بازگشت بازار به مدار رونق

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۴۷:۵۷
کد خبر: ۲۰۷۸۴۸
بازگشت  بازار  به  مدار  رونق

شاخص کل بازار سرمایه در سومین هفته خرداد ماه به تعطیلات بسیار زیاد و شروع نمایشگاه صنعت مالی تغییر رنگ داد و توانست بازدهی خوبی برای سهامداران به ارمغان بیاورد. سومین هفته خرداد ماه سهامداران شاهد تعطیلی دو روز معاملات بودند و تنها توانستند در روزهای شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه معامله کنند که در این مدت بازدهی کمتری از یک درصدی نصیب شاخص کل و بازدهی حدود 2.5 درصدی نیز نصیب شاخص کل هم‌وزن شد. 

به جز تعطیلات این هفته نمایشگاه صنعت مالی با محوریت بورس، بانک و بیمه برگزار شد که همانند هر سال شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای منفعل بودند؛ اما امسال شرکت‌های بورسی از رقابت جانمانند، توانستند بیشترین بازدید‌کنندگان را جذب خود کنند.

سال گذشته ارکان بازار سرمایه حضور نداشت ولی امسال به واسطه حضور ارکان بازار رقابت‌ها بیش از پیش بود و تمام شرکت‌های بورسی سعی داشتند که خود را بهترین شرکت‌ بازار جلوه دهند. در چهار روز نمایشگاه سه رونمایی جدید توسط سازمان بورس انجام شد که راه‌اندازی صکوک پلاس، صندوق بازنشستگی تکمیلی و قرارداد آتی‌تک سهم بود. همچنین محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، عنوان کرد: دوطرفه شدن بازار سرمایه از هیجانات به‌شدت جلوگیری کرده و روندهای صعودی و نزولی را منطقی می‌کند. امیدواریم تا پایان امسال معاملات آتی تک سهام برای حداقل ۳۰ شرکت بورس تهران فعال شود. این سه رونمایی باعث شد که ابزارهای بازار سرمایه تا حدود زیادی افزایش یابد و به نوعی کمک شایانی به توسعه بازار کرد.

به جز این رونمایی‌ها شرکت‌های بورسی نیز با برنامه‌ها و جوایز بسیار زیاد در تلاش بودند که مخاطبان بیشتری به سمت جذب کنند تا حدودی در این امر موفق بودند و امسال نسبت به سال‌های گذشته نمایشگاه صنعت مالی رونق بیشتری داشت. اما نکته قابل توجه اینجاست که اغلب شرکت‌ها صرفا برای نمایش به این نمایشگاه آمده بودند و دستاوردی جدید برای حوزه بورس نداشتند و صرفا تلاش داشتند که با نصب دکورهای جذاب مخاطبین بیشتری به سمت خود جذب کنند. با وجود این شرایط انتظار می‌رود که معاملات هفته جاری بازار نیز متاثر از نمایشگاه صنعت مالی باشد.

به عقیده کارشناسان با نگاهی به روند بورس تهران طی ماه‌های گذشته عنوان کرد که روند متعادل این روزهای بورس تهران به دلیل صعودی که از اواخر سال ۱۴۰۱ تجربه کرد و کاهشی که در اردیبهشت داشت، امری طبیعی است اما نگاهی به ارزش دلاری بورس تهران در کنار چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بزرگ بازار نشان می‌دهد که بازار سهام فعلا جای رشد مناسبی دارد. در ابتدا بورس تهران به دلیل نرخ دلار ۳۸۵۰۰ تومانی مرکز مبادله از جذابیت بالایی برخوردار است و سپس طلای آب شده به دلیل حباب اندکی که دارد کلاس دارایی مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. او همچنین با اشاره به استراتژی سرمایه‌گذاری خود افزود که خرید املاک و زمین‌هایی که در مسیر توسعه قرار دارند، از اولویت‌هایش است.

بر اساس گزارش اکوایران، شاخص بورس تهران این روزها آنقدر بی‌رمق عمل می‌کند که به گفته فعالان بازار سرمایه کسی پیش‌قدم خرید یا فروش نمی‌شود و در انتظار یک خبر یا اتفاق هستند تا بازار را به حرکت درآوردند. باتوجه‌به جمیع اتفاق‌ها و حواشی بازار سرمایه که مواردی از آنها ذکر کردیم شاخص بورس تهران از منظر تکنیکالی همچنان بر مفروضات گذشته خود پابرجاست تا اینکه بخواهد در هفته پایانی خردادماه بازار مسیر صعودی و از نزولی را در پیش گیرد و به این اغما خاتمه دهد. و باید این طور برداشت کرد که اهالی بازار سرمایه پس از تعطیلات از نمایشگاه دیدن کردند و در نهایت به مجامع خواهند رفت.

    بازار در هفته‌ای که گذشت

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم دو میلیون و 288 هزار و 448 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 17 هزار و 406 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.77 درصد شد. شاخص هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 11 هزار و 138 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.45 درصدی را ثبت کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 107 هزار و 916 میلیارد تومان بود که 45 درصد بیشتر از هفته پیش بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 7 هزار و 581 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 10 هزار و 265 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 26 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 260 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 187 میلیارد تومان کمتر بود و افت 42 درصدی داشته است.

بالاترین رقم هفته 302 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و کمترین رقم 208 میلیارد تومان بود که در روز دوشنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر هزار و 11 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 143 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 12 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته هزار و 38 میلیارد تومان بود و در روز سه‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 987 میلیارد تومان بود.

 

ارسال نظر