زمزمه‌های خوش برای بازار

۱۴۰۲/۰۳/۲۲ - ۰۴:۲۲:۵۲
کد خبر: ۲۰۸۰۳۰
زمزمه‌های خوش برای بازار

گروه بازارسرمایه| 

هفته گذشته به واسطه نمایشگاه بورس و تعطیلات بورس حال خوبی داشت؛ اما این هفته با شوک سنگینی آغاز شد و بسیاری از سهامداران از ترس ریزش بیشتر دوباره به صف فروش بازگشتند که این عامل بازگشت به صف عوامل مختلفی همانند بی‌اعتمادی و دانش کم دارد.

به هر ترتیب دو روزی می‌شود که شاخص کل بازار سرمایه روند نزولی به خود گرفته و شاهد نزول قیمت پایانی اغلب تک سهم‌های بازار هستیم. با این وجود همچنان بازار ارزنده است و معامله در این بازار می‌تواند سود خوبی برای سهامداران داشته باشند. 

روز گذشته درخصوص نامه ایران خودرو و تاثیر آن روی بازار سرمایه صحبت کردیم و همچنان کارشناسان عقیده دارند که این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی روی بازار سرمایه و معاملات آن بگذارد. به عقیده تحلیلگران بازار سرمایه در شرایطی قرار داشت که تنها نیازمند یک تلنگر برای ایجاد شوک منفی بود و نامه ایران‌خودرو در رابطه با تعدیل سود سال گذشته، این بهانه را به بازار داد و این اتفاق منتج به این می‌شود که نه تنها سهامداران خودرویی بلکه دیگر شرکت‌ها نیز هر لحظه منتظر و مضطرب باشند که ممکن است چنین اتفاقی برای آنها نیز تکرار شود.

همچنین به عقیده کارشناسان کاهش قیمت دلار در یک روز نمی‌تواند روی بازار تاثیرگذار باشد چراکه؛ شرکت‌های حاضر در بورس تهران محصولات خود را با نرخ‌های دلار زیر ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و کاهش تنها چند هزار تومانی در بازار آزاد نمی‌تواند در سودآوری آنها و حتی کاهش انتظارات تورمی تاثیرگذار باشد. نوایی در ادامه با انتقاد به وضعیت سیاستگذاری در کشور عنوان کرد که بهبود شرایط بورس تهران و بلوغ آن در گروی این است که سیاستگذار اقتصادی، واقعیت‌های اقتصادی کشور را بپذیرد و در جهت بهبود آن حرکت کند. نکته قابل توجه اینجاست که سیگنال‌های بسیار خوبی از مذاکرات دریافت می‌شود و روز گذشته رهبر معظم انقلاب اعلام کرد «توافق اشکال ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد، بیست هزار مگاوات از برق کشور باید برق هسته‌ای باشد» 

با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‎رسد که با انجام توافق بورس به عنوان اولین بازار از انجام توافقات منتفع خواهد شد و در این بین سود بسیار خوبی به سهامداران بورسی می‌رسد. از زمان مخابره این خبر نرخ دلار و محصولات در بازارهای موازی بورس روند روبه پایین به خود گرفته است.

   نمایش بورس به پایان رسید

نمایشگاه صنعت مالی تنها 4 روز بود اما در همین مدت شاهد حضور پررنگ سیگنال فروشان بودیم و برخی از آنها پس از نمایشگاه به فالوئرهای میلیونی در صفحات مجازی خود دست پیدا کرده‌اند و این یعنی درحال جلوبردن یک پروژه موفق برای سودسازی خود و زیان مردم هستند. از ابتدای سال داستان شروع کنیم از سال 98 تا نیمه تابستان سال 99 به علت تبلغات دولت ‌مردم نقدینگی بسیار سنگینی وارد بازار سرمایه کردند که در نهایت به زیان اغلب این افراد تمام شد؛ اما داستان اصلی اینجاست که در آن سال به واسطه حضور پررنگ مردم در بازار سهام سیگنال‌ فروشان بیش از پیش در بازار حضور یافتند و شاهد پروژه کردن سهام مختلف یا فروش پیکچ توسط به اصطلاح کارشناسان بودیم که تمامی اینها زیان سنگینی برای مردم در پی داشت.

چندین فرد با تکیه بر دانش ابتدایی خود در بازار سرمایه شروع به آموزش بورس و پس از جذب فالوئر در نهایت فروش پکیج و سهم پروژه کردند بودند که نتیجه آن کاملا مشخص بود. تقریبا سه سال حال بازار سرمایه بسیار وخیم بود و از روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته بازار رنگ و بویی تازه به خود گرفته است و همین موضوع موجب شده که دوباره سر و کله پیکج فروشان و سیگنال‌دهندگان در بازار سرمایه پیدا شود. در حال حاضر شاهد پیکج فروشی دلالان قدیمی هستیم اغلب این افراد دو سال و نیم هیچ حضوری در بازار نداشتند و اکنون با تغییر روند بازار یک‌باره در صفحات مجازی و نمایشگاه پیداشان شده است.

