقیده که تورم سریع‌تر از آنچه مردم تصور می‌کنند در حال کاهش است و این باعث می‌شود که توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر شود؛ زیرا منجر به آسیب کمتری خواهد شد. از نظر لی، این یکی از پیامدهای مهم گزارش دیروز شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه آوریل (فروردین) است.

کارل کوئینتانیلا خاطرنشان می‌کند: «تورم ۴۰درصد از سبد شاخص‌ قیمت مصرف‌کنند در حال کاهش است که می‌تواند پیشرفتی بزرگ باشد. تورم مسکن و غذا در حال کاهش نیست، حتی اگر گزارش کنونی این را نشان دهد؛ زیرا در این صورت، تورم ۵۰درصد دیگر از این سبد نیز کاهش می‌یافت.» همانطور که لی پیش‌بینی کرده بود، کاهش سریع نرخ تورم می‌تواند برای منجر به رشد بیت‌کوین شود. با این همه، در حالی که سرمایه‌گذاران خرد به‌دلیل ترس از رکورد اقتصادی قریب‌الوقوع توام با تورم زیاد در حال فروش بیت‌کوین‌های خود هستند، نهنگ‌ها از این فرصت برای برداشت استفاده می‌کنند.

 بیت‌کوین‌هایی که تغییر مکان دادند

در عین حال بیت‌کوین‌های قدیمی، کیف پول‌ها را پس از ۱۲ سال خاموشی تغییر می‌دهند. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰۰ بیت‌کوین از ذخیره قدیمی به زندگی بازگشته‌اند. در روز پنجشنبه (۱۲ ماه مه) نیز بیت‌کوین‌های خریداری‌شده در سال ۲۰۱۱ دوباره زنده شدند، زمانی که ۱۳۹ بیت‌کوین به آدرس سگویت تازه ایجاد شده منتقل شد.

مالک این بیت‌کوین‌های قدیمی که نزدیک به ۱۲ سال بیت‌کوین‌ها را نگه داشته بود، سکه‌ها را در ژوئن ۲۰۱۱ به قیمت کمی بیش از ۲۲۵۰ دلار خریداری کرده بود، فقط برای اینکه شاهد رشد آنها به ۳.۵ میلیون دلار با قیمت فعلی بیت‌کوین شود. این سکه‌ها متعلق به چیزی است که به‌ عنوان ذخیره قدیمی شناخته می‌شود و به بیت‌کوینی که حداقل هفت سال پیش خریداری شده اشاره دارد، اگر چه برخی از تحلیلگران از پنج سال به عنوان تاریخ پایه خود استفاده می‌کنند.

طبق گزارشی از گلسنود، امسال شاهد حرکت قابل توجهی از بیت‌کوین قدیمی بودیم، با احیای ۳۲۰۰ بیت‌کوین که ۱۱۰۰ بیت آن مربوط به سال ۲۰۱۳ است. به دلیل برانگیختن کنجکاوی زیاد، بازار شاهد بود که یک کیف پول واقعا قدیمی که در اکتبر ۲۰۱۰ ایجاد شد، ۴۲۹ بیت‌کوین را در مارس سال گذشته فروخت. یک سال بعد، در فوریه ۲۰۲۳، آدرس دیگری از دوره ساتوشی، ۴۱۲ بیت‌کوین را به ارزش ۹.۶ میلیون دلار پس از بیش از یک دهه انتقال داد. به سختی می‌توان گفت که آیا اعتقادات این مالکان تغییر کرده یا این تحرکات مربوط به فروش سکه‌ها یا صرفا مرتبط با شیوه نگهداری شخصی است.

با توجه به ماهیت مستعار بیت‌کوین، ممکن است هرگز واقعا ندانیم که این سکه‌های قدیمی متعلق به چه کسانی هستند یا با آنها چه می‌کنند، به خصوص وقتی به ذخیره ساتوشی فکر کنیم که گفته می‌شود پنج درصد از کل عرضه را تشکیل می‌دهد. با این حال، گلسنود نظراتی ارایه کرده است؛ به گفته ارایه‌دهنده تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای، سکه‌های غیرفعال پس از ۱۵۵ روز به‌طور فزاینده‌ای بعید است که فروخته شوند، اگر چه زمانی که این سکه‌ها فروخته می‌شوند، می‌توانند نشان‌دهنده تغییر در اعتقاد باشند. خبرنامه اخیر این شرکت نشان می‌دهد که تعداد بیت‌کوین‌هایی که طی درازمدت نگهداری می‌شوند ماهیانه ۱۰۰ هزار بیت‌کوین در حال افزایش است.

علیرغم هزینه‌های پراکنده دوره ساتوشی، بسیاری معتقدند که اکثریت عرضه بیت‌کوین‌های قدیمی (۴.۲۵ میلیون که تنها ۳۵۶ هزار آن تاکنون خرج شده) برای همیشه از بین رفته است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۱۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۴۰ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۶.۳۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۷ درصد کاهش داشته است.


 

ارسال نظر