اگر در این چهار روز فردی سری به نمایشگاه می‌زد با صدای گوشخراش این افراد در پنل‌های مختلف برای پیکج فروشی مواجه می‌شد و نکته جالب اینجاست که این افراد در نمایشگاه و تنها با دوز و کلک توانسته‌اند هزاران نفر فالور اینستاگرام جذب کنند که در نهایت این افراد طعمه پیکج فروشی و پروژه کردن سهام این به اصطلاح کارشناسان می‌شوند. در این چند روز بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به این کارشناسان بازار اعتراض کرده‌اند اما تا به امروز سازمان بورس و نهاد ناظر واکنشی نشان نداده‌اند. مساله اصلی اینجاست این افراد با پروژه کردن یک سهم زیان سنگینی به مردم و بازار سرمایه وارد می‌کنند و در نهایت پاسخگوی این کار خود نیستند و اعلام می‌کنند مردم خود اقدام به خرید و فروش کرده‌اند.

پس از رجزخوانی سنگین این به اصطلاح کارشناسان برخی از مردم انتظار داشتند که تالار شیشه‌ای هفته‌ها سبز بماند؛ اما بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی و دیگر واقع تغییر مسیر داد و دو روزی است که رخت سرخ بر تن کرده‌ است.

   کدام صنایع  در فروردین ماه سودده بودند؟

درست است از نیمه خرداد ماه وضعیت بازار سرمایه بد شد و شاهد سرخ پوشی اغلب نمادهای بازار بودیم اما پیش از آن بورس و صنایع بازار وضعیت بسیار خوبی داشتند و بر همین اساس مرکز پژوهش ‎های مجلس در گزارشی آورده است که در فروردین ماه سال، ۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۳.۸ و ۴.۷ درصدی مواجه شده، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش رشد منفی ۱۴.۲ و ۳۴.۹ درصدی داشته است. این کاهش، مطابق انتظارات حاکی از کاهش فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است. طبق روال دوره‌ای در فروردین ماه اکثر رشته فعالیت‌های بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده‌اند.

براساس یافته‌های این گزارش، طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۴.۲ درصدی مواجه شده ‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ گروه صنعتی بورسی، ۱۱ گروه، افزایش در شاخص تولید و ۴ گروه، کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. گروه‌های «خودرو و قطعات»، «لاستیک و پلاستیک» و «محصولات فلزی به جز ماشین‌‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «چوب و کاغذ» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «کک و پالایش»، «سایر کانی غیرفلزی» و «شیمیایی (بجز دارو) » بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۲۰.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۲.۸ درصدی مواجه شده ‌است.

نتایج این گزارش در بخش فروش نشان می‌دهد که طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۳۴.۹ درصدی مواجه شده ‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۶ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. گروه‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به جز ماشین ‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در این ماه نسبت به ماه قبل، اکثر گروه‌ها کاهش در شاخص فروش داشته‌اند که گروه‌های «تجهیزات برقی»، «کاشی و سرامیک» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۳ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۸.۲ درصدی مواجه شده ‌است. طبق بررسی‌های این گزارش، در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۱.۵ درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۲۰.۷ درصد رسیده است.

   بازار از دریچه معاملات

در سومین روز متوالی خروج سرمایه حقیقی، شاخص بورس برای سومین روز نزول کرد و به فاصله 8 هزار واحدی کانال 2.1 میلیونی رسید. در معاملات روز یکشنبه، 21 خرداد 1402، شاخص بورس تهران 6 هزار و 853 واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح 2 میلیون و 208 هزار و 206 واحد پایین آمد.

بدین‌ترتیب شاخص کل به فاصله 8 هزار واحدی سقوط به کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 2 هزار و 180 واحدی در رقم 748 هزار و 632 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با ریزش 29 واحدی به رقم 28 هزار و 31 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد 23 واحد به سطح 137 هزار و 607 واحد رسید.  روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز کاری متوالی منفی شد و 328 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روز اخیر نماد وبملت بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 57 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای خساپا، خکمک و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثمسکن، والماس و زفجر اختصاص داشت. نمادهای میدکو، فولاد و فملی نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل فارس، وبملت و شپدیس نمادهایی بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای دی، صبا و مادیرا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، وسپهر و عالیس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس روز یکشنبه نیز پی‌پاد بیشترین تراکنش را داشت و وکغدیر و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز زفجر، دی و عالیس بیشترین تراکنش را داشتند. 

در دومین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 999 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 545 میلیارد تومان بود که 5 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 10 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 479 میلیارد تومان رسید.

نماد وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 207 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و دی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و سصفها در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و 142 میلیون و 668 هزار و 314 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وبملت و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 104 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 779 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 83 درصدی به 280 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر